L’Ajuntament de Barcelona i el Col·legi Oficial de Psicologia activen un telèfon per oferir suport emocional a la ciutadania durant la crisi de la COVID-19 : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona i el Col·legi Oficial de Psicologia activen un telèfon per oferir suport emocional a la ciutadania durant la crisi de la COVID-19

27/03/2020

El servei complementa altres iniciatives similars que també s’han reforçat per atendre treballadores de la llar, professionals autònoms o joves i adolescents

La situació de confinament pot provocar un deteriorament de la salut mental de la ciutadania, especialment entre les persones més vulnerables

L’Ajuntament de Barcelona i el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) han acordat donar un impuls addicional al servei d’atenció telefònica per donar recolzament emocional a la ciutadania. La mesura, que s’ha pres davant l’alerta sanitària originada per la COVID-19, tindrà una vigència inicial de tres mesos i busca preservar la salut mental de la població, especialment de les persones més vulnerables, davant la certesa que la situació actual pot provocar situacions de deteriorament en la salut mental.

El número de telèfon que es posarà en marxa és el 649.756.713 i l’horari d’atenció serà de dilluns a diumenge de 9.00 a 20.00 hores. Les línies s’activaran progressivament, en funció de la demanda, fins arribar a un màxim de 18 i seran ateses per psicòlegs i psicòlogues amb expertesa en l’àmbit de les emergències. L’objectiu és atendre qualsevol persona que ho necessiti per tal de fer una primera atenció de contenció i, en cas de detectar que alguna persona necessita una atenció psicoterapèutica o tractament psiquiàtric, se la derivarà al servei pertinent.

La situació actual d’incertesa i l’obligació de confinament, que s’ha allargat més del que estava previst inicialment, pot afectar la salut mental de la ciutadania. Les emocions més freqüents que es poden sentir davant d’aquesta situació són la por o el pànic, la solitud, la incertesa, la ira, la tristor, l’avorriment, l’angoixa o l’estrès, entre d’altres. A més a més, aquesta situació pot ser encara pitjor entre les persones que es troben aïllades per haver estat diagnosticades amb la malaltia o per haver tingut contacte amb algun cas positiu, especialment si es troben soles. En els casos més extrems, les persones que moren soles i les famílies que no poden acompanyar-les en un moment tan tràgic també poden patir dols complicats. L’acord al qual han arribat l’Ajuntament de Barcelona i el COPC pretén ajudar a gestionar aquestes emocions per evitar que es converteixin en un greu problema de salut mental.

Aquest servei d’atenció psicològica per a la ciutadania en general es complementa amb d’altres serveis específics per a diferents sectors:

 

Aquest programa de l’Ajuntament de Barcelona amb les fundacions PIMEC i Salud y Persona funciona des del juny del 2019. Consisteix a oferir suport psicològic telefònic a les persones que treballen com a autònomes i a les petites empreses que hi ha al ciutat. Amb la situació que ha generat la COVID-19 és previsible que aquest sector econòmic pateixi especialment les conseqüències i, per aquesta raó, el servei es reforçarà i es potenciarà. El número de telèfon és el 900.505.805, funciona ininterrompudament des de les 6.00 a les 24.00 hores, els 365 dies de l’any, i està atès per psicòlegs i psicòlogues. La clau d’accés a aquest servei específic és ‘AUTONOMS2020’.

 

El número 900.505.805 també ofereix suport a les treballadores de la llar i de la cura, en aquest cas amb la clau ‘DOMICILIO2020’. Aquestes feines estan desenvolupades majoritàriament per dones, en moltes ocasions en l’entorn de l’economia informal. Amb l’actual context, diverses treballadores d’aquest sector han manifestat cert grau de malestar per algunes situacions que viuen en relació als serveis d’atenció personal que realitzen a domicili.

 

El Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un nou servei d’assessorament psicològic per al seu personal que treballa aquests dies en serveis considerats essencials, així com pautes d’autocura per encara l’actual situació de la millor manera possible.

 

També amb el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) i la Fundació Galatea del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, l’Ajuntament ha impulsat un servei específic per oferir suport psicològic i emocional als i les professionals de serveis considerats essencials que estan atenent directament a d’altres persones durant aquest període de confinament, com per exemple podria ser el personal del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD). Aquest telèfon ja existeix per als professionals sanitaris i altres professionals col·legiats de salut, treball social i psicologia. En aquest cas el número de telèfon és el 93.567.88.56.

 

El servei d’aquesta entitat, que funciona des de fa molts anys, ha ampliat el seu servei aquests dies, gràcies a l’acompanyament que fan persones voluntàries formades amb les quals l’Ajuntament de Barcelona també hi està treballant. El número actual és el 682.900.500 i funciona 24 hores al dia durant els 365 dies de l’any. Durant aquest dies està augmentant el número de trucades que reben amb el perfil d’una dona de mitjana o avançada edat que viu i se sent sola i que pateix un neguit provocat per l’estat d’alarma i la situació de confinament obligat.

 

– Ciutat Vella > 600.46.07.54 i konsultam_CV@parcdesalutmar.cat
– Sant Martí > 600.46.07.54 i konsultam_SM@parcdesalutmar.cat
– Sarrià – Les Corts > 672.64.25.73 i konsultam@chmcorts.com
– Sants – Montjuïc > 661.70.89.41 i consultajove@fhspereclaver.org
– Sant Andreu > 652.58.86.86 i konsultamsantandreu@fetb.org
– Nou Barris > 686.79.12.71 i konsultam@csm9b.com
– Horta – Guinardó > 648.88.66.26 i konsultam.hsrafael@hospitalarias.es



Compartiu aquest contingut