Servei de Premsa
24/01/2025
Barcelona Activa combat la bretxa digital amb més serveis de formació tecnològica per evitar les desigualtats
09/08/2020
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Les persones assalariades d’entre 41 i 54 anys són un nou perfil amb necessitats de formació tecnològica bàsica que ha aflorat arran de la crisi sanitària
El confinament ha empès la ciutadania a valorar les habilitats digitals com una eina fonamental en la societat present i futura, i la formació on line s’ha disparat des de l’inici de la pandèmia
La pandèmia i les seves conseqüències en el món laboral ha posat de relleu que la formació en tecnologia és molt necessària i aquest fet ha portat la ciutadania a interessar-se encara més per adquirir aquestes habilitats.
Durant els mesos de confinament s’ha fet un ús de la xarxa més intensiu. L’aïllament provocat per la pandèmia ha posat en evidència la vulnerabilitat de les llars sense connexió tecnològica, però també ha donat a conèixer nous perfils que pateixen les conseqüències de la bretxa digital, ampliant la piràmide poblacional afectada.
El primer tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni, ha remarcat que “cal combatre la bretxa digital per eliminar les desigualtats socials i econòmiques i oferir les mateixes oportunitats a tothom”. Collboni ha destacat que “en un moment que la tecnologia és universal i la necessitem per a gairebé totes les gestions professionals i quotidianes com una cita mèdica o una compra on line, no podem deixar ningú enrere. Barcelona Activa i el Cibernàrium són dos equipaments municipals que ofereixen els coneixements digitals bàsics per poder desenvolupar-se sense problemes en un entorn cada cop més digital. El confinament ha demostrat que hem iniciat una nova etapa que estarà marcada per les connexions en remot, el teletreball, i la dualitat presencial-virtual, i per tant, tothom ha de poder accedir-hi i saber fer un bon ús de la tecnologia”.
Segons dades de Barcelona Activa, les persones amb necessitat de formació tecnològica bàsica ja no són les de més edat i menys estudis. La demanda més recent correspon a un perfil d’entre 41 i 54 anys i majoritàriament dones amb carrera universitària que treballen per compte aliè. L’aparició d’aquest nou perfil mostra la necessitat d’adaptar-se a un entorn cada vegada més exigent amb les habilitats tecnològiques a desenvolupar, no només en entorns professionals sinó també en entorns quotidians.
Capacitació tecnològica per combatre la bretxa
Per tal d’escurçar una bretxa digital que ja se situa en el 9,5%, l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, ha posat en marxa més línies d’actuació en l’àmbit de la capacitació tecnològica. D’una banda, la virtualització de la formació durant la Covid-19, a través de les Aules Virtuals, amb l’objectiu de garantir el coneixement de les habilitats tecnològiques necessàries en el context actual. D’altra banda, la priorització de la formació presencial, en el moment que les circumstàncies així ho permetin, per aquells col·lectius que no tenen accés a la xarxa i que han quedat més aïllats durant la crisi. També s’ha incorporat l’alfabetització digital a tots els programes d’ocupació, donada la seva rellevància a l’hora de buscar feina. En aquest sentit, factors com l’edat, el sexe, els estudis, l’ocupació, la renda, el barri on viuen o la nacionalitat, no han de ser un obstacle per als barcelonins i barcelonines per adquirir la plena capacitació digital.
Paral·lelament, des del Cibernàrium, el servei de divulgació i capacitació tecnològica de Barcelona Activa i impulsor de l’ecosistema digital a la ciutat,amb 20 anys d’experiència en formació digital, s’han implementat cursos, tallers i masterclasses de formació en TIC a un nivell bàsic, avançat i especialitzat, de manera gratuïta.
En el marc del confinament per la pandèmia, la ciutadania ha pres consciència i ha volgut adquirir més habilitats tecnològiques. Així, la demanda de programes de formació bàsica relacionats amb les TIC s’ha multiplicat en gairebé un 50%, arribant a 1.500 persones i a la realització de 30 Aules Virtuals per setmana, segons les dades de Barcelona Activa recollides durant la crisi de la Covid-19. Cada persona ha fet una mitjana de 3 activitats diferents. Els cursos de formació tecnològica bàsica amb més inscripcions són aquells que fan referència a aspectes inicials d’ús de la tecnologia, tant per la millora de competències tecnològiques en l’àmbit professional com per a usos quotidians. Els cursos són els següents:
- Treu el màxim profit al Whatsapp
- Saps fer servir el núvol?
- Iniciació a la fotografia amb el mòbil
- El núvol: Un racó per a les teves fotografies
- Full de càlcul: Introducció a l’entorn de treball
- Processador de textos: Introducció a la creació de documents
- No et quedis sense memòria al mòbil
- Correu electrònic: coneix totes les opcions i trucs amb Google
- Descobreix Telegram: més que missatgeria instantània
Per a més informació: Formació tecnològica bàsica
Trencar amb les desigualtats per no tenir accés o coneixements tecnològics
Per prioritzar la presencialitat, lligada a la desescalada i el retorn a la normalitat, Barcelona Activa ha dissenyat noves estratègies per arribar a col·lectius més vulnerables digitalment; amb l’objectiu de reduir la bretxa i capacitar a les persones més afectades.
La bretxa digital fa referència a una desigualtat que condueix a d’altres desavantatges socials, i, per tant, l’objectiu a assolir és la universalitat d’ús i d’accés. Els punts a combatre són d’una banda, el no accés a infraestructura i ample de banda, ordinador i/o dispositiu mòbil i connexió de dades mòbils o wifi. D’una altra banda, quan no se sap utilitzar la tecnologia. I, per últim, la qualitat d’ús, és a dir, la manca de capacitats per utilitzar les eines que ofereix la xarxa, com per exemple, com s’utilitza el correu electrònic, fer una compra o gestions bancàries online. La reducció de la bretxa digital permet una millora de la qualitat de vida de les persones.
Les mesures que s’estan impulsant des de Barcelona Activa amb caràcter urgent són:
- Millora del servei i ampliar el número de persones usuàries perquè millorin les seves condicions ocupacionals, formatives i de vida.
- Noves càpsules de formació tecnològica bàsica per a programes en matèria d’ocupació. En concret, programes per a col·lectius que siguin susceptibles de millorar les seves competències digitals per augmentar les seves possibilitats de trobar una feina.
- Oferir el servei de les aules del Cibernàrium a l’edifici MediaTIC del carrer Roc Boronat per ajudar a les persones que no tenen accés a Internet (bretxa digital d’accés) ni cap dispositiu perquè puguin fer una formació tecnològica bàsica.
- Tornar a la formació tecnològica bàsica presencial a les Antenes Cibernàrium ubicades a les biblioteques de Barcelona tan aviat com sigui possible, per arribar al target que encara no utilitzen les aules virtuals.
- Responent a la demanada del nou perfil, oferir més formació tecnològica bàsica en el format en línia, les Aules Virtuals.
Aquestes prioritats es treballaran de manera combinada presencial i virtual, i un dels beneficis serà la capacitat de conciliar i fer un millor ús del temps. Per exemple, si una persona treballa en l’àmbit de les cures, podrà resoldre més fàcilment les gestions que hagi de fer, sigui una citació amb el servei mèdic o bancàries online, tot guanyant temps, i millorant el seu entorn laboral. O bé, l’aprenentatge d’eines de teletreball que diferents perfils podran portar a la pràctica conciliant amb la vida familiar.
Paraules clauformació/ tecnologia/