Barcelona crea el “Districte Internacional” per posar en valor nous imaginaris i continguts de ciutat : Servei de Premsa

Barcelona crea el “Districte Internacional” per posar en valor nous imaginaris i continguts de ciutat

19/01/2020



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El “Districte Internacional” proposa posar en valor nous imaginaris i projectes en els districtes que ho demanin per potenciar-ne l’interès cap als visitants i és una de les actuacions que es contempla en la mesura de Govern “Creació de nous imaginaris i continguts per a la millora de la mobilitat i sostenibilitat turística”, que es presentarà en la propera comissió d’Economia i Hisenda del Consell Municipal

L’objectiu central d’aquesta Mesura de Govern és diversificar l’aportació socioeconòmica de l’activitat turística, reduir els impactes negatius sobre els espais de gran afluència i contribuir a ampliar l´orgull i el coneixement dels barcelonins i les barcelonines envers la seva pròpia ciutat

La mesura preveu també ampliar la relació amb el sector privat; potenciar la interacció del sector turístic amb l’àmbit cultural, esportiu, universitats, indústries creatives, ciència i territori; i reduir el turisme passiu en favor del turisme aspiracional, més vinculat a activitats o centres d’interès de la ciutat

Aquestes iniciatives compten amb un pressupost anual de 4’2 milions, que provindran del recàrrec municipal de Barcelona a l’Impost d’Estades en Establiments Turístics, aprovat ja pel Consell de Govern de la Generalitat de Catalunya

Barcelona crearà el “Districte Internacional de Barcelona”, un projecte per posar en valor els projectes emblemàtics i els nous imaginaris i continguts de ciutat en cada districte anualment amb potencial interès per als visitants i per afavorir una distribució socioeconòmica més àmplia. Així ho recull la mesura de Govern “Creació de nous imaginaris i continguts per a la millora de la mobilitat i sostenibilitat turística”, que defineix el pla d’actuació dels propers anys al voltant de la mobilitat turística, la creació de nous imaginaris turístics i la definició d’escenaris de gestió que contribueixin a administrar els fluxos turístics que rep la ciutat.

El tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, ha destacat que hi destinarem 4’2 milions d’euros, perquè “canviar el model turistic de la ciutat de Barcelona, dirigir-ho més cap a la qualitat i fer-ho més extensiu en el territori, també costa diners i l’esforç de canviar aquest model i fer nova promoció turística també ha de provenir dels impostos que genera l’activitat turisitica” i ha assenyalat dos grans reptes: “la qualitat, és a dir generar oferta que tingui a veure amb cultura, gastrornomia, i potenciar-la en el sentit més aspiracional i menys amb l’oferta que ha estat tradicionalment més passiva; i en segon lloc ampliar el perímetre turístic de la ciutat, connectant.nos amb l’entorn metropolità i amb estratègies conjuntes amb la Diputació, per exemple”.

Per la seva part, el regidor de Turisme i Indústries creatives, Xavier Marcé, ha insistit en què “els canvis de model són imperatius” i ha explicat que Barcelona aposta per afavorir nous continguts culturals, científics, esportius, etc. que permetin donar pes als elements intangibles i no només els patrimonials en l’oferta turística de la ciutat. Com a exemples i línies de treball, el regidor ha assenyalat “la millora de la gestió dels autocars, per alliberar el centre de la presència exagerada d’aquests vehicles, incrementar la col·laboració interdepartamental a l’Ajuntament per eliminar les externalitats negatives del turisme a la ciutat, treballar per a l’agenda climàtica, per eliminar cues i treballar amb anticipació per adreçar els turistes a l’oferta cultural i cívica de la ciutat, i potenciar el projecte del districte internacional, per incentivar que es desenvolupin aquests elements en el territori”, entre altres.

L’objectiu central d’aquesta mesura de govern és diversificar l’aportació socioeconòmica de l’activitat turística, reduir els impactes negatius sobre els espais de gran afluència i contribuir a ampliar l´orgull i el coneixement dels barcelonins i les barcelonines envers la seva pròpia ciutat.

Aquest objectiu implica assolir resultats a mitjà i llarg termini en aspectes molt diversificats, avaluables qualitativament i quantitativa, i classificats en sis grans línies d’actuació.

Aquestes iniciatives compten amb un pressupost anual de 4’2 milions, que provindran del recàrrec municipal de Barcelona a l’Impost d’Estades en Establiments Turístics, aprovat pel Consell de Govern de la Generalitat de Catalunya

 

Un 9’6% de població turística

Barcelona rep entre 28 i 30 milions de visitants anualment, dels quals uns 23 milions són visitants amb motivacions turístiques. D’aquests, aproximadament 17’4 milions són turistes que hi pernocten, i una altra part són visitants de dia o excursionistes, i s’estima que la quantitat de visitants que hi ha cada dia a la ciutat és de 154.461 persones, el que representa comptar cada dia aproximadament un 9’6% de la població de Barcelona. A més, l’ocupació al sector turístic ha crescut per damunt del total de l’economia durant el període 2008-2018. Actualment aquest sector representa un 14’7% de l’ocupació a Barcelona, i ocupa 159.000 persones.

 

Sis grans línies d’actuació i un contracte ciutadà

Les línies d’actuació recollides a la Mesura de govern per a la “Creació de nous imaginaris i continguts per a la millora de la mobilitat i sostenibilitat turística” s’articularan en:

Per fer-ho, des de la regidoria de Turisme i Indústries creatives, s’ha marcat 5 grans objectius per al mandat, que es marquen com a contracte ciutadà.

 

Reduir el turisme passiu i potenciar el turisme aspiracional

D’una banda, a partir dels resultats obtinguts a l´Estratègia de Màrqueting de Turisme de Barcelona (EMTDB), es vol reduir el percentatge d’expectatives relacionades amb el turisme passiu, relacionat amb l’oferta de sol, platja, oci, nit, etc., per incrementar el turisme aspiracional, aquell que ha decidit prèviament algun o alguns dels centres d’interès que la ciutat li ha programat, com cultura, esport, patrimoni, gastronomia, comerç emblemàtic arquitectura, esport, ciència, indústries creatives, etc.

Com a segon objectiu, es potenciarà la interacció en l’àmbit del turisme i el conjunt dels departaments municipals més enllà de la gestió de les seves externalitats i, de manera especial, en matèria de cultura, indústries creatives, esports, universitats, ciència i territori.

En tercer lloc, es modernitzarà el consorci de Turisme de Barcelona en tres direccions: incorporant nous objectius en el seu pla funcional; nous interlocutors en el seu funcionament, i modificant, per assegurar la màxima eficiència, la seva governança, en termes estatutaris, econòmics, fiscals i tècnics.

Com a quart objectiu, s’ampliarà la interacció amb sectors privats i sobretot amb els que tenen més projecció de futur. En aquest sentit, la promoció turística de la ciutat ha de reduir la seva dependència dels resultats econòmics de la seva activitat comercialitzadora per poder treballar a mitjà i llarg termini de comú acord amb els grans objectius de la ciutat.

I en cinquè lloc, es vol ampliar el perímetre turístic real de Barcelona de manera que es redueixin els efectes de la massificació, s’afavoreixi una diversificació més gran de l’oferta i s’aconsegueixi una distribució socialment més equitativa dels ingressos derivats del turisme. En aquest sentit, es pretén posar en marxa el Districte Internacional, que permetrà posar en valor projectes emblemàtics de ciutat en cada districte amb potencial interès pels visitants i afavorir una distribució socioeconòmica més àmplia.

 

Documents relacionats: https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp-content/uploads/2020/01/Mesura-Turisme.pdf





Paraules clau

Districte Internacional de Barcelona/ turisme/