L’Ajuntament inicia un projecte pilot per digitalitzar centres educatius públics amb noves eines lliures i segures : Servei de Premsa

L’Ajuntament inicia un projecte pilot per digitalitzar centres educatius públics amb noves eines lliures i segures

10/12/2020



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’objectiu d’aquest programa, que inicia una prova pilot en 5 centres, és oferir una alternativa pública respecte a solucions privades i d’us més comú per tal que escoles i instituts puguin accedir a la tecnologia digital de forma autònoma i segura i amb la màxima qualitat

Es tracta d’una proposta dissenyada per Xnet que amb el nom de Pla de Digitalització Democràtica dels Centres Educatius té per objectiu tenir un control públic sobre les tecnologies a les escoles

Introduirà infraestructures, recursos pedagògics, acompanyament i serveis tècnics que permetin una digitalització del centres segura a través de tecnologies lliures i auditables

L’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, posa en marxa un projecte pilot per generalitzar l’accés lliure i segur a la tecnologia digital als centres educatius de primària i secundària públics de la ciutat. El Comissionat d’Innovació Digital i la Direcció d’Innovació Democràtica promouen i impulsen aquest projecte pilot que vol garantir la privacitat i el control de les dades per part dels centres, per tal de garantir de manera integral els drets digitals de la comunitat educativa.

El projecte s’inicia ara en una fase pilot amb la participació de 5 centres de primària i/o secundària. Es preveu que el mes de març els centres tindran plenament operatives les noves eines de treball, que han de permetre oferir una alternativa auditable i àgil a les eines més comunes. Gràcies a la infraestructura digital i a l’acompanyament en la capacitació digital, els centres escolars podran fer ús dels recursos i instruments per facilitar l’educació, especialment l’ensenyament online en entorns segurs i on les dades generades siguin gestionades, controlades i auditades per part de qui genera les pròpies dades.

En concret, el projecte preveu l’actualització d’eines que ja existeixen i funcionen àmpliament a nivell internacional [2]. L’objectiu, és adequar-les a les necessitats dels centres, millorar la seva usabilitat per a que siguin plenament competitives, i acompanyar l’accés amb tots els recursos tècnics i formatius que permetin un aprofitament màxim d’aquestes tecnologies per l’ensenyament presencial o remot, utilitzant una plataforma integral de gran qualitat tècnica i fàcilment replicable. Més enllà de garantir l’educació a distància en cas de confinament total, parcial o temporal, aquesta tecnologia ha de ser un recurs més per la capacitació digital amb independència de pandèmia o confinament.

Es tracta d’una proposta dissenyada per Xnet amb el nom de Pla de Digitalització Democràtica dels Centres Educatius [1]. Xnet es un projecte activista que treballa i proposa solucions avançades en diversos camps relacionats amb els drets digitals. L’associació Xnet és l’entitat encarregada de donar seguiment al programa pilot i fer-ne l’avaluació així com el disseny de la seva escalabilitat.

Fins a cinc centres educatius estan cridats a ser el laboratori de proves de la implantació d’aquest programari, que si tot va bé, s’ampliaria a nous centres al curs vinent. Durant els propers mesos es desplegarà un paquet d’eines integral de forma automatizada amb Moodle, Nexcloud, Big Blue Button, Jitsi, Ehterpad i altres eines de programari obert i auditable en aquests cinc centres. La implementació inclou un servei tècnic i de  formació permanent per a l’ús diari d’aquestes eines que també estan incorporats al projecte.

El projecte inclou tres elements:

Els objectius que persegueix aquest projecte són els següents:

L’Ajuntament invertirà en aquesta primera fase del projecte 140.000 euros del pressupost municipal. Un projecte que s’emmarca en el Pla de Xoc d’Inclusió Digital municipal, l’aposta del consistori per garantir la igualtat d’oportunitats en l’actual context de crisi social i econòmica.

 

[1] https://xnet-x.net/ca/privacitat-dades-digitalitzacio-democratica-educacio-sense-google/

 

[2]

NEXTCLOUD

La seva funcionalitat és similar a altres proveïdors corporatius, diferenciant-se per ser en software lliure i de codi obert, permetent instal·lar-lo en un servidor privat. Posa al client en control sobre les seves dades de forma directa, ja que és aquest qui administra el servidor on es troben, incloent eines per poder controlar i monitorar l’intercanvi i la comunicació de dades (control d’accés a arxius, flux de treball, registres d’auditoria, controls d’intercanvi, etc.).

Proveeix a clients, com per exemple, el Ministeri de l’Interior de França i la Gendarmeria; el Ministeri d’Educació d’Holanda; diverses Agències governamentals de Suècia; el Govern federal d’Alemanya, etc. Nextcloud és un projecte de desenvolupament de programes client-servidor amb l’objectiu de crear un servei d’allotjament d’arxius afegint funcionalitats al servidor en forma d’aplicacions (calendari, mapes, blogs, reproductors i organitzadors de música, webmail, suits ofimàtiques, editors de text, gestors de tasques, anotacions i contrasenyes, etc.).

MOODLE

És una eina de gestió de l’aprenentatge (Learning Content Management LCMS) precursora de sistemes, com per exemple, Classroom. Creat a Austràlia el 2001, té 160 milions d’usuaris registrats i està traduït a 120 idiomes, inclòs el català.

Proveeix a clients, com per exemple, la London School of Economics, la Universitat estatal de Nova York, les Nacions Unides o la Universitat Oberta del Regne Unit (Open University).

És en software lliure i de codi obert, dissenyat per proporcionar a educadors, administradors i estudiants un sistema integrat partint de la teoria pedagògica del construccionisme social d’aprenentatge i d’ensenyament en línia. Es finança en part a través dels proveïdors de serveis certificats de la xarxa Moodle Partners, ja que les seves principals característiques són la seva flexibilitat i possibilitat de personalitzar els entorns amb diverses funcionalitats ampliables amb la instal·lació de pluguins i complements, podent donar servei des de qualsevol lloc, moment, dispositiu i navegador.

BIG BLUE BOTTON – BLINDSIDE

És un sistema de videoconferència en software lliure i de codi obert per l’aprenentatge online que admet compartir àudio i vídeo, presentacions amb capacitats ampliades de pissarra, com punter, zoom i dibuix, xat públic i privat, ús compartit d’escriptori, VoIP integrat amb FreeSWITCH i suport per a la presentació de documents, incloent en format pdf. A més de diversos serveis de conferencia web, té integracions per molts dels principals sistemes d’aprenentatge i gestió de contingut (Canvas, Moodle, WordPress, etc.).

Proveeix a clients, com per exemple, el Departament de Defensa dels Estats Units d’Amèrica o 500 escoles de Baden-Württemberg a Alemanya.





Paraules clau

innovació digital/