Bombers de Barcelona reforça la seva operativitat per prevenir i fer front als nous reptes de la ciutat : Servei de Premsa

Bombers de Barcelona reforça la seva operativitat per prevenir i fer front als nous reptes de la ciutat

13/07/2020



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Es potenciarà la capacitat de resposta del Servei de Prevenció d’Incendis i Salvament i es reduirà el temps de recuperació de la ciutat davant de situacions de crisi gràcies al reforç de les polítiques de prevenció i d’autoprotecció

L’Ajuntament de Barcelona ha situat la prevenció i la resposta a les emergències com a eixos prioritaris per garantir una ciutat segura. Per aquest motiu reforçarà el model de resiliència urbana per fer reduir els factors que contribueixen a crear inseguretat.

Un dels serveis que ha contribuït més a millorar la capacitat de resiliència ha estat el Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament. La ciutat compta amb grans professionals i un equip de comandaments tècnics en l’àmbit de la prevenció i les emergències que tenen competència per analitzar els riscos que poden originar-les i capacitat per comunicar, coordinar equips i introduir millores en la gestió de les emergències des de la seva visió integral.

Per tal de continuar ampliant la capacitat de resiliència de la ciutat i la capacitat de resposta del SPEIS, l’Ajuntament portarà a terme una sèrie de mesures per modernitzar i actualitzar el aquest servei que aquest any compleix 187 anys d’història.

Aquestes mesures tenen l’objectiu principal d’adequar la modernització i actualització respecte de l’organització de l’SPEIS, però també de reimpulsar Barcelona a nivell de prevenció i seguretat per tal que la ciutat i el seu espai públic s’adapti de la millor manera possible a la situació generada per una crisi, seguir vetllant per a una ciutat més segura, i tenir cura de tots aquells aspectes que la gestió de les emergències pugui generar a l’espai públic.

Les mesures es vertebraran en dos eixos principals:
1.- La Protecció Civil i prevenció a les emergències.
2.- El desenvolupament del model de gestió del servei i de les persones.

 

La Protecció Civil i prevenció a les emergències com a reptes de futur

Actualment no és suficient donar resposta als incidents un cop ja s’han produït. El repte consisteix en anticipar-se i realitzar les tasques de prevenció necessàries per minimitzar aquests incidents, i en cas que s’acabin produint treballar per tal que les seves conseqüències siguin les menors possibles. En definitiva, posar en el centre la proactivitat i la prevenció a través de les següents mesures:

– Consolidar el Sistema Integral de Seguretat Pública: és important fomentar la coresponsabilitat, la coordinació, la col•laboració, la complementarietat i l’eficiència entre les administracions i els serveis que participen en una emergència per tal de poder abordar-la des d’una visió més global en el context d’un sistema integrat de coordinació. Per assolir-lo una de les mesures serà potenciar l’educació, la formació i el desenvolupament de perfils professionals per tal de garantir la disponibilitat de perfils capaços de construir resiliència i resposta davant de situacions excepcionals. A banda és necessari simplificar i millorar el servei a la ciutadania reconeixent el paper principal de l’SPEIS i establint el 112 com a telèfon únic de les emergències al voltant de plataformes comunes.

– Reforç de l’atenció a les persones: l’emergència sanitària generada per la Covid-19 ha posat de relleu la necessitat de reforçar l’atenció dels col•lectius més vulnerables i de millorar la capacitat logística i d’organització de la ciutat a l’hora d’adquirir materials i equip i de fer la seva distribució.

Per tal de portar a terme aquestes dues prioritats es portaran a terme dues mesures:
– Establir un Centre d’Operacions logístiques d’emergències que estarà muntat i coordinat per l’SPEIS. Seran els seus professionals els encarregats de coordinar el magatzem, mobilitzar, distribuir i de totes les activitats relacionades amb la provisió d’assistència material a les persones afectades.
– Es reforçarà la formació a treballadores socials en matèria de prevenció i de seguretat amb l’objectiu que aquest coneixement es traslladi a les persones vulnerables que atenen.

– Potenciar l’Espai Bombers com a referent de la prevenció a Barcelona: aquest espai posat en marxa ara fa quatre anys es caracteritza per ser un espai formatiu i divulgatiu del cos de Bombers de Barcelona, de la prevenció d’incendis i l’autoprotecció.
Un dels objectius és convertir aquest espai en un Hub de coneixement de la prevenció d’incendis i protecció civil. Juntament amb l’Espai formatiu de la Zona Franca i l’Aula de Prevenció del parc de la Vall d’Hebron; configurar-se com un punt referent de la memòria històrica dels Bombers de la ciutat; potenciar la mediateca per consolidar l’Espai Bombers com un punt de recerca d’informació audiovisual, documental i fotogràfica del món dels Bombers.

– Revisió de la Carta de Serveis per adaptar-la a la situació actual de la ciutat, incorporant els nous criteris ambientals (canvi climàtic) o de resposta a una emergència sanitària i ampliar determinats aspectes que afecten a la prestació del servei.

 

Desenvolupament del model de gestió del servei i de les persones

Aquest eix pretén incidir en els valors i el codi ètic de l’SPEIS i en la seva millora continua a través d’eines basades en la participació i la pro activitat.

– Desenvolupament d’una nova línia estratègica de l’organització a través d’una nova estructura amb l’objectiu principal de reforçar la capacitat d’anticipació i acció. En aquest sentit, la Divisió de Protecció Civil té un paper protagonista per garantir el paper d’autoprotecció de l’SPEIS.

També s’impulsarà la Unitat d’Anàlisi, Recerca i Investigació amb l’objectiu de realitzar les investigacions dels sinistres de tots els serveis d’incendis amb víctimes o danys estructurals greus i col•laborar directament amb els cossos policials. El que es pretén és potenciar aquesta investigació per conèixer la seqüencia dels fets i identificar les causes per tal d’implantar mesures preventives i/o correctores.

– Revisió del Pla Director del Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament per adaptar-lo a les noves necessitats i realitats. Les novetats que s’implantin en aquest full de ruta han de tenir la voluntat de situat la prevenció i l’autoprotecció en el centre dels seus objectius.

– Difondre i preservar els valors del cos del Bombers de Barcelona a tota l’organització amb la modificació del sistema de presa de decisions, tant a nivell operatiu com directiu, per incloure els valors i els principis ètics com a element clau en la gestió estratègica i les activitats de l’SPEIS.

– Consolidar el compromís vers les polítiques de gènere: l’Ajuntament ha desenvolupat actuacions específiques orientades a promocionar l’accés de la dona al cos de Bombers de Barcelona com la revisió dels processos selectius per detectar possibles biaixos de gènere. L’objectiu ara és potenciar la incorporació de les dones en tors els nivells de l’organització, operatiu i tècnic, i garantir les adaptacions necessàries per assegurar que l’equipament i la infraestructura resultin adequades pel desenvolupament de la seva feina.

Una altra mesura és implantar la perspectiva de gènere en el disseny, la implementació i l’avaluació de les actuacions i polítiques públiques. Cal incorporar la perspectiva de gènere en el Codi Ètic de l’SPEIS.





Paraules clau

bombers/ prevenció/ seguretat/