Servei de Premsa
22/11/2024
El veïnat de Sant Andreu de Palomar és el que més recicla a la ciutat amb una recollida selectiva del 65% després de l’inici del Porta a Porta
02/06/2021
Temps estimat de lectura: 3 minuts
Acabada la primera setmana de servei de recollida porta a porta en 5.475 llars, s’ha constatat un salt en la recollida selectiva, que ha passat del 37% al 65%
El 73% del veïnat ja participa del nou sistema de recollida, un percentatge elevat i satisfactori en models d’implantació similars, amb zones colindants amb contenidors
L’equip del Porta a Porta, atenent les demandes i suggeriments del veïnat les setmanes prèvies i els primers dies de funcionament, introdueix els primers ajustos per adaptar el servei a les necessitats del territori
Les persones grans i/o amb mobilitat reduïda poden accedir, mitjançant el formulari disponible als punts informatius, al servei que s’encarrega de baixar els residus separats el dia que correspon
La recollida selectiva a Sant Andreu de Palomar ha augmentat del 37% al 65% la primera setmana de funcionament de la recollida porta a porta al barri, convertint-lo en el que més recicla de la ciutat de Barcelona. La participació en el nou servei arriba ja al 73%, un percentatge molt elevat en models similars implantats a Catalunya anteriorment, en zones delimitades amb porta a porta envoltades de barris colindants amb sistema convencional de contenidors.
El porta a porta de Sant Andreu de Palomar arriba ara, en la primera fase, a 5.475 llars. Després del desplegament de la segona fase, el 18 d’octubre, s’arribarà a gairebé 28.000 veïns i veïnes, més d’11.000 habitatges i un miler d’activitats comercials.
Continua la fase d’implantació de la mà del veïnat
Els primers dies i setmanes d’implantació del nou sistema situen el model de recollida porta a porta en una fase d’escolta activa de la ciutadania. Qualsevol gran canvi d’hàbits suposa recollir demandes, informació i suggeriments dels veïns i les veïnes amb l’objectiu de millorar el servei i adaptar-lo a les necessitats del territori.
En la fase informativa, prèvia a l’inici del servei, ja es van recollir diverses aportacions del veïnat en el marc de la comissió de seguiment creada amb les associacions de veïns i veïnes, comerciants i diferents entitats, així com en les reunions que es van fer amb els i les representants de les comunitats veïnals de la zona i als punts informatius habilitats.
Una d’aquestes aportacions va ser la creació de serveis complementaris per a llars on hi viuen persones grans i/o amb dificultat de mobilitat. Així, ja s’ha posat en marxa un servei específic d’acompanyament. Les persones que ho necessiten, poden omplir el formulari disponible als punts informatius i el servei de recollida s’encarrega de baixar els residus separats el dia que correspon.
Entre el febrer i l’abril, es van fer un total de 555 reunions amb presidents i presidentes de comunitats de veïns i 931 contactes amb activitats econòmiques de la zona. Aquestes trobades van servir per consensuar alguns aspectes de la recollida segons les necessitat de cada bloc d’habitatges o segons l’activitat econòmica.
Durant el mes de maig, va ser el moment de lliurar els kits de recollida porta a porta, fer les reunions amb les diferents comunitats i la posada en marxa de dos punts informatius, l’Oficina del Porta a Porta situada al recinte Fabra i Coats i un punt informatiu a la plaça de les Palmeres. A més d’aquests punts físics també es va habilitar un telèfon i un correu electrònic per resoldre dubtes i per fer-hi aportacions. Tots aquestes serveis continuen actius en l’actual fase.
Des de l’inici del servei també s’han introduït alguns ajustos amb alta reactivitat davant de les situacions que van sorgint:
- La primera setmana es va establir un equip d’informadors i informadores a les entrades i les sortides de les escoles bressol de la zona per reforçar la informació dels residus tèxtils sanitaris, com són els bolquers.
- S’han reubicat els contenidors de vidre a la zona per optimitzar la recollida d’aquesta fracció que es manté en contenidor al carrer.
- El vehicle itinerant de recollida de tèxtil sanitari s’ha reforçat amb un equip d’informadors i informadores per poder donar resposta als dubtes de les persones que en fan ús.
- Desplegament d’informadors i informadores a les zones amb bústies de fracció orgànica per explicar el funcionament del clauer d’obertura automàtica.
- Adaptació del servei per als establiments comercials que després dels primers dies han demanat una ampliació dels dies de recollida.
- Canvi dels bujols comercials, un cop detectada una necessitat major o menor d’aportació de residus.
El porta a porta és un sistema de recollida de residus que ja s’aplica en més de 200 municipis de Catalunya i que compta amb un consens alt entre les administracions i les entitats com a fórmula per millorar els índex de recollida selectiva. És un model de recollida flexible que preveu considerar totes les casuístiques i situacions concretes dels veïns i veïnes per adaptar-lo a les necessitats concretes del territori.
Paraules clauporta a porta/ Sant Andreu de Palomar/