L’Èxit Estiu 20 acompanya i reforça l’alumnat en si-tuació de vulnerabilitat que ha vist afectat el seu procés d’aprenentatge durant la COVID-19 : Servei de Premsa

L’Èxit Estiu 20 acompanya i reforça l’alumnat en si-tuació de vulnerabilitat que ha vist afectat el seu procés d’aprenentatge durant la COVID-19

07/07/2020

El programa ofereix suport educatiu a l’alumnat de 5è i 6è de primària i de secundària en situació de vulnerabilitat que durant el confinament ha vist afectat el seu aprenentatge

L’Èxit Estiu d’enguany té lloc en un total de 17 centres, 13 instituts i 4 instituts escola, amb una capacitat màxima de 680 alumnes

Pla de Barris col·labora en 3 instituts duent a terme activitats des d’un vessant d’educació artística i social

El Consorci d’Educació de Barcelona posa en marxa un any més el programa Èxit Estiu 20 que impulsa un pla de treball que permet afrontar aspectes clau per afavorir l’èxit escolar. Una tasca que realitza de manera conjunta amb els centres educatius, en concret enguany 17, que treballen a mode de tàndem per tal d’ajudar a l’alumnat a consolidar les competències bàsiques.

L’objectiu d’aquesta edició, que es concep com una ampliació del Programa Èxit, és donar suport a l’alumnat en situació de vulnerabilitat, de 1r a 4t d’ESO dels instituts de secundària públics, que pot haver vist afectat el seu aprenentatge significatiu per la situació de confinament per la COVID-19. En el cas dels instituts escola, també hi participen alumnes de 5è i 6è de primària. Es pretén acompanyar i ajudar a l’alumnat a recuperar l’hàbit d’estudi autònom i la presa de consciència de la situació personal respecte l’aprenentatge.

En aquesta ocasió es treballa i s’aprofundeix en l’àmbit lingüístic amb aquells adolescents i joves nouvinguts que durant el temps del confinament no han tingut gairebé contacte amb  la llengua catalana, i s’afegeix un suport de conversa en llengua anglesa per a contribuir a una major fluïdesa i comprensió. Es prioritza la conversa en les diferents llengües com una fórmula de tutoria individualitzada per a l’enfortiment de les habilitats i competències orals, per parlar de les seves experiències, emocionals i d’aprenentatge.

El programa es desenvolupa de l’1 al 16 de juliol en sessions de dues hores diàries, de 9:00 a 11:00 o de 11:30 a 13:30, en grups de 10 persones i 40 alumnes per centre, amb un màxim de 680 en tot el programa. Un cop finalitzat, els referents dels centres participants rebran un informe de l’alumnat i els seus treballs que serviran per millorar l’avaluació del primer trimestre del curs 2020-2021.

La vuitena edició de l’Èxit Estiu compta amb joves estudiants universitaris, amics@grans i Great Friends, que realitzen tasques de suport educatiu per a tot l’alumnat participant, a partir de les orientacions dels coordinadors de centre, coordinadors de zona i els tutors i tutores.

El treball de coordinació amb els instituts i instituts escola ha estat bàsic, no només per compensar la dimensió social i presencial d’aprenentatge absents durant el confinament, sinó per recuperar hàbits d’estudi de l’alumnat en situació de vulnerabilitat. A més, s’ha hagut d’engranar l’organització interna per dur a bon terme les mesures higièniques i sanitàries necessàries pel bon funcionament del programa Èxit Estiu i d’altres activitats que s’estan portant a terme al mateix centre educatiu. La diferenciació de grups per regular la traçabilitat, la rentada de mans a l’entrada i sortida, les entrades diferenciades per serveis d’activitats, l’ús de gel hidroalcohòlic a les aules, l’ús de mascaretes per tots els participants i la neteja i desinfecció dels espais utilitzats de forma diària són algunes de les mesures de prevenció per a la COVID-19.

 

Pla de Barris col·labora amb projectes artístics i socioeducatius

En aquesta vuitena edició, 3 dels instituts complementen el reforç escolar amb activitats artístiques, literàries i musicals, gràcies a la col·laboració del Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona. En concret són l’Institut Bernat Metge i l’Institut Barri Besós del districte de Sant Martí, amb activitat artística desenvolupada per Tantàgora, i l’Institut Pablo Ruiz Picasso del districte de Nou Barris, amb una activitat d’arts escèniques com a eina socioeducativa, a través d’EducARTS.

Es pretén inspirar un espai de creació, producció, difusió i innovació de les formes de promoure la literatura escrita i oral, popular i d’autor, en paper i digital, a través del treball amb altres disciplines artístiques: música, arts plàstiques, teatre i dansa. Així es pot treballar en l’acompanyament emocional dels joves, per contribuir a la seva millora i per provenir-los d’eines per gestionar els conflictes. També es vol ajudar a la millora de les competències lingüístiques i comunicatives d’aquests adolescents.

El Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona és un programa que treballa per revertir les desigualtats entre els diferents barris de la ciutat. Té objectius múltiples que aspiren a transformar qüestions clau en els àmbits de l’educació, els drets socials, l’activitat econòmica i l’ecologia urbana.

 

Centres participants Èxit Estiu 20

Dels 17 centres, 13 són instituts i 4 instituts escola:



Compartiu aquest contingut