Servei de Premsa
15/11/2024
El nou Pla de Mobilitat Urbana 2024 es fixa com a objectiu que el 81% dels desplaçaments a Barcelona es facin a peu, en transport públic o en bicicleta
22/09/2020
Temps estimat de lectura: 5 minuts
La proposta del Govern Municipal, que s’ha presentat avui a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat, aposta per arribar a un repartiment modal on el 35% dels desplaçaments es facin a peu, el 41% en transport públic i el 5% en bicicleta. El 18% restant es faria en transport privat
El document suposa un punt de partida que el Govern municipal debatrà amb el conjunt d’entitats que integren el pacte i la resta de partits del consistori amb l’objectiu d’assolir el màxim consens, abans de portar-lo a aprovació inicial
El pla es fixa 4 reptes principals: garantir el dret a la mobilitat, vetllar per la salut i la seguretat de les persones, contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial, i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire
Per assolir-ho es preveuen diverses actuacions, entre elles construir 32 km més de carrers per a vianants, 70 nous km de carrils bus o incrementar en un 40% la xarxa de carrils-bici
Atesa l’excepcionalitat que s’està vivint amb la COVID-19, l’Ajuntament de Barcelona farà una revisió d’aquí un any de la situació de la mobilitat per tal de fer els ajustos corresponents al pla, si s’escau
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha presidit avui la sessió Plenària del Pacte per la Mobilitat, l’espai de participació i de diàleg sobre la mobilitat de la ciutat que reuneix a prop d’un centenar d’entitats. A l’acte també hi ha participat el tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón.
En aquest marc, el Govern Municipal ha presentat la seva proposta d’eixos bàsics del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, per tal de debatre’l amb el conjunt d’associacions que integren el Pacte i els partits del consistori. El document base se seguirà treballant durant les properes setmanes amb l’objectiu d’assolir el màxim consens i de dur-lo a aprovació inicial en comissió de plenari pròximament i votar posteriorment la seva aprovació definitiva.
El Pla de Mobilitat Urbana 2024 es marca quatre reptes principals que passen per oferir respostes en l’àmbit de les necessitats de mobilitat de les persones i les mercaderies, garantint el dret a la mobilitat; vetllar per la salut i la seguretat de les persones; contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial; i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire.
El pla actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, sostenible, saludable, equitativa i mobilitat intel·ligent i proposa arribar al següent repartiment modal al 2024:
- Desplaçaments a peu: passar del 34,35% al 35,27% de quota modal.
- Desplaçaments en transport públic: passar del 37,33% al 41,25% de quota modal.
- Desplaçaments en bicicleta: passar del 2,28% al 5% de quota modal.
- Desplaçaments en vehicle privat: passar del 26,04% quota modal al 18,48%.
Amb aquest repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta, assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles
El PMU es marca com a objectius principals:
- Incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles: a peu (+7,5%), en transport públic (+15,7%) i en bicicleta (+129,4%), i reduir els que es fan en vehicle privat (-25,6%).
- Afavorir el dret a la mobilitat universal, incrementant i millorant les condicions d’accessibilitat i seguretat viària dels espais dedicats als vianants.
- Ampliar i fer més atractiva a l’usuari l’oferta de la xarxa de transport públic urbà i metropolità i reclamar l’execució de les infraestructures de mobilitat pendents (Rodalies, L9, carrils Bus-VAO, connexió tramviària…).
- Ampliar i millorar la infraestructura ciclable i les condicions de seguretat viària, aparcament, convivència i intermodalitat de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal.
- Actuar sobre les condicions d’ús del vehicle privat a motor, incentivant-ne la transició energètica a combustibles nets, regulant-ne l’aparcament i afavorint-ne l’ús eficient i compartit.
- Ampliar la regulació de la distribució urbana de mercaderies i gestionar-la d’una forma més sostenible, integrada en el territori i intel·ligent.
- Convertir la mobilitat en un conjunt de serveis de mobilitat multimodals, segurs, eficients i sostenibles al servei de l’usuari utilitzant les TIC, Internet i la gestió de dades.
Per assolir-ho es fixen un seguit d’accions, entre les quals destaquen:
- En l’àmbit dels vianants: la construcció de 32 km més de carrers per a vianants; fer 100% accessibles les voreres, alliberant-les d’obstacles; invertir en la mobilitat vertical als barris de muntanya.
- En l’àmbit del transport públic: l’extensió dels carrils-bus de connexió a l’àmbit metropolità; la construcció d’estacions intermodals de bus i ferroviàries (Sants i la Sagrera); la construcció de 70 nous km de carrils bus; l’extensió del bus a la demanda; la posada en funcionament d’una APP pública pel taxi; l’extensió de la xarxa de microparades de taxi; assolir la màxima accessibilitat, comoditat i seguretat al metro;
- En l’àmbit de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal: extensió de la xarxa de bici i motosharing elèctrics a l’àmbit metropolità; increment d’un 40% de la xarxa de carrils bici.
- En l’àmbit de la distribució urbana de mercaderies (DUM): regulació de les mercaderies; la creació d’una micro-plataforma de DUM per districte; impulsar la legislació d’una taxa d’última milla urbana per a les grans distribuïdores.
- En l’àmbit del vehicle privat: regular el 90% de l’aparcament en superfície; instaurar a tota la ciutat la velocitat 30 km/h llevat de les grans vies de connectivitat; incentivar els vehicles motoritzats de 0% emissions; consolidació de la Zona de Baixes Emissions.
- En l’àmbit de les noves tecnologies: aposta per la mobilitat com un conjunt de serveis compartits, multimodals i sostenibles al ciutadà/na, fent ús de les TIC, Internet i la gestió de dades.
Atesa l’excepcionalitat que s’està vivint amb la COVID-19, l’Ajuntament de Barcelona farà una revisió d’aquí un any de la situació de la mobilitat a la ciutat per tal d’avaluar si cal ajustar les mesures.
Enllaç relacionat
Paraules claumobilitat/ Pacte per la Mobilitat/