Servei de Premsa
22/11/2024
La Guàrdia Urbana reforça el control de vehicles de mobilitat personal
09/11/2021
Temps estimat de lectura: 4 minuts
L’objectiu és reduir la sinistralitat relacionada amb els vehicles de mobilitat personal i garantir la seguretat viària
El nombre de vehicles de mobilitat personal implicats en sinistres de transit ha augmentat un 54% respecte l’any passat
La Guàrdia Urbana de Barcelona inicia un dispositiu per reforçar el control dels vehicles de mobilitat personal amb l’objectiu de garantir la seguretat viària, millorar la convivència amb la resta d’usuaris de la via i reduir la sinistralitat relacionada amb aquest tipus de vehicle. També es controla el correcte ús i circulació dels vehicles de mobilitat personal.
Aquesta campanya intensifica el reforç iniciat el passat mes de gener amb l’entrada en vigor del Reial Decret aprovat pel Consell de Ministres, pel qual es modificava el Reglament General de Circulació i el Reglament General de Vehicles en matèria de mesures urbanes de trànsit. La nova normativa, d’aplicació estatal, regulava les condicions de desplaçament dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i els seus requisits tècnics.
L’Ajuntament de Barcelona va ser pioner aprovant el 2017 la primera regulació municipal de l’Estat en relació a la circulació dels vehicles de mobilitat personal (patinets, rodes elèctriques, segways, entre altres) i els cicles de més de dues rodes, amb la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles. La normativa estatal és coincident amb la majoria dels punts que ja regula l’ordenança municipal de Barcelona i que principalment prohibia la circulació de vehicles de mobilitat personal per sobre les voreres.
En base a les modificacions del Reial Decret i a l’ordenança vigent, queda fixat que a Barcelona els vehicles de mobilitat personal no poden circular ni per les voreres ni per altres zones de vianants.
Les vies per on si que es poden desplaçar, sense maniobrar de forma que es pugui posar en risc la seguretat de les persones, són les següents:
- Carrers de plataforma única (sempre que no s’hi prohibeixi la circulació de vehicles).
- Carril bici en vorera a un màxim de 10 km/h.
- Carril bici en calçada a un màxim de 25 Km/h, amb obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.
- Calçada de carrers zona 30 a un màxim de 25 km/h
- Parcs a un màxim de 10 km/h, respectant sempre la prioritat del vianant.
No podem circular per:
- Carrers de la xarxa bàsica de la ciutat.
- Voreres ni altres zones de vianants.
- Carrers de plataforma única on no es permet la circulació de vehicles.
- Per travessies, túnels urbans, vies interurbanes, autopistes ni autovies que passen per dins de la ciutat.
Per tal de garantir el compliment d’aquests punts i per reduir el nombre de víctimes i la gravetat de les lesions, en concret en les que estan implicats els vehicles de mobilitat personal i bicicletes, la Guàrdia Urbana de Barcelona ha intensificat el dispositiu específic per controlar el correcte ús i circulació dels cicles, bicicletes, vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes. També són objecte de control les obligacions dels conductors d’altres tipus de vehicles a motor i vianants en relació als ciclistes i als conductors del VMP. Aquest dispositiu es realitzarà en diferents punts de tots els districtes de la ciutat.
Fins el mes d’octubre dues persones que conduïen un vehicle de mobilitat personal han mort a la ciutat en sinistres de trànsit, i fins el mes de setembre el nombre de vehicles de mobilitat personal implicats en sinistres de trànsit és de 540, el 54% més respecte el mateix període de l’any 2020. Durant tot l’any 2019 el número de vehicles de mobilitat personal implicats en sinistres de trànsit va ser 489.
Durant tot l’any la Guàrdia Urbana duu a terme accions de control en relació a la circulació general principalment dels patinets elèctrics per la ciutat. Fins el mes de setembre s’han interposat 14.200 denúncies a usuaris particulars de vehicles de mobilitat personal que circulaven incomplint la normativa municipal vigent en aquells moments.
Les principals denúncies fins el mes de setembre d’aquest any per circulació de risc són per no respectar el semàfor vermell (2.746), conduir una bici/VMP/cicle utilitzant auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so (1.658), i transportar en un vehicle de mobilitat personal (VMP) un nombre de persones superior al de places autoritzades (1.491).
Pel que fa a les infraccions per circular per on no correspon (5.344) les més habituals són per circular per la vorera (4.227).
Les denúncies a vehicles de mobilitat personal d’activitat econòmica també han augmentat respecte l’any passat. La majoria de denúncies estan relacionades amb l’incompliment de requisits (2.771), sobretot els que fan referència a circular amb vehicle mobilitat personal tipus A o B o cicle més dues rodes tipus C1 d’ús d’activitat econòmica des de el punt de lloguer fins a l’inici recorregut autoritzat o circulin fora itineraris autoritzats de Ciutat Vella (2.182).
Paraules clauguàrdia urbana/ mobilitat/ vehicles de mobilitat personal/