Servei de Premsa
22/12/2024
S’obre al trànsit el túnel de Glòries en sentit Besòs
06/11/2021
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Avui, abans de les 6:00 hores, s’ha obert al trànsit, amb la seva configuració viària definitiva, el sentit sortida del nou túnel que travessa tota la plaça de les Glòries. Les tasques per desviar els carrils es van iniciar ahir a les 22:30 hores i han finalitzat al llarg de la matinada
A principis d’any es preveu obrir també el sentit d’entrada a la ciutat. Finalitzarà així una de les infraestructures de més complexitat tècnica que s’han dut a terme a Barcelona
L’actuació es va iniciar amb la deconstrucció de l’antiga anella viària i permetrà que la plaça de les Glòries es converteixi en un espai lliure de cotxes on els vianants, els veïns, el transport públic i el verd en siguin els protagonistes
Els vehicles ja circulen per l’interior del túnel de Glòries, en sentit Besòs. L’obertura al trànsit amb la seva configuració viària definitiva (dos carrils de circulació i un de bus), s’ha pogut fer abans de les 6:00 hores, després que la Guàrdia Urbana i els responsables tècnics de l’obra hagin estat treballant a la zona per configurar els carrils definitius fins ben entrada la matinada. Les tasques es van iniciar ahir a l’entorn de les 22:30 hores i a partir de les 2:49 hores s’ha fet l’obertura d’un primer carril de circulació a l’interior del túnel. Ha estat a l’entorn de les 5:20 hores quan s’han obert definitivament els tres carrils del túnel de Glòries en sentit Besòs i tot el trànsit de sortida de Barcelona, des de la Gran Via cap a la C-31, s’ha passat a realitzar només per dins del túnel. En total, des de l’obertura del primer carril fins a les set del matí, ja amb els tres carrils en marxa, han circulat pel túnel 1.300 vehicles. Durant la primera hora n’hi han arribat a passar 300.
D’aquesta manera entra finalment en servei el sentit Besòs d’aquesta infraestructura, que culminarà la seva posada en marxa amb l’obertura del túnel en sentit Llobregat, a principis d’any. Finalitzarà així una de les obres de més complexitat tècnica que s’han dut a terme a la ciutat i de gran rellevància històrica i veïnal. L’actuació, iniciada amb la deconstrucció de l’antiga anella viària, permetrà soterrar el trànsit rodat, generant un nou espai per la ciutadania en superfície, lliure de cotxes, per a què els vianants, els veïns, el verd i els usos alternatius al del vehicle privat en siguin els protagonistes.
Canvis de mobilitat
L’obertura avui del túnel en sentit Besòs comporta algunes modificacions en la mobilitat d’aquest àmbit, que afecten tant als usuaris del túnel com als vehicles que es desplacen a l’entorn de la plaça de les Glòries.
Des d’avui, l´accés al túnel es fa des de la Gran Via de les Corts Catalanes, a l’alçada del carrer de Padilla. El túnel dona servei a tots els vehicles que van en direcció Badalona/Mataró ( C-·31) i/o als que han d’agafar la sortida del carrer Bilbao, tal i com mostra el següent esquema:
Els vehicles que accedien a la C-31 des del carrer de la Llacuna ja no ho poden fer des d’aquest punt i han d’anar a buscar el tronc central de la Gran Via des de la incorporació del carrer de la Selva de Mar, passant pel carrer Perú.
Pel que respecta al trànsit local de la zona, la mobilitat s’articula a través dels carrers de l’entorn del parc de les Glòries. Concretament, s’ha d’utilitzar el carrer Castillejos (sentit mar), Bolívia (sentit Besòs), Badajoz / Independència (en sentit muntanya) i Aragó (en sentit Llobregat). Tot i així, de moment, i fins que no s’obri el túnel d’entrada a la ciutat, els vehicles que es desplacen en sentit Llobregat poden continuar travessant pel mig de la plaça.
El lateral mar de la Gran Via és exclusiu per a bus, taxi i veïns en el tram Ciutat de Granada a Rambla del Poble Nou. (2) També en el tram de Marina a Padilla.
Des del carrer Castillejos els vehicles no poden accedir a la Gran Via (3)
Pel que fa als altres modes de transport, els autobusos interurbans que circulen en sentit Besòs han de creuar per l’interior del túnel i els urbans ho fan per la superfície de la plaça, igual que les bicicletes i els vianants.
Avança el túnel en sentit Llobregat
En paral·lel a l’entrada en funcionament del sentit Besòs, es continua treballant al túnel en sentit Llobregat on s’estan realitzant diferents treballs a l’interior de la infraestructura com ara el muntatge del panell vitrificat, el cablejat de la senyalització, la instal·lació de càmeres o el muntatge de les canonades de les boques d’incendi. A la rampa Llobregat, del sentit entrada a la ciutat, quedarà pendent l’execució de les voreres, l’obertura de rasa per al pas de les instal·lacions i els treballs per col·locar la barrera i el cablejat de comptatge de vehicles. A la rampa Besòs, del sentit entrada, està pendent l’enderroc del voladiu existent, l’encofrat de coronació del mur i l’execució de les voreres. També caldrà fer treballs a les sortides d’emergència d’aquesta banda del túnel.
L’actuació que s’ha dut a terme al subsòl de la Plaça de les Glòries és una de les obres de més complexitat tècnica que s’han realitzat a la ciutat. Consisteix en la construcció d’un túnel urbà, que segueix la traça de la Gran Via –amb dos tubs independents amb circulació unidireccional- amb una longitud total de 958 metres, (1.158 metres, si s’inclouen les rampes d’accés). Actualment per aquesta via, en dia laborable, hi circulen 78.000 vehicles/dia en ambdós sentits (43.000 vehicles/dia, en sentit d’entrada a la ciutat i 35.000 vehicles/dia, en sentit sortida). Quan van començar les obres hi passaven 95.000 vehicles/dia, en ambdós sentits.
El primer tram de túnel està situat entre el carrer Castillejos i el carrer Badajoz. És el tram més profund i transcorre per sota els túnels ferroviaris que creuen les Glòries, arribant a 25 metres per sota de la rasant de la plaça. El segon tram de túnel va del carrer Badajoz a la Rambla del Poblenou, en un tram horitzontal que discorre a una profunditat mitjana d’uns 10 metres per sota de la rasant de la Gran Via. El túnel s’ha construït per sota de 4 infraestructures ferroviàries existents: el túnel de la L1 Metro, el de la R1, el de la R3 /R4 i el de la línia R2 sud de Rodalies.
El nou túnel compleix amb les últimes i més restrictives mesures de seguretat i control de túnels, especialment en relació a la gestió d’incendis i sortides d’emergència (situades a interdistàncies de 200 metres). Des d’avui, el túnel de Glòries compta amb un seguiment permanent les 24 hores des d’una nova central d’operadors dels túnels de la ciutat, instal·lada dins de la Central de Serveis Municipals al carrer Torrent de l’Olla.
Paraules clauGlòries/ túnel/ túnel de Glòries/