Servei de Premsa
19/10/2024
Tram final de l’adjudicació del nou contracte de neteja i recollida de residus
25/02/2021
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Urbaser, Valoriza, CLD i FCC són les empreses que han obtingut la major puntuació en la suma de l’oferta tècnica, els criteris automàtics i tenint en compte els criteris de preferència declarats per a cadascun dels lots del contracte. La mesa de contractació ha fet la proposta d’adjudicació, que es votarà al Plenari municipal del mes de març
El nou contracte dels serveis de neteja i recollida de residus és el més gran del consistori tant pel que fa a la durada prevista, 8 anys, com per l’import, gairebé 300 milions d’euros anuals, un total de més de 2.300 milions en despesa pública
La plantilla dels serveis de neteja i residus s’ampliarà en 225 persones, fins arribar a als 4.400 treballadors i treballadores, a més de la contractació indirecta que suposarà
Es tracta de l’eina municipal més important per fer un salt qualitatiu i quantitatiu per a la reducció de residus a la ciutat , l’augment de reciclatge i l’impuls a l’economia verda i circular
L’adjudicació del nou contracte de neteja i recollida de residus, el més gran del consistori, arriba ja al final de procés. En el marc de la mesa de contractació s’ha donat a conèixer la puntuació definitiva de l’oferta tècnica i els criteris automàtics per als diferents lots del nou contracte.
Així doncs, comença ara el procés d’informació als diferents grups municipals per poder portar a votació l’adjudicació del nou contracte al Plenari del mes de març. El contracte dels serveis de neteja i recollida de residus és el més important de l’Ajuntament de Barcelona tant pel que fa a la durada, 8 anys prorrogables a 2 anys més, com pel pressupost, que serà de gairebé 300 milions d’euros anuals. En total, més de 2.300 milions d’euros en despesa pública, amb un objectiu clar, millorar el servei que es presta a cada barri de la ciutat. La nova contracta permetrà amb un increment de 225 treballadors i treballadores fins arribar als 4.400, a més de l’ocupació indirecta que suposarà en diferents sectors.
Les principals fites que permetrà assolir la nova contracta són:
- Millorar la qualitat del servei de neteja als barris.
- Incrementar el percentatge de reciclatge a la ciutat i impulsar l’economia verda i circular.
- Major transparència i nou model de governança del servei.
- Garantir l’eficiència social i millorar la qualitat ambiental de la ciutat.
Servei adaptat barri a barri
És un dels principals objectius de la nova contracta, augmentar el servei a tot el territori i flexibilitzar-lo per a l’adaptació de les diferents casuístiques de la ciutat.
- Millora de la neteja als nuclis històrics de la ciutat.
- Reforç de neteja en els punts crítics dels diferents districtes.
- Sistema de neteja basat en l’equilibri dels serveis segons la intensitat d’ús de l’espai públic amb la combinació de diferents actuacions.
- Ús més eficient amb l’adaptació de recursos, basats en l’experiència adquirida.
- Adaptació a la situació d’emergència climàtica que viu la ciutat amb estius cada vegada més llargs, calorosos i secs que requereixen modificar les actuacions de neteja al conjunt de la ciutat, especialment entre els mesos de maig a octubre.
Estratègia Residu Zero
La ciutat de Barcelona treballa des de fa anys en una estratègia municipal per reduir la generació de residus i al mateix temps augmentar-ne el reciclatge, imprescindible en l’actual context d’emergència climàtica. La recollida selectiva a la ciutat es troba estancada al voltant del 40% i l’objectiu és incrementar aquest percentatge fins al 60% l’any 2030 tal i com estableixen les normatives europees, metropolitanes i l’Estratègia Residu Zero.
- Continuar desplegant el sistema porta a porta, en una primera fase a Sant Andreu del Palomar, a Horta i a Sant Antoni, com ja s’ha fet a Sarrià vell, on el sistema està consolidat.
- Ampliació de la recollida comercial porta a porta per assegurar una major recollida selectiva als comerços i establiments de restauració.
- Introducció d’elements tecnològics als contenidors per poder augmentar i sistematitzar les dades d’ús i incentivar la recollida selectiva i avançar cap a una fiscalitat per generació.
- Reforç de recollida de residus adaptada als canvis urbanístics amb zones pacificades de prioritat per als vianants i la mobilitat sostenible.
- Introducció de nous sistemes complementaris per facilitar la recollida selectiva als barris sense contenidors, com nuclis antics, superilles, eixos verds, zones pacificades, etc.
- Desplegament d’una flota de vehicles de recollida de residus amb criteris ambientals per reduir tant les emissions com el soroll nocturn.
Més transparència i governança del servei
Per primera vegada el sistema de control del nou contracte es farà directament des de l’administració municipal. A més, es preveuen més mesures per al bon control del servei.
- Incorporació d’elements tecnològics i nous elements automàtics de dades.
- Disposició de la informació sense proveïdors intermediaris.
- Sistemes de penalització per trams progressius per defecte greu no comunicat.
- Obertura de dades a la ciutadania, freqüències i calendaris de neteja, dels contenidors, dades de recollida domèstica i comercial, etc.
Contractació ambiental i social
El nou contracte aplica la guia de contractació pública municipal, que permet que el servei de neteja i recollida de residus sigui un impuls a l’economia verda i circular i socialment responsable.
- Pla d’igualtat en la contractació.
- Pla d’igualtat d’oportunitats i no-discriminació.
- Clàusules socials.
- Contractes a empreses d’economia social.
- Aposta per la reducció de les emissions i el soroll de la flota i una gestió responsable de l’aigua.
Els lots del nou contracte
El nou contracte de neteja consta de quatre lots que corresponen a quatre àmbits territorials de la ciutat i cada empresa només pot ser adjudicatària d’un sol lot.
La mesa de contractació, d’acord amb les puntuacions obtingudes i l’ordre de preferència de les empreses, proposa adjudicar:
- Zona Centre (lot 1), que correspon als districtes de Ciutat Vella, Eixample i Gràcia aFCC Medio Ambiente, SA.
- Zona Oest (lot 2), que correspon als districtes de Sants-Montjuïc, les Corts i Sarrià – Sant Gervasi a Corporación CLD, Servicios Urbanos de Tratamiento de Residuos, SL.
- Zona Nord (lot 3), que correspon als districtes d’Horta-Guinardó i Nou Barris a Valoriza, Servicios Medioambientales, SA.
- Zona Est (lot 4), que correspon als districtes de Sant Andreu i Sant Martí a Urbaser, SA.
A partir d’ara s’informarà de la proposta d’adjudicació que fa la mesa de contractació als grups municipals i es votarà al Plenari del mes de març.
Paraules clauresidus/