L’Ajuntament de Barcelona celebra l’extensió de la velocitat màxima a 30 km/h a vies d’un carril : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona celebra l’extensió de la velocitat màxima a 30 km/h a vies d’un carril

10/11/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Consell de Ministres ha aprovat avui un reial decret que modifica el Reglament General de Circulació fixant el màxim 30km/h a totes les vies d’un sol carril de circulació per sentit

Barcelona va ser pionera en l’aplicació d’aquesta mesura fa més de dotze anys i actualment continua avançant per estendre la velocitat 30 km/h al 75% de les vies de la ciutat, aplicant-ho també a vies bàsiques, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat a la capital catalana

El text aprovat avui també categoritza a nivell tècnic els vehicles de mobilitat personal, els quals passen a ser definits formalment com a vehicles i per tant passen a tenir prohibida la seva circulació per les voreres o les zones de vianants. La mesura va en la línia del que ja s’està aplicant a Barcelona

El Consell de Ministres ha aprovat avui un reial decret que modifica el Reglament General de Circulació i el Reglament General de Vehicles, en matèria de mesures urbanes de trànsit. El canvis responen a les variacions de mobilitat produïdes durant els darrers anys on, en l’àmbit urbà, el vehicle a motor ha deixat de ser l’únic protagonista per donar pas a un ús compartit de la via, on cada vegada guanyen més importància els vianants, les bicicletes o els vehicles de mobilitat personal.

Les polítiques de mobilitat i seguretat viària desenvolupades per les administracions locals tenen com a objectiu principal la reducció de la sinistralitat i per això ja fa temps que ciutats com Barcelona reclamen un canvi en la normativa general de circulació que doni resposta a aquests nous patrons. En base a això, el reial decret modifica l’article 50 del Reglament General de Circulació rebaixant el límit de velocitat de circulació genèric en via urbana de 50 a 30 km/h en totes aquelles vies que tenen un sol carril per sentit de circulació, per tal de disminuir la sinistralitat dels col·lectius més vulnerables. Diferents estudis determinen que el risc de perdre la vida a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30km/h, en relació a un altre que circuli a 50km/h.

El text també regula els requisits tècnics i les condicions  dels vehicles de mobilitat personal, els quals passen a ser definits formalment com a vehicles i per tant, passen a tenir prohibida la seva circulació per les voreres o les zones de vianants.

La regidora de Mobilitat Rosa Alarcón ha celebrat aquest pas endavant en la consolidació a nivell estatal de la reducció de la velocitat a dins de les ciutats i recorda que la capital catalana va ser pionera en l’aplicació d’aquesta mesura ara fa més de dotze anys, quan es va instaurar que totes les vies d’un sol carril de circulació per sentit tinguessin el límit a 30km/h. “La seguretat viària ha de ser la nostra màxima prioritat i s’ha demostrat que la velocitat és un element clau a l’hora de disminuir el nombre i la gravetat dels sinistres”, ha assegurat. “Que la normativa que ja apliquem a Barcelona s’estengui ara a nivell estatal és una bona notícia i un pas important que dona cobertura al que ja estem fent a les ciutats” ha explicat Alarcón, que ha recordat que la capital catalana vol anar més enllà estenent la velocitat 30 també a vies de la xarxa bàsica de la ciutat.

Fins a finals del 2019 Barcelona ja comptava amb la meitat de les vies de la ciutat a velocitat 30km/h. A principis del 2020 el Govern municipal va fer un nou salt d’escala decretant el màxim 30 a tots els carrers de la xarxa secundària de la ciutat, inclosos aquells que tinguessin més d’un carril o més d’un carril per sentit, i va convertir una primera via de la xarxa bàsica, l’eix Creu Coberta-carrer de Sants, en carrer 30. La mesura ha permès arribar al 67,7% de les calçades de la ciutat a velocitat 30. A banda, durant aquests darrers mesos s’han fet actuacions físiques perquè els conductors visualitzin que entren a una via amb velocitat reduïda. I en aquests moments es treballa per arribar el 2021 al 75% de les vies de la ciutat a velocitat 30, a partir rebaixar la velocitat a alguns carrers de la xarxa bàsica de la ciutat, que és aquella xarxa sobre la qual es basa la mobilitat de la ciutat i per tant suporta un major volum de trànsit, connecta districtes i barris i és via de pas pel transport públic.

En relació als vehicles de mobilitat personal, Barcelona ja va modificar el 2017 l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles per determinar en quines condicions han de circular aquests vehicles amb la voluntat de fer compatible la seva convivència amb la dels vianants i altres actors de la piràmide de mobilitat.  El pas fet avui, amb l’aprovació del reial decret, suposa passar a disposar d’un marc estatal que cataloga els vehicles de mobilitat com a vehicles i fixa els requisits tècnics que han de tenir per poder circular, a partir d’un manual de característiques tècniques alhora que fixa l’obligatorietat de disposar d’un certificat de circulació. El fet de catalogar-los com a vehicles, suposa un avenç destacat també en matèria de seguretat viària, atès que permet garantir que no circulin per les voreres i establir alhora els elements tècnics que han de tenir, guanyant en seguretat a tots els nivells.





Paraules clau

30/ mobilitat/