Barcelona incorporarà la nova senyalització d’angles morts de la DGT a més de 2.000 vehicles de la flota municipal : Servei de Premsa

Barcelona incorporarà la nova senyalització d’angles morts de la DGT a més de 2.000 vehicles de la flota municipal

04/10/2021

L’Ajuntament de Barcelona té entre les seves prioritats la reducció de la sinistralitat viària a la ciutat i per això serà dels primers a implantar a la flota municipal la nova senyal que s’ha donat a conèixer avui i que adverteix als usuaris més vulnerables dels angles morts dels vehicles de grans dimensions

L’objectiu de la senyal, que és de caràcter voluntari i urbà, és recordar als usuaris vulnerables la importància de situar-se fora de les zones no visibles per als conductors d’aquest tipus de vehicles, entre els quals s’hi inclouen les furgonetes, els autobusos i els camions

L’Ajuntament de Barcelona ha treballat conjuntament amb la DGT i altres ajuntaments de l’Estat en la definició d’aquesta nova senyal i serà un dels pioners a l’hora d’implantar-la

L’Ajuntament de Barcelona aposta per garantir una mobilitat sostenible, saludable i segura a la ciutat, en el marc dels objectius fixats en el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024. Una de les principals prioritats del Govern municipal és la reducció de la sinistralitat i, per aquest motiu, treballa de manera transversal en diverses accions per contribuir a disminuir el nombre d’accidents que es produeixen a la capital catalana.

Durant els darrers mesos l’Ajuntament de Barcelona ha treballat conjuntament amb la DGT, altres ajuntaments de l’Estat (Madrid, Saragossa, Logronyo) i amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en la definició i la implantació d’una nova senyal de trànsit adreçada als vehicles de distribució de mercaderies, autobusos urbans, escolars i camions pesats.

La DGT ha publicat una instrucció que defineix i dona a conèixer aquesta nova senyal que adverteix del perill d’angles morts als vehicles de transport de passatgers i mercaderies. L’objectiu és advertir als usuaris vulnerables del perill que suposa situar-se en alguna d’aquestes zones no visibles quan s’aproximen a aquests vehicles senyalitzats per tal que puguin evitar riscos posicionant-se en un lloc on siguin visibles.

Per contribuir a la seva difusió, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a implantar la nova senyal en un total de 2.199 vehicles de la flota municipal durant els propers mesos. La senyal es posarà a vehicles del parc de neteja, de parcs i jardins, de manteniment de l’espai urbà, de la Guàrdia Urbana o del Servei de Prevenció Exitinció Incendis i Salvament (SPEIS), entre d’altres.

La inclusió d’aquesta senyal és una primera mesura que s’emmarca en un conjunt d’accions que s’estan adoptant a la Unió Europea per la disminució del risc d’accident, a partir de la millora de la visibilitat del conductor de furgonetes de repartiment, autobusos i camions. L’objectiu final és aconseguir una visió directa d’aquests conductors, però fins que els sistemes avançats d’ajuda a la conducció (ADAS) no estiguin incorporats a tots els vehicles, l’opció de senyalització al propi vehicle, alertant de l’existència d’angles morts, pot ser d’utilitat per a prevenir l’accident.

La col·locació d’aquesta senyal és de caràcter voluntari i afecta als vehicles de transport de viatgers de més de 9 places, inclòs el conductor (vehicles de categories M2 i M3, segons el Reglament General de Vehicles), als vehicles de transport de mercaderies de les categories N1, N2 i N3 i als vehicles de transport de residus a l’àmbit urbà.

 

 

En aquesta imatge es pot observar en quins espais el conductor no té visibilitat:

 

 

 

La nova senyal busca donar resposta a l’increment de la mobilitat a peu, en bicicleta, en motocicleta i en noves formes de mobilitat com són els vehicles de mobilitat personal, a les ciutats. Cal recordar que aquest increment es dona en paral·lel a l’augment del trànsit del vehicles comercials i pesats pel creixement de l’activitat logística i els lliuraments de comerç electrònic.

 

Projecte Autonomous Ready

En la mateixa línia, l’Ajuntament de Barcelona també està treballant amb altres projectes similars per protegir els usuaris més vulnerables, com l’Autonomous Ready Spain. Es tracta d’un projecte pioner al món destinat a reduir la sinistralitat i els accidents en l’entorn urbà, mitjançant la utilització de tecnologies d’assistència a la conducció (ADAS).

Iniciat a l’any 2019, està liderat conjuntament per la DGT i l’Ajuntament de Barcelona i es fa a partir de la col·laboració públic-privada: compta amb empreses i entitats compromeses amb la pacificació de la ciutat, la seguretat dels seus conductors i la protecció indirecta dels usuaris més vulnerable. Cada dia, més de 500 vehicles de repartiment i transports equipats amb les tecnologies d’assistència a la conducció i recull de dades recorren els carrers de Barcelona, contribuint a incrementar la seguretat viària a partir de la detecció de la presència dels usuaris més vulnerables de la piràmide de la mobilitat (vianants, ciclistes i motoristes). L’objectiu és reduir l’accidentalitat i desenvolupar un mapa detallat de zones sensibles de la mobilitat a la ciutat.

Amb el projecte s’instal•len en els vehicles càmeres intel•ligents que, connectades a una eina de reconeixement i processament de dades, interpreten l’entorn en temps real per ajudar els conductors a prevenir possibles col•lisions alhora que ofereixen informació sobre punts de risc en la infraestructura viària de la ciutat.



Compartiu aquest contingut