[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona posa en marxa l’equip d’Agents TIC per assessorar i ajudar a fer tràmits a persones no avesades a l’ús de les noves tecnologies : Servei de Premsa

[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona posa en marxa l’equip d’Agents TIC per assessorar i ajudar a fer tràmits a persones no avesades a l’ús de les noves tecnologies

08/10/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Els Agents TIC ofereixen assessorament personalitzat a persones que, per diferents raons, no usen l’administració electrònica o les tecnologies de la informació i la comunicació en la seva vida quotidiana

Els capacitadors digitals ajuden a fer tràmits amb les administracions i ensenyen a fer servir aplicacions bàsiques que poden facilitar el dia a dia, com ara crear comptes de correu electrònic, fer videotrucades o obtenir certificats digitals

Aquest programa l’ha desenvolupat la fundació BIT Habitat i és una de les primeres iniciatives que es posa en marxa del Pla de Xoc per a la Inclusió Digital, que vol garantir l’accés a les eines digitals de tota la ciutadania, especialment als col·lectius més vulnerables que ha evidenciat la pandèmia. Està també emmarcat dins la Xarxa de Resposta Econòmica, impulsada pel Pla de barris

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un nou equip d’Agents TIC que s’encarrega de fer assessorament i acompanyament digital a persones que, per diferents raons, no usen l’administració electrònica o les tecnologies de la informació i la comunicació en la seva vida quotidiana. L’objectiu és oferir-los ajut personalizat a l’hora de fer tràmits o gestions administratives, com, per exemple, sol·licitar ajudes i accedir a serveis, i ensenyar-los a fer servir eines bàsiques, com el correu electrònic, la signatura electrònica, videoconferències o generació de documents en format pdf, entre d’altres.

 

 

 

 

Aquest programa de capacitació digital l’ha desenvolupat la Fundació BIT Habitat i es tracta d’una de les primeres iniciatives que es posa en marxa del Pla de Xoc per a la Inclusió Digital, dotat amb 700.000 euros i que té per objectiu millorar l’accés a les eines digitals i garantir la inclusió digital de tota la ciutadania, especialment en els barris i col·lectius que s’han evidenciat més vulnerables degut a la situació d’emergència sanitària generada per la covid-19 i la consegüent crisi social i econòmica.

Aquest programa se suma a la Xarxa de Resposta Socioeconòmica activada aquest estiu pel Pla de barris, que pretén atendre les persones que han patit un empitjorament de les seves condicions bàsiques de vida (econòmiques, socials i de salut), per tal de connectar-les amb els ajuts i recursos de l’administració i del teixit associatiu de proximitat, amb un suport pràctic a nivell de tramitació i amb una voluntat d’enfortir la coordinació i l’abast de recursos i serveis als barris.

 

Acompanyament digital personalitzat per fer més fàcil el dia a dia

La fundació municipal BIT Habitat ha habilitat un equip de cinc Agents TIC que s’ubiquen a diversos espais i equipaments ubicats als barris del Raval, el Besòs i el Maresme, la Trinitat Vella, la Trinitat Nova i la Zona Nord de Nou Barris, destinats a l’atenció ciutadana. En aquests espais ofereixen un acompanyament personalitzat a persones a qui l’escletxa digital, el baix coneixement de les TIC o la manca d’ús a la seva vida quotidiana, els suposa un impediment per dur a terme els seus tràmits.

Els Agents TIC ensenyen a fer servir aquelles aplicacions més bàsiques que poden facilitar-los el seu dia a dia com donar-se d’alta a diversos serveis, aconseguir certificats digitals, crear comptes de correu electrònic, fer una videotrucada amb el mòbil, entre d’altres. També els acompanyen en la realització de tràmits i gestions administratives. El servei s’ha posat en marxa el 21 de setembre i durant les primeres dues setmanes ha atès a 124 persones.

Els Agents TIC tenen un rol actiu per a identificar les principals problemàtiques del ciutadans i, en especial dels col·lectius més vulnerables a l’hora d’identificar solucions de millora. Fruit de la seva experiència durant el servei sobre les gestions i tràmits realitzats, es crearan continguts digitals per a telèfons mòbils que es distribuiran entre els diversos usuaris. Així mateix, els Agents TIC impartiran píndoles formatives a altres districtes de Barcelona.

Aquest equip de capacitadors digitals treballa de manera coordinada amb les oficines de suport a la tramitació d’ajudes, un dels projectes de la Xarxa de Resposta socioeconòmica, que va iniciar el Pla de barris com a resposta a la crisi econòmica i social derivada de la crisi sanitària. Aquestes oficines donen suport al veïnat d’aquests barris en la tramitació d’ajudes telemàtiques, sent l’Ingrés Mínim Vital l’ajuda amb més demanda de suport .

 

Foment de la digitalització per a garantir la igualtat d’oportunitats

El context actual i el confinament experimentat per la població han fet evident la necessitat de millorar la capacitació digital i reduir la bretxa digital existent entre la població per tal de garantir una igualtat d’oportunitats real en l’accés a recursos i serveis, així com per adaptar-se a un món laboral amb una digitalització creixent en tots els sectors i ocupacions.

S’ha evidenciat que l’actual situació té un impacte més negatiu en aquells col·lectius especialment vulnerables, i s’han fet més evidents encara les desigualtats socials i educatives existents. Per això una de les prioritats del Pla de Xoc per a la Inclusió Digital és el reforç dels programes de capacitació digital orientats a diferents públics.

 

Enllaços relacionats

Declaración de Laia Bonet (vídeo MP4)

Declaración de Laia Bonet (àudio WAV)





Paraules clau

capacitadors tic/