Més espai per al vianant, més verd i una mobilitat més sostenible per a la Via Laietana : Servei de Premsa

Més espai per al vianant, més verd i una mobilitat més sostenible per a la Via Laietana

13/02/2020



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Govern municipal presenta la proposta definitiva de reforma de la via, que permetrà fer-la més amable i millorar la connexió dels barris que queden a banda i banda

Les voreres s’ampliaran i passaran de 2,50 a 4,15 metres, es prioritzarà el transport públic amb un carril bus per banda, hi haurà un carril bici segregat de pujada i un carril 30 km/h de baixada per a les bicicletes i el transport privat

Els àmbits de la cruïlla amb el carrer de Jonqueres i de les places d’Antoni Maura, de l’Àngel i d’Antonio López s’eixamplaran per crear espais d’estada amplis amb arbrat, i els carrers de Jonqueres, d’Àngel J. Baixeras i de la Fusteria es pacificaran

La previsió és licitar els projectes de reurbanització i renovació d’infraestructures aquest febrer per poder començar les obres l’últim trimestre de 2021 i acabar-les a mitjan 2023, amb una inversió d’uns 34M€

La transformació de la Via Laietana ja té proposta i calendari definits. Aquest dijous, el Govern municipal ha presentat al veïnat, comerciants i entitats de l’entorn la proposta definitiva de reforma de la via, que permetrà fer-la més amable, amb més espai per al vianant, més verd, una mobilitat més sostenible i una millor connexió dels barris del Gòtic i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

El mandat passat, l’equip de Govern va treballar diferents escenaris de distribució de l’espai que anaven tots en la línia de crear voreres més amples i zones per al passeig i, alhora, transformar un eix viari centrat en el vehicle privat en un eix que prioritzi el transport públic i la bicicleta. Per definir el projecte a executar s’han tingut en compte les conclusions del procés de participació fet a través del decidim.barcelona i les diverses reunions, activitats i tallers que s’han organitzat, així com les dades de mobilitat de la via.

 

Feta aquesta anàlisi, s’ha acabat escollint una proposta que troba el millor punt d’equilibri entre els objectius de fer créixer notablement les voreres i l’espai reservat per al vianant i donar més pes al transport públic. Al mateix temps, és la que respon més bé a les necessitats de mobilitat a peu, del transport i dels usos socials i comunitaris i, en definitiva, la que permetrà que la Via Laietana deixi de ser una barrera hostil i es converteixi en un eix amb espais d’ús públic, amb menys soroll i contaminació i amb la mobilitat al servei dels barris.

 

La renovació d’uns 42.000 m2

La proposta definitiva preveu la reurbanització de tota la Via Laietana, que té una superfície d’uns 42.000 m2 i una longitud de 1.090 metres. Amb la transformació, les voreres creixeran dels 2,5 metres actuals a 4,15. Seran a nivell al llarg de tot el traçat –excepte en els accessos als aparcaments de la plaça d’Antoni Maura–, i s’aprofitaran les millores puntuals fetes en diversos punts el 2018. Per tant, es millorarà l’accessibilitat i es reforçarà la connexió a peu de banda i banda.

A la calçada, es deixarà enrere el model actual centrat en la mobilitat privada i s’apostarà pel transport públic i sostenible. En sentit baixada –direcció mar– hi haurà un carril per a busos i taxis i un altre limitat a 30 km/h, i en sentit pujada –direcció muntanya– només hi haurà un carril per on circularan els busos i taxis i els residents. Per tant, es redueix un carril de trànsit privat per sentit respecte a ara, de forma que el trànsit general només serà en sentit mar. Actualment, el gruix de vehicles que utilitzen la Via Laietana ho fan en sentit baixada –28.700 d’un total de 47.400.

Els ciclistes disposaran d’un carril bici segregat en sentit pujada situat al costat del carril bus, i en sentit baixada circularan per la via ciclable que és el carril limitat a 30 km/h, fet que garanteix la seguretat. L’opció de situar les bicicletes a l’espai central de la calçada permet que el seu recorregut no sigui interromput pels busos i taxis, fa més segura la pujada i baixada dels usuaris del transport públic i facilita la càrrega i descàrrega dels vehicles de servei. I, a més, fa possible disposar de l’espai necessari per ampliar les voreres.

 

 

Nous espais verds a les places i renovació de serveis

Una altra de les novetats destacades és la creació de nous espais verds al voltant de les places i els principals encreuaments i punts d’enllaç de la Via Laietana. Aquests entorns s’eixamplaran, s’hi plantarà nou arbrat i es guanyarà espai públic destinat al vianant per crear-hi zones d’estada que convidin a fer un ús ciutadà de la via.

Les intervencions es faran als àmbits de la cruïlla de la Via Laietana amb el carrer de Jonqueres, que es pacificarà; i també als de les places d’Antoni Maura, de l’Àngel i d’Antonio López. En aquest últim àmbit també s’aprofitarà per pacificar els carrers d’Àngel J. Baixeras i de la Fusteria. Els nous punts verds dialogaran amb altres espais que ja fan la funció de llocs de trobada, com la plaça de Ramon Berenguer el Gran, que també veuran millorat el seu accés amb la renovació de voreres i l’espai immediat.

 

El projecte també preveu la renovació i millora de les xarxes i els serveis urbans que hi ha al subsòl. Per sota de la Via Laietana hi ha diverses galeries i infraestructures que concentren instal·lacions d’aigua, llum, comunicacions i enllumenat, entre altres. En el desenvolupament del projecte executiu es definirà el traçat dels serveis existents i les noves xarxes, i s’actualitzaran de manera coordinada amb les principals companyies de serveis presents a l’àmbit.

 

Calendari i pressupost

Amb la proposta ja definida, ara el proper pas és licitar la redacció dels projectes d’urbanització i de renovació d’infraestructures aquest mateix mes de febrer. L’objectiu és tenir-los a punt per poder iniciar les obres l’últim trimestre de 2021 i acabar-les a mitjan 2023. El pressupost total que s’hi destinarà serà d’uns 34 milions d’euros.

Tota aquesta informació s’ha compartit avui en el marc de la Comissió de Seguiment de la Via Laietana. Està integrada per representants de les associacions veïnals del Gòtic i del Casc Antic, la de veïns i comerciants de Santa Caterina, la de comerciants de la Via Laietana, Barnacentre, l’Associació de Famílies d’Alumnes Baixeras, el Casal de Joves Autogestionat de Ciutat Vella, la Residència Vigatans, CCOO, Ca la Dona, el Casal de Gent Gran del carrer Comerç, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, la Federació de Veïns i Veïnes de l’Òstia, la Fundació Privada Bayt al-Thaqafa i el Bicicleta Club de Catalunya.

 

Enllaços relacionats

Imatges (renders). Format ZIP (3,8 MB)

Streaming roda de premsa de la presentació de la proposta definitiva de reforma de la via Laietana





Paraules clau

Ciutat Vella/ Via Laietana/