Barcelona avança el seu posicionament com a destinació de congressos mèdic-sanitaris : Servei de Premsa

Barcelona avança el seu posicionament com a destinació de congressos mèdic-sanitaris

24/07/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Un 32,8% dels congressos celebrats l’any passat a la Destinació Barcelona van ser de caràcter mèdic-sanitari amb un llegat sobre la destinació en forma d’avenços científics i tecnològics (48,9%)

El 57,8% dels congressistes van venir acompanyats i van allargar la seva estada 1,23 dies respecte la durada del congrés

L’informe constata la tendència de Barcelona cap el fenomen conegut com a Bleisure, on el visitant de negoci esdevé a la vegada visitant de negoci-lleure

El Barcelona Convention Bureau incrementa el nivell de coneixement i valoració destacant la professionalitat dels que hi treballen amb un 4,63 sobre 5

 

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió (OTB) acaba de publicar l’últim Informe del Mercat Congressual a la Destinació Barcelona 2019  que mostra el perfil del visitant congressual i l’impacte econòmic d’aquest tipus d’esdeveniments sobre la ciutat. Aquest estudi coincideix amb la publicació de la 25a edició de l’Informe del mercat congressual a Barcelona ciutat que acumula una seqüència de dades cronològica que es remunta a l’any 1995.

L’informe constata el predomini de Barcelona en el mercat de congressos de caràcter mèdic-sanitari i l’àmbit territorial internacional.  En concret, 1 de cada 3 congressos que es van celebrar l’any passat a la Destinació Barcelona (ciutat i regió)  va ser de caire mèdic-sanitari (32,8%); científic (16,6%)tecnològic (10%); econòmic – comercial (15,4%), universitari – acadèmic (13,5%). La tendència, tant del mèdic com del científic és a l’alça amb 31,5% i 13,6% respectivament el 2018. Per àmbit territorial, la internacionalitat dels congressos ha escalat dues posicions i ja son el 80,7% (78,1% el 2018) els congressos que tenen caràcter internacional (a Barcelona ciutat 83,3% i a la resta del territori 68,2%).

El visitant congressual està a Barcelona una mitjana de 3,19 dies, s’allotja  majoritàriament en hotels (un 82,2%) i arriba en avió (un 79,1%). Més de la meitat dels congressistes es va situar a la franja d’edat d’entre 31 i 45 anys (58,2%) i 2 de cada 3 eren homes.

Un aspecte important d’aquest estudi és que, de mitjana, els congressistes van allargar la seva estada a la Destinació Barcelona 1,93 dies (2018  va ser de 1,73 dies)  en relació a la durada del congrés al qual assistien i un 57,8% van venir acompanyats (mitjana d’1,40 persones).  Aquestes dues dades, juntament amb les dades de despesa que es detallen en el següent quadre, són vitals per calcular l’impacte econòmic d’aquest mercat que se situa al voltant dels 800milions d’euros sense tenir en compte els dies de més que passen a Barcelona amb els seus acompanyants.

Aquestes dades revelen que en els darrers anys es produeix la tendència d’allargar l’estada dels congressistes i a la vegada s’incrementa el nombre de persones que els acompanyen. Aquest fet, a més de l’impacte econòmic que representa, implica que tenim un turista que evoluciona de negoci cap a negoci-lleure i per tant apunta cap a un turisme de qualitat que se’n beneficia tota la ciutat”.

Un altre aspecte important és el llegat que els congressos van deixar a Destinació Barcelona. Segons els presidents dels congressos, gairebé en un 50,0% dels casos, les organitzacions van dur a terme accions per facilitar un llegat concret a la ciutat on tenia lloc l’esdeveniment. El llegat es va traduir en forma d’avenços científics, tecnològics o d’altre tipus (48,9%), accions amb escoles, universitats, etc.. (40,4%) i beneficis per la comunitat (40,4%).

L’estudi també recull les valoracions que fan tant els congressistes com els presidents sobre aspectes vinculats a l’activitat congressual (allotjaments, transports, serveis d’OPC i BCB, seus dels congressos, ciutats on es desenvolupa l’activitat congressual, etc.). Cal fer especial menció a les valoracions relacionades amb l’atenció del personal dels serveis implicats al llarg del seu viatge, ja que són els que reben les puntuacions més elevades. Els presidents van valorar aquests serveis amb una mitjana de 4,38, destacant la professionalitat del personal (4,51), l’actitud del personal (4,47) i els serveis durant el congrés (4,47).

Pel que fa a la valoració general de les ciutats del conjunt de la Destinació Barcelona, aquesta va ser d’un 4,22 sobre 5. La relació qualitat/preu, en el conjunt de la Destinació Barcelona va obtenir valoracions moderades (3,42 en l’oferta hotelera, 3,83 en l’oferta comercial i 3,99 a l’oferta de restauració).

Menció especial a part es mereix la disposició d’organitzar un altre congrés a la ciutat: un 94,6% dels presidents entrevistats organitzarien en un futur un altre congrés a la mateixa ciutat (el 93,5% de la ciutat de Barcelona i el 100,0% de la resta de ciutats).

El 60,8% dels presidents consultats coneixia els serveis del Barcelona Convention Bureau  (en el 2018 el 50,0%) i d’aquests, un 21,4% els va utilitzar abans o durant el congrés i els va valorar amb un 4,29 sobre 5, destacant l’actitud i professionalitat del personal amb un 4,63 i 4,61, respectivament.

Sobre la temporalitat anual dels congressos val a dir que a la ciutat de Barcelona, l’època amb més congressos va ser la primavera (17,4% al juny i 14,7% al maig), mentre que en la resta de ciutats de Barcelona regió, la concentració de congressos va ser més intensa a la tardor (27,3% entre setembre, octubre i novembre).

L’Observatori del Turisme a Barcelona, ciutat i regió, és l’ens encarregat de generar coneixement i anàlisi de l’activitat turística a la destinació Barcelona, que engloba la ciutat i el seu entorn territorial de la Província. Impulsat i liderat per l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació, la Cambra de Comerç de Barcelona i Turisme de Barcelona, és una eina útil per a qualsevol organització a l’hora de planificar la destinació Barcelona i d’establir criteris metodològics comuns en la quantificació i caracterització de l’activitat turística.

 

Enllaç relacionat:                          

Mercat congressual Destinació Barcelona 2019. Resum executiu





Paraules clau

turisme/