25.000 persones s’han format a través d’aules virtuals de Barcelona Activa en el context de pandèmia : Servei de Premsa

25.000 persones s’han format a través d’aules virtuals de Barcelona Activa en el context de pandèmia

09/05/2021

Fins a 6.000 aules virtuals s’han habilitat per oferir formacions gratuïtes en l’àmbit tecnològic, o bé per adquirir capacitats per emprendre, gestió empresarial, reorientar-se en el mercat de treball o canviar d’ocupació

El 64% de les persones que han rebut les formacions han estat dones; les edats majoritàries són dels 41 als 54 anys; el 35% són persones que es trobaven en situació d’atur, i un 37% treballaven per a tercers

L’agència de desenvolupament econòmic de l’Ajuntament de Barcelona té previst tornar a fer classes presencials quan les mesures sanitàries ho permetin i, a la vegada, manté l’aposta per les formacions online

Pel que fa als quasi 400 docents que imparteixen els cursos i que impacten en la vida laboral i professional d’aquest conjunt de persones han virat les classes presencials a digitals, fent palès els desafiaments i reptes dels nous models d’aprenentatge

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, ha arribat a 25.000 persones mitjançant les formacions digitals des de l’inici de la pandèmia. Des del març de 2020 fins a l’actualitat, aquestes persones han optat per realitzar alguna –o més d’una- formació per millorar les seves competències i habilitats, bé per cercar una nova feina, emprendre, canviar de sector laboral o d’ocupació (reskilling) o adquirir més coneixements tecnològics. Per fer-ho possible, l’agència municipal de desenvolupament econòmic ha habilitat 6.000 aules virtuals.

Del total de persones que han fet algun dels cursos formatius, un 64% han estat dones, un 37% treballen per compte aliè, un 35% en situació d’atur, i un 14% han estat autònoms. El 65% són persones amb estudis secundaris. Sobre les edats, el grup més nombrós tenen entre 41 i 54 anys (43%), seguit del grup entre 25 i 40 (37%), de 55 a 65 anys (11%) i menys de 25 anys (7%). Aquestes dades recullen els cursos de capacitació tecnològica, d’empresa i emprenedoria, d’innovació socioeconòmica, orientació i recerca de feina, i mercat de treball i formació professionalitzadora durant el període marcat per la Covid-19.

Aquesta tasca ha estat possible gràcies a la implicació de prop de 400 docents que, des de l’inici de la pandèmia, han virat les classes presencials a digitals i han permès desafiar els nous models d’aprenentatge, marcats pel nou context i nova realitat. Aquests docents han estat el pont per arribar a la ciutadania que fan formacions per impactar positivament en la seva vida laboral i professional.

La comissionada de Promoció de l’Ocupació i Polítiques Contra la Precarietat Laboral, Raquel Gil, ha explicat que “aquestes formacions tenen l’objectiu de facilitar i personalitzar l’aprenentatge amb l’accessibilitat total, de forma gratuïta, oberta i pública cap a la ciutadania”. “La virtualització de la formació ens ha permès arribar a més persones, que han vist una major adaptació a les seves necessitats. Entenem que quant més formades i preparades estiguin les persones, més preparades estaran pels processos de transformació de la nostra economia, cosa que necessitem ara més que mai. Per això, seguirem acompanyant en les necessitats, amb millores dels itineraris formatius i laborals en aquest nou model i context actual”, ha assenyalat.

Des de l’inici de la pandèmia, Barcelona Activa va anunciar que triplicava les formacions en comparació a l’anterior any, incloent-hi nous cursos adaptats a la nova realitat, com ara el teletreball o les competències digitals per videoconferències. A dia d’avui, l’agència manté l’oferta formativa, i preveu tornar a la presencialitat dels cursos quan les mesures i protocols del PROCICAT ho permetin.

 

Perfils dels docents i el futur de les formacions a través de la pantalla

Atesa la diversitat d’especialitats, no hi ha un perfil estàndard de docent a Barcelona Activa, sinó molts perfils segons la matèria, i provinents del món de les Ciències Socials, Humanistes, Economistes, entre d’altres. En termes genèrics, són experts que treballen en el mateix camp que imparteixen formacions. Això vol dir que tenen un estret contacte amb les tendències del seu sector i les necessitats del mercat de treball. Per la qual cosa es valora que puguin proporcionar una formació pràctica, actualitzada i ajustada a la necessitat de les persones, així com acreditar un mínim de 3 anys d’experiència docent de l’especialitat i 5 anys més d’experiència relacionada. Així mateix, els permet també treballar amb exemples reals amb els quals les persones assistents a cada activitat poden connectar-hi i empatitzar amb les experiències compartides.

Una part dels docents pertanyen a UTEs creades ad hoc per diferents professionals autònoms que s’han associat per fer les licitacions d’especialitats formatives, la qual cosa també ha afavorit la seva estabilitat professional. En d’altres casos són professionals contractats, ja sigui com a empresa o associació, un soci o sòcia, un autònom o col·legiat/da.



Compartiu aquest contingut