L’Ajuntament crea un fons d’emergència social per cobrir les necessitats bàsiques de prop de 34.000 persones : Servei de Premsa

L’Ajuntament crea un fons d’emergència social per cobrir les necessitats bàsiques de prop de 34.000 persones

04/09/2020

La mesura, dotada amb 18 milions d’euros, forma part del pla de xoc social de 35 milions per respondre l’emergència provocada per la crisi sanitària de la Covid-19

L’ajut, d’entre 200 i 475 euros mensuals segons renda i nombre de membres de la família, es rebrà a través de la targeta moneder Barcelona Solidària durant tot el segon semestre del 2020

La mesura innova en la prestació d’ajuts, elimina burocràcia en la tramitació administrativa simplificant el procés, i estalvia gestions i dota de més autonomia a les famílies beneficiàries

L’Ajuntament amplia i agrupa els ajuts econòmics a les famílies en situació de vulnerabilitat amb un nou fons, apostant per una gestió automàtica, senzilla i que dota de major autonomia les 33.873 persones que se’n podran beneficiar. Aquesta nova prestació està destinada a satisfer les necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència i minimitzar, amb la major immediatesa, l’impacte de la crisi provocada per la pandèmia durant el segon semestre de 2020.

Aquesta és una mesura destacada del pla de xoc social dotat amb 35 milions d’euros aprovat al plenari del mes de juliol, dins del fons de 90 milions d’euros per atendre l’emergència provocada per la Covid-19. A més d’atendre l’emergència social, el fons inclou dotació pressupostària per a la reactivació econòmica, per a l’adaptació i transformació de l’espai públic i la mobilitat i per al suport a la cultura.

El fons està dotat amb 18 milions d’euros i es preveu que pot arribar a beneficiar unes 12.100 unitats familiars, i del total de 33.873 persones, 11.843 són menors. Així, tot ampliant la despesa, s’agrupen en aquest fons els ajuts extraordinaris amb motius de la Covid-19 gestionats pels centres de serveis socials i el fons d’infància 0-16. Cal recordar que des de l’establiment de l’estat d’alarma s’han multiplicat els ajuts. Entre l’1 de març i el 30 de juny s’han atorgat des dels serveis socials municipals un total de 18.760 ajudes d’emergència per un valor global de 8,01 milions d’euros, un increment destacable respecte a les xifres del mateix període del 2019, quan van ser 7.558 ajudes per valor de 3,9 milions d’euros.

Les persones que se’n beneficiïn rebran entre 1.200 i 2.850 euros durant el segon semestre, una xifra que es calcula en base al nombre de membres de la unitat familiar i la renda de l’any 2019. Els diners es rebran a través de la targeta moneder Barcelona Solidària, creada per l’Ajuntament per unificar els pagaments dels ajuts econòmics dels serveis socials municipals i dotar de més autonomia les famílies. Aquesta targeta s’enviarà directament a les llars, després de la notificació de l’obtenció de l’ajut, i a finals d’aquest mes s’hi abonarà el primer pagament, que inclourà les mensualitats corresponents a juliol, agost i setembre.

 

 

Menys tràmits i més facilitats per les famílies beneficiàries

Els criteris per percebre nova prestació d’urgència social són haver estat empadronades a Barcelona a 1 de gener de 2020, ser usuàries dels serveis socials fins al 30 de juny i haver rebut ajuts superiors a 150 euros.

En base a aquestes dades, aquelles persones que compleixin els requisits no hauran de fer cap sol·licitud proactiva per rebre la prestació, i seran notificats per part de l’Ajuntament durant les pròximes setmanes. Aquesta notificació es farà per SMS, amb el qual les persones que el rebin podran culminar els tràmits de manera telemàtica per tal d’obtenir efectivament la prestació.

Aquest canvi qualitatiu en la gestió d’un fons d’ajut respon a l’estratègia de suprimir burocràcia en la tramitació administrativa que es va començar a treballar el mandat passat amb mesures com la creació de la finestreta única de l’Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques així com de la mateixa targeta Barcelona Solidària com a mètode únic per al pagament d’alguns ajuts. L’objectiu d’aquesta estratègia és el de millorar la relació entre la ciutadania i l’Ajuntament de Barcelona, obrint nous canals d’accés, i també simplificar la tramitació i facilitar la tasca de treballadors i treballadores socials, així com automatitzar processos i estalviar gestions a la ciutadania.

 

Pla de xoc social

El pla de xoc social de l’Ajuntament de Barcelona dotat amb 35 milions d’euros atén i respon la situació d’emergència i inclou tot un paquet d’actuacions, en els que s’inclou l’ampliació dels ajuts econòmics. Les mesures van dirigides a atendre l’emergència habitacional, garantir la cobertura de drets bàsics, fer acompanyament emocional, fer front a la violència masclista, garantir el dret a la cura i acompanyar la xarxa comunitària de la ciutat, promoure la inserció laboral i garantir els drets d’infants i adolescents.

En la línia de garantir les necessitats bàsiques, cal sumar també l’augment que s’ha fet en el repartiment d’àpats des dels diferents serveis d’alimentació que hi ha la ciutat, i que hores d’ara segueixen sent un 88% més dels que hi havia abans de la pandèmia, un total de 7.171 àpats enfront dels 3.810 inicials, dividits en 2.898 àpats servits a domicili, 1.975 distribuïts en menjadors socials i equipaments de persones sense llar i 2.298 pícnics. Cal recordar igualment la línia d’ajudes impulsada pel consistori per tal de col·laborar amb el conjunt de petites entitats socials i xarxes de suport veïnal que han mantingut dispositius extraordinaris d’alimentació amb motiu de la Covid-19.

Des del primer moment la maquinària de l’Ajuntament de Barcelona i l’àrea de Drets Socials treballa en noves mesures per minimitzar els efectes negatius de la crisi social i econòmica provocada per la pandèmia. Des de la perspectiva habitacional, s’han augmentat els ajuts al lloguer, s’han ampliat els allotjaments d’emergència per a dones en situació de violència masclista i s’han creat els dispositius per a persones sense llar, entre d’altres.

Alhora, les darreres setmanes s’han fet públic altres mesures relacionades amb la salut mental i les cures, com el telèfon 24 hores per prevenir el suïcidi i un nou servei de suport per a l’entorn més proper, així com el cabàs emocional, amb recursos de suport i acompanyament del patiment emocional en el context de crisi social. Aquest setembre, en el marc de mesures de l’àmbit de les cures, també es posarà en marxa el projecte Concilia, amb sis espais de canguratge per facilitar la conciliació laboral i familiar.



Compartiu aquest contingut