El Pla de Mobilitat Urbana 2024 concreta un total de 60 línies d’actuació i més de 300 mesures per assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable : Servei de Premsa

El Pla de Mobilitat Urbana 2024 concreta un total de 60 línies d’actuació i més de 300 mesures per assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable

01/12/2020



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Aquesta tarda es presenta a les entitats del Pacte per la Mobilitat la proposta definitiva del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024. El document s’ha treballat amb una trentena d’entitats i grups polítics en una clara aposta per fomentar la màxima participació i diàleg en relació a les polítiques de mobilitat del futur

El Pla es fixa com a objectiu que al 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta, assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles

Per aconseguir-ho, es concreten 60 línies d’actuació i més de 300 mesures per afavorir els desplaçaments amb modes sostenibles, reduir els moviments ineficients o contaminants i regular i millorar la mobilitat essencial. El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i posa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície

Destaquen 32 nous km de carrers per vianants, infraestructures de mobilitat vertical, 67 nous km de carrils bus, la reordenació dels autobusos supramunicipals, l’estudi de les microparades de taxi, l’augment del 40% de la xarxa de carril bici, un pla d’aparcaments segurs per bicis o la implantació de la velocitat 30 a tota la ciutat

Aquesta tarda el Govern Municipal ha presentat la proposta definitiva del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 a les entitats que integren el Pacte per la Mobilitat. El document final s’ha elaborat després de debatre la proposta inicial amb el conjunt d’associacions que formen part del pacte i altres entitats de la ciutat, a més dels partits del consistori. L’Ajuntament de Barcelona aposta per la participació i diàleg amb la voluntat d’incorporar en la mesura del possible els màxims suggeriments al pla. En total s’han dut a terme més de 30 reunions que s’han concretat en més de 70 hores de treball conjunt.

Entre la trentena d’ entitats amb les quals s’ha debatut el document s’hi inclouen les següents: FAVB, PTP, Catalunya Camina, BACC, RACC, Anesdor, Gremi del Motor, Transcalit, Fecav, Socialcar, UGTm CCOO, Foment del Treball, Pimec, Barcelona Global, Barcelona Oberta, Barcelona Comerç, Consell de Gremis o Gremi de la Restauració, entre d’altres. L’objectiu és que Barcelona compti amb un full de ruta en matèria de mobilitat pel 2024 avalat pel màxim consens possible.

La proposta que avui es presenta s’haurà de portar a votació a la propera Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat per a la seva aprovació inicial. Si supera el tràmit s’obrirà un període d’al·legacions i, posteriorment, el pla s’haurà d’aprovar definitivament al plenari del Consell Municipal.

El Pla de Mobilitat Urbana 2024 es marca quatre reptes principals que passen per oferir respostes en l’àmbit de les necessitats de mobilitat de les persones i les mercaderies: garantir el dret a la mobilitat; vetllar per la salut i la seguretat de les persones; contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial; i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire. El pla actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, sostenible, saludable, equitativa i mobilitat intel·ligent i proposa arribar al següent repartiment modal al 2024:

Així el PMU aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles: a peu (+7,5%), en transport públic (+15,7%) i en bicicleta (+129,4%), i reduir els que es fan en vehicle privat (-25,6%). Amb aquest repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta,  assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles.

Per aconseguir-ho es concreten un total de 60 línies d’actuació, amb més de 300 mesures específiques per dur a terme en els propers anys, que bàsicament se centren en:

Aquestes 60 línies d’actuació es divideixen en: 9 línies d’actuació fer fomentar la mobilitat a peu (56 mesures); 16 línies d’actuació en l’àmbit del transport públic (105 mesures); 7 línies d’actuació en relació a la mobilitat en bicicleta i vehicles de mobilitat personal (50 mesures);  8 línies d’actuació en el camp de la distribució urbana de mercaderies (33 mesures); 13 línies d’actuació en l’àmbit del transport privat (67 mesures); i, finalment, 7 línies d’actuació en el terreny de l’smart mobility (29 mesures). El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i posa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície

Entre les accions destaquen:

Atesa l’excepcionalitat que s’està vivint amb la COVID-19, l’Ajuntament de Barcelona farà una revisió d’aquí un any de la situació de la mobilitat a la ciutat per tal d’avaluar si cal ajustar les mesures. El document complet es pot consultar en aquest enllaç: https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp-content/uploads/2020/12/PMU-abstract-final-Premsa-20201201-v1-lowres.pdf

Totes les actuacions contemplades en aquest PMU, a desenvolupar pel conjunt d’administracions implicades, tenen un cost de 7.163M€.

 





Paraules clau

mobilitat/ Pla de Mobilitat Urbana/ Pla de Mobilitat Urbana 2024/ pmu/