Servei de Premsa
12/10/2024
7 escoles de disseny de Barcelona participen en un programa de l’Ajuntament per fer més atractius els comerços de proximitat
28/09/2021
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Elisava, Acid House, LCI, MBDesign (UPC-UB), Eina i L’Idem han presentat propostes a 7 eixos comercials per atraure més clientela a través de canvis de disseny
Bicicletes i catifes a l’exterior, objectes que reprodueixen bones ressenyes online, o agendes creuades d’esdeveniments, entre les accions i propostes que joves a punt d’acabar carreres de disseny han treballat per a les botigues
Aquesta acció se suma a d’altres engegades pel Consistori també amb l’objectiu de reactivar la vida comercial, com ara els programes en marxa de digitalització i mentories
“Dissenyem comerç” és un nou projecte de l’Ajuntament de Barcelona que vol donar un impuls als comerços de la ciutat treballant els aspectes visuals, d’imatge, comunicació, esdeveniments o senyalització. Està impulsat per la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives, juntament amb la Regidoria de Comerç, Mercats, Hisenda i Règim interior, i el Disseny Hub Barcelona, amb el doble objectiu de motivar el talent jove amb un repte real, aconseguir un comerç de barri més atractiu, i el de reactivar l’activitat comercial i econòmica amb més competitivitat i especialment davant l’afectació de la Covid-19 i els nous hàbits de compra.
Durant el primer any de funcionament, 7 centres d’ensenyament en l’àmbit del disseny hi han participat: Elisava, Acid House, LCI, MBDesign (UPC-UB), Eina i L’Idem. Cadascuna d’aquestes escoles ha comptat amb un equip de treball que ha intervingut a un eix comercial, i han realitzat un seguit de propostes per incentivar la transformació dels comerços.
La primera edició de “Dissenyem comerç” ha reunit 7 eixos comercials amb 7 escoles. La següent edició, de 2022, arribarà a 4 eixos més. Cada grup d’alumnat de les escoles de disseny a punt de graduar-se ha estat als espais debatent amb els comerços quines són les problemàtiques que els afecten, quines són les possibilitats que poden esdevenir oportunitats i quines són les propostes que podrien contribuir a millorar la seva activitat socioeconòmica.
Totes les propostes, els comerços participants, metodologies i opinions de l’alumnat sobre les iniciatives han quedat recollides en aquest dossier, que s’ha presentat avui en l’acte de cloenda de la primera edició del programa, que ha comptat amb una àmplia representació dels participants d’escoles i eixos, i amb la intervenció dels regidors Xavier Marcé i Montserrat Ballarín, i la responsable del Disseny Hub Barcelona, Mireia Escobar.
Elisava – Eix Comercial Sants-Les Corts
Les propostes suggerides per Elisava per l’Eix comercial Sants-Les-Corts han estat des d’una catifa cridanera per donar la benvinguda, canvis lumínics, creació d’esdeveniments per cridar l’atenció de nous productes i serveis, una agenda d’activitats creuades entre comerços, introducció de jocs divertits i experiències, objectes que donin visibilitat a les bones ressenyes de plataformes online, missatges pintats a les persianes, tallers creatius dins les botigues, un Qui és Qui del personal de la botiga, o bicicletes a l’exterior que assenyalin productes destacats.
Acid House – Eix Comercial Poblenou
Un sistema de rutes urbanes per conèixer les zones més especials del Poblenou, la creació d’una moneda digital exclusiva, campanyes amb Denominació d’Origen Poblenou, apps de mobilitat pròpies, intervencions artístiques instal·lades en carrers limítrofs del barri, un tour de secrets del barri, fer un mapa-museu de l’entorn, i fins i tot enregistrar curtmetratges amb coses que succeeixin al barri, són les propostes per aquest eix d’Acid House.
LCI Barcelona – Eix Comercial Torrijos
Les propostes, en aquest cas d’estudi, apunten cap a la creació d’un lema, personatges i identitats virtuals, comptar amb la col·laboració de músics per les campanyes comunicatives, vinils a l’aparador de compra als barris, secció als diaris locals, oferir un pinta i acoloreix per la canalla amb dibuixos dels seus productes, crear una plataforma tipus “A Gràcia ho trobes”, guies i cartells.
UPC / UB (MBDesign) – Xarxa de Comerç Divers
En aquest cas, s’han presentat iniciatives d’escenaris inclusius, monuments a la diversitat, sistema d’il·luminació que encengui l’arc de Sant Martí, un mosaic amb un llaç vermell per la lluita contra la Sida, una reixa de colors per escriure frases o missatges, i elements mòbils per atraure diferents públics.
Eina – L’Eix de Sarrià
Un sistema de tensors per donar un caire molt particular i afavoridor, eixamplament tàctic de voreres, pantalles translúcides amb colors càlids, llocs on compartir coneixements, i mobiliari urbà per potencial l’activitat cultural del veïnatge.
L’Idem Barcelona / Associació de Comerciants de La Rambleta
Mapa desplegable de comerços, unes xarxes socials unificades que faci ressò de tots, targetes creatives de fidelitat, cartells d’artistes emergents als aparadores de comerços, rutes creatives i ús d’adhesius personalitzats.
Elisava – Sagrera Activa Associació de Comerciants
Disseny anual d’un capgròs del sagrerenc/a de l’any, creació de premis ‘Comerciant de l’any’, creació d’un llibre amb informació de cada establiment, vermuts estacionals, decoració de persianes o organització de concursos amb centres educatius del barri.
Aquesta iniciativa innovadora a la ciutat, “Dissenyem comerç”, és paral·lela a altres accions que el Consistori està desenvolupant per reactivar l’activitat dels comerços de proximitat, com ara la de digitalització, mentories i assessoraments, i adaptació a les necessitats actuals de les persones compradores. L’aspecte de disseny també es considera un factor clau perquè els establiments generin més vendes i atreguin més clientela.
Paraules claucomerç/ Disseny/