Les creacions dels nens i nenes durant el confinament al web Estimat Diari esdevindran material pedagògic per treballar les emocions : Servei de Premsa

Les creacions dels nens i nenes durant el confinament al web Estimat Diari esdevindran material pedagògic per treballar les emocions

05/07/2020

La plataforma, oberta des del 30 de març fins al 3 de juliol, ha rebut més de mil dibuixos, escrits, fotografies, vídeos i altres creacions enviades per nens i nenes de la ciutat amb els quals han pogut expressar el seu estat d’ànim, inquietuds i experiències durant l’estat d’alarma

En el marc d’Estimat Diari, l’alcaldessa ha respost en vídeo en vuit ocasions a més de 160 criatures, que s’han emès periòdicament a la mateixa plataforma, arribant a un total de 113.500 reproduccions

Amb tot el material rebut, s’està treballant una carpeta d’aprenentatges amb criteris professionals pedagogs per tal que estigui disponible el curs vinent per a les escoles de primària de la ciutat

Les creacions dels infants formaran part d’una exposició itinerant que recorrerà la ciutat durant el curs que ve i es dipositaran a les memòries del confinament com a testimoni d’aquest període més enllà de mirades adultocèntriques

Durant els tres mesos i escaig que ha durat l’estat d’alarma, més de 600 nens i nenes han fet servir la plataforma Estimat Diari per expressar les seves experiències i emocions amb més d’un miler de creacions enviades a la web estimatdiari.barcelona. Amb tot aquest material rebut, l’Ajuntament de Barcelona ha començat a treballar per elaborar una carpeta d’aprenentatges de material didàctica perquè estigui disponible el curs vinent a les escoles de primària de la ciutat. Entre el 30 de març i el 3 de juliol, període en què ha romàs oberta la recepció de material, els infants hi han pogut enviar des de dibuixos, pintures i imatges fins a escrits, relats o contes.

Aquest material didàctic anirà dirigit a l’alumnat dels cicles mig i superior de primària, entre 8 i 12 anys, amb l’objectiu de facilitar eines i un acompanyament per treballar l’experiència, les emocions i les sensacions viscudes durant el confinament i treballar les competències relacionades, com les emocionals, les socials i les artístiques. Els testimonis recollits a través de les creacions de l’Estimat Diari, ja ha estat objecte de reflexió i anàlisi per part de nombrosos especialistes en educació i pedagogia, amb vuit reflexions que han estat penjades al web educa.barcelona, amb col·laboració amb el Diari de l’Educació.

 

La carpeta d’aprenentatges ha de permetre a l’alumnat expressar les seves emocions i situar l’infant com a subjecte actiu i amb drets. La proposta, que serà àmplia i flexible per adaptar-se a les diferents realitats de cada centre educatiu, s’elaborarà sota criteris professionals i pedagògics.

A més de plataforma per penjar-hi les creacions dels nens i les nenes de la ciutat, la plataforma Estimat Diari s’ha compost també dels programes que periòdicament han protagonitzat les preguntes en vídeo dels infants a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i també d’eines psicosocials com la pàgina de preguntes freqüents, un recurs a l’abast de les famílies per garantir l’accés a una informació adequada.

El programa “L’alcaldessa respon als infants” ha tingut un total de vuit episodis en què Ada Colau ha respost les qüestions plantejades per més de 160 nens i nenes, amb un total de 113.500 reproduccions a través de la mateixa web estimatdiari.barcelona i les xarxes socials.

D’altra banda, la pàgina de les preguntes freqüents, consultada en prop de 5.000 ocasions des que es va obrir a mitjan mes de maig, plantejava resposta a 44 qüestions des d’una mirada transdisciplinària, oferint respostes científiques adaptades a la comprensió dels nens i les nenes sobre el coronavirus i la Covid-19. Alhora, el recurs plantejava eines per respondre qüestions com l’enyorança de familiars i amistats, la relació amb els pares i les mares i els neguits i emocions íntimes relacionats amb el confinament, com l’esgotament psíquic, l’avorriment, la tristesa, la por, el sentiment de pèrdua o les ganes de plorar. Aquest contingut ha estat elaborat gràcies a la col·laboració dels col·legis professionals de psicologia, pedagogia, treball social i educació social.

 

Una exposició itinerant i un testimoni valuós del confinament

Des de l’inici de la crisi sanitària, l’Ajuntament de Barcelona ha tingut una atenció especial amb els infants. Amb el projecte pedagògic es dona continuïtat a la necessitat que va originar la plataforma Estimat Diari a l’inici del confinament. Oberta des del 30 de març, només dues setmanes després que es decretés l’estat d’alarma, Estimat Diari: Barcelona des de casa amb ulls d’infant es va concebre com un full en blanc per construir col·lectivament un diari de la ciutat confinada amb mirada d’infant, donant-los veu i reconeixent i afavorint la seva ciutadania activa.

Una selecció de les aportacions a Estimat Diari compondrà una exposició itinerant com a reconeixement a la participació en el projecte que s’estrenarà coincidint amb les festes de la Mercè i que, posteriorment, s’instal·larà a diferents barris de la ciutat.

Alhora, les creacions es dipositaran a les memòries del confinament, projecte impulsat per la regidoria de Memòria Democràtica, com a testimoni d’aquest període amb mirada d’infant i ampliant aquest arxiu més enllà de la mirada adultocèntrica.

Més informació: vídeo missatge dels nens i les nenes de Barcelona del 2020 als futurs habitants de la ciutat.



Compartiu aquest contingut