El projecte de l’Ajuntament de Barcelona i la DGT Autonomous Ready Spain prediu el 80% dels possibles errors del conductor : Servei de Premsa

El projecte de l’Ajuntament de Barcelona i la DGT Autonomous Ready Spain prediu el 80% dels possibles errors del conductor

02/12/2019

En dos mesos, aquest projecte ha contribuït a millorar la seguretat viària a Barcelona alertant de 668 potencials col·lisions de vehicles contra vianants o ciclistes

Actualment ja hi ha prop de 300 vehicles de” flota segura” equipats amb dispositius d’alta tecnologia que adverteixen als conductors de possibles perills i ajuden a evitar atropellaments o col·lisions amb els usuaris més vulnerables de la piràmide de la mobilitat

Cada dia els vehicles recorren 45.000 quilòmetres, mapegen la ciutat, recullen la informació de l’entorn i alerten de potencials perills o obstacles als carrers de Barcelona. Autonomous Ready Spain és un projecte de col·laboració público-privada pioner al món i extrapolable a altres ciutats espanyoles

A partir del projecte Autonomous Ready Spain, cada dia, prop de 300 vehicles de repartiment i transports equipats amb les tecnologies d’assistència a la conducció i recull de dades recorren uns 45.000 km pels carrers de Barcelona, contribuint a incrementar la seguretat viària a partir de la detecció de la presència dels usuaris més vulnerables de la piràmide de la mobilitat (vianants, ciclistes i motoristes). L’objectiu és reduir l’accidentalitat i desenvolupar un mapa detallat de zones sensibles de la mobilitat a la ciutat. L’estudi d’aquests punts de risc, en base a les dades recollides pel sistema, permetrà realitzar accions per millorar la seguretat viària i alhora, també suposa una oportunitat per optimitzar els desplaçaments de les empreses participants i racionalitzar l’ús de l’espai púbic. S’estima que el 90% dels accidents de trànsit són causats per errors humans. El projecte Autonomous Ready Spain prediu el 80% dels possibles errors del conductor.

En els dos últims mesos, els dispositius embarcats han detectat i geoposicionat la presència de 37.000 ciclistes i 240.000 vianants en diferents carrers de Barcelona, el que significa que aquests usuaris vulnerables han entrat al camp de visió d’algun dels sensors instal·lats en els vehicles. En els casos de més risc, gràcies a la intel·ligència artificial de la tecnologia aportada, els dispositius han emès una alerta d’accident advertint el conductor. Aquesta alerta ha ajudat a evitar la col·lisió dels vehicles amb un total de 668 usuaris vulnerables.

 

 

 

 

El projecte Autonomous Ready Spain és pioner al món i està destinat a reduir la sinistralitat i els accidents en l’entorn urbà, mitjançant la utilització de tecnologies d’assistència a la conducció (ADAS) , avançant-se així a l’entrada en vigor del Reglament (UE) 2019/543 de la Comissió, de 3 d’abril de 2019 que preveu el 2022 l’obligatorietat que els vehicles europeus estiguin equipats amb noves tecnologies de seguretat per protegir passatgers, vianants i ciclistes.

Aquests sistemes consisteixen a instal·lar en els vehicles càmeres intel·ligents que, connectades a una eina de reconeixement i processament de dades, interpreten l’entorn en temps real per ajudar els conductors a prevenir possibles col·lisions alhora que ofereixen informació sobre punts de risc en la infraestructura viària de la ciutat.

El projecte està liderat conjuntament per la Direcció General de Trànsit (DGT) i l’Ajuntament de Barcelona que han signat un conveni de col·laboració amb el proveïdor de tecnologia Mobileye, una companyia d’Intel, amb la finalitat de preparar la ciutat per a la circulació del vehicle autònom, consolidant Espanya dins de la Unió Europea com a país líder en automoció i noves tecnologies. A més, aquest projecte es fa a partir de la col·laboració públic-privada i compta amb empreses i entitats compromeses amb la pacificació de la ciutat, la seguretat dels seus conductors i la protecció indirecta dels usuaris més vulnerables . Entre elles hi ha: Alphabet , Aquaservice , Qualitat Pascual, Correus, Endesa, Gestors 1880 SAU (GESCO), Ferrovial, Obremo , Fraikin , Logista ( Nacex Integra2), Línia Directa i Seur , entre d’altres. També porten aquesta tecnologia 85 autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Avui se signa el conveni a partir del qual es compromet la incorporació al projecte de nous vehicles de flotes que, juntament amb l’arribada de nous autobusos de TMB amb la tecnologia incorporada, permetran arribar a una “flota segura” de més de 700 vehicles a principis del 2020.

Una de les parts més destacades del projecte es basa en la definició d’algoritmes que permeten analitzar les situacions de risc potencial als carrers de Barcelona. La informació obtinguda sobre concentracions d’usuaris vulnerables (vianants, ciclistes i motoristes ) creuada amb indicadors obtinguts a partir de la circulació dels vehicles (com ara frenades brusques, risc de col·lisió o atropellament) recollits pel dispositiu Mobileye permetran millorar la seguretat viària en base a dades reals . L’objectiu del projecte és equipar amb sistemes ADAS 5.000 vehicles en 3 anys per obtenir patrons de risc basats en el comportament estadístic dels diferents tipus d’usuaris i en els conflictes generats per la convivència de vehicles de diferents característiques (vehicles de mobilitat personal, bicicletes, ciclomotors i turismes amb els usuaris més vulnerables).

Tota la informació que es recull està anonimitzada i agregada, de manera que, juntament amb les dades històriques de sinistralitat, meteorologia i les que genera el propi vehicle, es converteix en la base necessària per a l’aplicació de la intel·ligència artificial en la detecció i l’estudi de zones potencialment perilloses i en la identificació de problemes ocults que puguin generar riscos en la mobilitat.

Pere Navarro, director general de Trànsit, ha destacat durant la demostració pràctica dels vehicles que porten incorporats els ADAS que ” a les ciutats s’està produint una revolució pel que es refereix a la mobilitat. Els responsables públics hem de garantir que la mobilitat de les persones, sense importar el mitjà de transport que utilitzin per als seus desplaçaments, sigui segura i per això la tecnologia és un suport fonamental. Tecnologia implantada als vehicles que evitin o minimitzin l’error humà i protegeixin el vulnerable ” .

Per la seva banda, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha assegurat que la seguretat viària és una prioritat i que s’han de redoblar esforços per assolir la Visió 0, zero morts i zero ferits greus a la ciutat. “L’Ajuntament de Barcelona treballa per construir una ciutat més amable per a les persones on la prioritat la tingui el vianant. Les noves tecnologies i els sistemes d’ajuda a la conducció han de ser els nostres aliats en l’objectiu fonamental de protegir els més vulnerables i millorar la qualitat de vida dels ciutadans. El futur va en aquesta direcció: reduir l’error humà, millorar l’anàlisi i potenciar el coneixement de les dades per poder aplicar mesures ràpides, efectives i eficients entorn de la seguretat viària “.

 

Projecte extrapolable a altres ciutats

Aquest projecte pilot posat en marxa a Barcelona pot servir de model per a altres ciutats, atès que en la majoria d’elles els usuaris vulnerables apareixen com els principals col·lectius a protegir. Actualment el 81% dels morts en accidents de trànsit a les ciutats són vianants, ciclistes i motoristes.

La col·laboració publico-privada és un aspecte important del projecte que està obert a que qualsevol empresa que vulgui sumar-s’hi tingui la possibilitat de fer-ho. L’Ajuntament de Barcelona ha establert una sèrie d’incentius per fomentar l’adhesió de nous vehicles a la iniciativa, entre els quals destaquen:

– Facilitats d’aparcament en superfície a les zones destinades a distribució urbana de mercaderies de la ciutat ( Zona DUM ).

– Accés a determinades zones en les quals la mobilitat rodada està limitada a l’ús veïnal.

– Ampliació de l’horari de càrrega i descàrrega dels vehicles de flotes que incorporin aquesta tecnologia.

En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona i la DGT també estan treballant per incorporar al projecte, al llarg del 2020, motocicletes dotades de sistemes d’ajuda als motoristes (ARAS). Aquests sistemes reconeixen les amenaces més rellevants pel motorista, utilitzen càmeres i estan bastats en intel·ligència artificial i visió per computadora. Alhora, durant els propers 3 anys també se sumaran al projecte Autonomous Ready Spain vehicles altament automatitzats multimodals i multifuncionals.

 

Tecnologia d’última generació a el servei de la seguretat i la ciutat de el futur

Els sistemes ADAS utilitzats al projecte Autonomous Ready estan basats en tecnologia Mobileye, una companyia d’Intel, que compta amb visors basats en intel·ligència artificial que interpreten l’entorn (senyals de velocitat, presència de vianants, ciclistes i motoristes) per alertar el conductor de possibles col·lisions . Al mateix temps, els dispositius estan dissenyats per recopilar informació dinàmica i estàtica de la ciutat. Aquesta informació s’envia al núvol i s’analitza per identificar punts de risc, dissenyar millores en la infraestructura i garantir una mobilitat segura.

Gil Alayon, director de Mobileye a la regió de EMEA, afirma que “a Mobileye la seguretat és el primer i per aquest motiu, estem en continu procés de desenvolupament tecnològic per protegir als usuaris més vulnerables i per construir les bases del vehicle autònom. Qualsevol ciutat que vulgui fer els seus carrers més segurs, ara compta amb la tecnologia més innovadora i, en aquest sentit, Espanya està essent pionera en l’adopció de projectes innovadors que la col·loquen en una posició de lideratge en l’àmbit de la seguretat vial i la mobilitat”.



Compartiu aquest contingut