L’Ajuntament de Barcelona adapta les mesures de mobilitat aplicades durant l’Estat d’Alarma a la Fase 1 : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona adapta les mesures de mobilitat aplicades durant l’Estat d’Alarma a la Fase 1

23/05/2020



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Durant aquesta setmana el trànsit privat a la ciutat ja ha estat superior al registrat durant els primers dies d’aplicació de l’Estat d’Alarma, amb un total de 879.000 desplaçaments diaris

A partir de dilluns s’incrementa l’oferta de transport públic, finalitza la flexibilització de les zones de càrrega i descàrrega i es reprèn el control del compliment de la normativa en relació a l’estacionament a l’AREA, alhora que entren en vigor les noves tarifes ambientals

Aquestes modificacions coincideixen amb la finalització de la instal·lació dels 2.073 nous parquímetres, que aporten diverses millores a l’usuari amb un disseny preparat per assumir els reptes de la mobilitat del futur

Durant l’aplicació del Reial Decret de l’Estat d’Alarma l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa i ha mantingut actives una sèrie de mesures relacionades amb la mobilitat ciutadana que, a partir de dilluns, amb el pas a la Fase 1, es comencen a revertir.

En les últimes setmanes ja s’ha observat una progressiva recuperació de la mobilitat, tot i que encara no s’arriba als valors que es registraven abans de l’emergència sanitària.

Actualment s’estan duent a terme un total de 493.000 desplaçaments diaris en transport públic a la ciutat de Barcelona, el que suposa una reducció del -80,1% respecte un dia habitual. Pel que fa al trànsit privat, a dia d’avui es registren 879.000 desplaçaments diaris, un -47,3% en relació a un dia habitual. Les xifres de vehicles circulant ja són superiors a les dels primers dies d’aplicació de l’Estat d’Alarma. Els moviments detectats en els carrils bici de la ciutat són els que experimenten una major recuperació, ja que la disminució de desplaçaments respecte un dia habitual ja és només del -23%. En aquest cas, cal tenir en compte que s’ha estat produint un augment dels moviments als carrils bici coincidint amb la franges horàries permeses per l’activitat esportiva.

 

Major oferta de transport públic

Coincidint amb l’entrada en vigor de la fase 1, les xarxes de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) incrementaran la seva oferta fins al límit de les seves possibilitats actuals, adaptant-se a les necessitat en funció de les línies i hores de més demanda. Així, l’oferta a la xarxa de metro tornarà a incrementar-se, fins al 92% en la franja punta del matí, amb especial atenció a les dues línies de més afluència, la L1 i la L5, en què circularan el 97% dels trens, mentre que la mitjana diària serà de l’ordre del 83% en el conjunt de la xarxa.

Pel que fa als autobusos, la mitjana de circulacions serà del 70%, amb increments fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta. Tot i això, la recomanació general és evitar la franja més freqüentada, de 7 a 9 del matí.

A nivell de la resta de transport públic, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) donaran una oferta global del 80% de mitjana, amb valors de 100% en hora punta, Rodalies Renfe ha fixat una oferta del 94% i a TRAM serà del 80% amb valors del 100% en hora punta a la xarxa Trambaix. El Bus metropolità de l’AMB i el Bus interurbà de la Generalitat de Catalunya tindran una oferta del 80% de mitjana i del 50% a la xarxa nocturna, i el bus urbà AMTU ha fixat una oferta d’entre el 80 i el 100% segons el municipi.

 

Compliment de la normativa habitual de càrrega i descàrrega

En relació al trànsit privat i a la distribució de les mercaderies, durant aquest període de restriccions l’Ajuntament de Barcelona ha pres mesures de flexibilització de la càrrega o la descàrrega i ha reduït les limitacions per tonatge d’aquest tipus de vehicles. Amb el canvi de fase es recupera la normativa habitual i vigent.

 

Es reprèn el control del compliment de la normativa d’estacionament en superfície

Durant els darrers mesos no s’han multat les infraccions d’estacionament en zona regulada en superfície (Àrea Verda i Blava). No obstant, a partir de dilluns es torna a instaurar el control del compliment de la normativa d’estacionament, alhora que entren en vigor les noves tarifes ambientals d’AREA, aprovades el passat mes de gener, i que tenen en compte les etiquetes ambientals a l’hora de determinar el preu de l’estacionament a la via pública. La seva aplicació estava pendent de l’adaptació dels parquímetres.

 

Implantació de les noves tarifes ambientals

Les noves tarifes ambientals incorporen els criteris definits per la Direcció General de Trànsit (DGT) per valorar el nivell de contaminació dels vehicles que estacionin tant en l’AREA Blava com en l’AREA Verda d’ús forà. En aquest sentit, els vehicles de 0 emissions podran estacionar de manera gratuïta a l’AREA Blava pel temps màxim estipulat.

 

 

Pel que fa als residents, tots aquells que tinguessin atorgada la bonificació de 0.20€ per bona conducció abans del 31 de desembre de 2019 continuaran gaudint-la durant tot 2020. Per poder gestionar de manera còmode i fàcil les operacions, es recomana l’ús de l’app mòbil ONaparcar Residents, disponible per iPhone i Android

Amb la nova normativa es dóna també coherència a l’horari de regulació de l’AREA Blava ajustant-lo a la realitat de la mobilitat a la ciutat i, per tant, es regularà també la franja del migdia, de 14h a 16h. A més, es penalitza la mala utilització del servei, revisant l’import de cancel·lació de denúncia, que passa de 7€ a 9€.

Per la seva banda, també s’actualitzen les tarifes de l’AREA Zona Bus, destinada a la parada i l’estacionament d’autocars a la via pública, en funció de la classificació ambiental de l’autocar establerta per la DGT. L’augment s’aplica tant en places blaves A i places blaves B, i en ambdós casos els autocars que tinguin etiqueta Eco obtindran una bonificació del 100%. A més, també s’incrementa la tarifa a la Plataforma Logística del Park Güell (18€ per 90 minuts) i als Aparcaments B:SM de l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord, Moll d’Espanya i Garcia Fària, amb diferències entre la tarifa diürna i la nocturna.

 

Conclou la instal·lació dels nous parquímetres

La implantació de les noves tarifes coincideix amb la finalització de la instal·lació dels nous parquímetres. Després d’una aturada forçosa amb motiu de l’Estat d’Alarma, i una vegada ja es poden reprendre les obres públiques, s’ha reiniciat la retirada dels 554 parquímetres antics que encara quedaven al carrer.

Els nous parquímetres, un total de 2.073, aporten diverses millores pensant, sobretot, en la millora de l’experiència de l’usuari, amb un disseny més modern i accessible, amb una pantalla a color molt més gran. Així es facilita molt més la interacció que l’usuari ha de realitzar amb el mateix parquímetre, millorant-ne la comunicació i la usabilitat. També millora el procés de pagament, ja que s’incorpora per primera vegada la tecnologia contactless pel pagament amb targeta i dispositiu mòbil, el que suposa un augment de la facilitat d’ús i la seguretat.

Els ciutadans i ciutadanes també estalviaran temps, atès que no és necessari imprimir el tiquet d’aparcament ni anar a deixar-lo al cotxe, ja que en el moment d’obtenir-lo, caldrà introduir la matrícula al parquímetre i l’estacionament quedarà enregistrat, amb el conseqüent estalvi de paper que això significa. Un cop gestionada la introducció de matrícula i el pagament, l’usuari no necessitarà fer res més, i els vigilants de zona podran comprovar en els seus dispositius mòbils que aquell vehicle està estacionat correctament. La sostenibilitat del parquímetre queda palesa també per la placa solar que incorpora, que absorbeix l’energia per carregar la seva pròpia bateria.

Una bona alternativa als parquímetres és l’app smou, que incorpora diversos serveis i entre els quals es troba l’apparkB, que permet pagar l’estacionament a l’AREA Verda i Blava. En aquest sentit, l’smou permet gestionar l’estacionament de manera ràpida, senzilla i còmode, directament des del telèfon mòbil, i tenint en compte la situació sanitària actual suposa una mesura de protecció més per evitar tocar la pantalla tàctil del propi parquímetre. L’smou està disponible per a la seva descàrrega gratuïta a dispositiu iOS i Android.

La instal·lació dels nous parquímetres suposa un pas endavant a l’hora de treballar vers als objectius de l’AREA, que no és només una eina reguladora de l’estacionament, sinó, sobretot, una eina de gestió de la mobilitat sostenible de la ciutat. És, per tant, fonamental per guanyar més espai públic per a la ciutadania i millorar la seva comoditat i seguretat en el dia a dia, optimitzant l’espai d’estacionament disponible a la via pública.

També contribueix de manera essencial a la mobilitat sostenible de la ciutat, ajudant a reduir les emissions derivades de la congestió i del trànsit d’agitació, que és aquell que es produeix quan els vehicles busquen lloc d’estacionament. Gestionant aquest trànsit d’agitació, s’aconsegueix reduir desplaçaments innecessaris en superfície, afavorint d’aquesta manera la seguretat i lluitant també contra la indisciplina.

La contribució a la millora de la qualitat de l’aire és un altre dels objectius dels nous parquímetres de Barcelona. En aquest sentit, incorporen el reconeixement del distintiu ambiental de la DGT assignat a cada vehicle, destriant també aquells amb distintiu Zero Emissions i ECO. A més, també estan preparats per aplicar el component variable de la taxa de l’estacionament regulat en cas d’Episodi de Contaminació Atmosfèrica.

 





Paraules clau

COVID-19/ desconfinament/ desconfinament gradual/ fase 1/ mobilitat/