El CUESB reforça el seu servei i atén prop de 10.000 persones durant l’emergència sanitària : Servei de Premsa

El CUESB reforça el seu servei i atén prop de 10.000 persones durant l’emergència sanitària

13/08/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Aquest any, amb el nou contracte, s’ha reforçat el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona ampliat la seva plantilla fins a 93 professionals, renovant i augmentant la seva flota de vehicles i modificant el seu uniforme mantenint el blau que caracteritza al servei

Durant la crisi sanitària generada per la Covid-19, el CUESB ha atès un total de 9.951 persones, de les quals més del 97% han estat atencions d’urgència, majoritàriament ateses per telèfon

El CUESB va adaptar els seus serveis a la situació excepcional i des de les Caps Municipals, i en coordinació amb el Departament d’Espai Públic, es va gestionar i posar en funcionament els sis dispositius per a les persones sense llar, i el repartiment d’àpats a domicili a les persones més vulnerables

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona ha començat l’any 2020 amb millores en les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores així com una ampliació de la plantilla i la flota de vehicles que permet abastar una major intervenció. La plantilla s’ha ampliat amb 19 professionals, passant de 74 a 93 treballadors i treballadores; s’ha remodelat i augmentat la flota de vehicles disponibles, passant de 6 a 8, i s’ha modificat l’uniforme mantenint el blau que caracteritza al servei.

El balanç de l’any 2019 consolida al CUESB com a servei de referència en l’atenció psicosocial a les persones afectades en situacions d’emergència i urgència social a la ciutat de Barcelona. Durant el 2019 s’han atès un total de 223 emergències, 81 ordinàries i 142 crítiques; i 15.277 persones per urgències. Tot i que les dades dels darrers tres anys mostren una estabilitat a nivell d’intervencions, amb una tendència a l’alça progressiva de les emergències crítiques, en general l’increment d’atencions a tots els nivells ha augmentat d’una manera important respecte al darrer Plec de l’any 2014.

El CUESB ofereix un servei d’atenció psicosocial permanent i atén qualsevol situació d’urgència i d’emergència social a la ciutat, durant les 24 hores del dia els 365 dies de l’any. L’equip està format per psicòlegs i psicòlogues, treballadors i treballadores socials i tècnics i tècniques especialitzats en l’atenció en crisi. L’atenció a persones en situació de crisi social aplega des de persones grans o infants que pateixen desatenció fins a persones que han perdut l’allotjament i no disposen de recursos propis; també concentra l’atenció immediata a persones que es veuen afectades per sinistres com poden ser incendis, inundacions o accidents.

 

Prop de 10.000 persones ateses durant la situació d’emergència sanitària

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona destaca de nou com a servei d’atenció psicosocial durant la situació d’emergència sanitària generada per la Covid-19. Del 26 de març al 31 de juliol, el CUESB ha atès un total de 9.951 persones, de les quals més del 97% han estat atencions d’urgència i 265 persones han hagut de ser ateses d’emergència.

Del total de persones ateses per urgències, 626 han rebut l’atenció al seu domicili i la resta d’atencions s’han realitzat telefònicament, presencialment a les oficines del CUESB o al carrer. Durant el primer mes d’emergència sanitària es van atendre 3.856 persones, el que suposa més del 38% del total d’aquests quatre mesos de balanç.

Davant l’activació de l’emergència sanitària, el CUESB ha viscut un procés de readaptació a la nova situació i a les urgències sobrevingudes ampliant el seu catàleg de serveis per tal d’atendre noves demandes de la ciutadania a conseqüència de l’extensió de la pandèmia i, especialment, per la situació de confinament.

Una de les tasques importants ha estat la gestió i posada en marxa dels 6 dispositius per a les persones sense llar per diferents grups -dones, homes, consums i joves-, juntament amb el Departament de Serveis d’Intervenció a l’Espai Públic, amb capacitat per acollir fins a 700 persones en situació de vulnerabilitat.

També es va gestionar la col·laboració amb el Consorci Sanitari de Barcelona per tramitar les sol·licituds d’àpats a domicili per a les persones confinades i en situació de vulnerabilitat. Des que es va decretar l’estat d’alarma fins a principis de maig, el CUESB va entregar 581 àpats a domicili, a un total de 311 unitats familiars. Amb la fi del confinament i a mesura que s’ha anat recuperant la normalitat la demanda d’aquest servei s’ha reduït considerablement i s’ha traspassat la gestió al servei que gestiona els àpats a l’Institut Municipal de Serveis Socials.

Una gran part de les atencions s’han realitzat telefònicament, on s’ha registrat un increment de les demandes de suport relacionades amb l’angoixa i la por provocades per la situació sanitària i el desconcert del confinament, també suport per la situació econòmica del nucli familiar, per no poder atendre a familiars d’edat avançada o amb patologies prèvies que vivien sols, per la necessitat de cobertura de les activitats bàsiques diàries, i per alguna situació de violència de gènere i familiar.

Al mateix temps, s’han continuat prestant serveis a les caigudes i situacions als domicilis que requerien el suport professional, com el cas de les persones dependents que quedaven soles davant l’ingrés del seu cuidador o cuidadora. Aquestes atencions domiciliàries s’han realitzat amb l’equipament i les mesures de prevenció decretades per les autoritats sanitàries; pel que ha estat necessària la preparació dels professionals per adaptar-se als equips de protecció específics.

 

El CUESB en el context post-covid

Una de les funcions del CUESB és donar resposta a les situacions d’emergència que generen un gran impacte, tant a nivell social com psicològic. Per assumir la continuïtat de l’emergència en la fase post-covid, el servei manté i reforça la seva línia d’atenció psicològica tal com preveuen els procediments interns, per oferir atenció psicosocial immediata o el suport psicològic per a persones, famílies o col·lectius afectats per incidents crítics.

Per últim, en els darrers anys el CUESB s’ha especialitzat a treballar sessions psico-educatives, les quals s’han hagut d’adaptar a la situació actual.





Paraules clau

COVID-19/ CUESB/ emergència sanitària/