Els Serveis Socials recolliran l’opinió de les persones usuàries a través de grups de participació : Servei de Premsa

Els Serveis Socials recolliran l’opinió de les persones usuàries a través de grups de participació

12/11/2021



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Aquesta és una de les noves accions previstes en la Mesura de Govern ‘Acció Social: territori, participació i comunitat’ que es presentarà a la propera Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports

El consistori també preveu la creació de Taules d’Acció Social a tots els districtes de la ciutat de la mà de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva

Els Centres de Serveis Socials han incrementat el nombre de persones ateses arran de la irrupció de la Covid-19 fins aproximar-se a les 100.000 persones l’any

Els 40 Centres de Serveis Socials que hi ha distribuïts per Barcelona preguntaran de manera sistemàtica i periòdica a les persones usuàries sobre l’atenció rebuda. La intenció de l’Ajuntament amb aquesta nova iniciativa, i especialment de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), és la de copsar l’opinió de les persones entorn el procés d’atenció rebut al llarg del seu pas pels serveis socials bàsics des de l’accés fins a la finalització de les intervencions. L’organització d’aquests grups focals és una primera passa per introduir la participació de les persones usuàries dels serveis socials i, d’aquesta manera, millorar la detecció de possibles mancances, augmentar la qualitat dels serveis i conèixer la valoració de les polítiques aplicades.

Aquesta és una de les principals iniciatives que recull la Mesura de Govern Acció social: territori, participació i comunitat que la tinença de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI presentarà a la propera Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. La participació de les persones usuàries dels Centres de Serveis Socials es contextualitza en el marc d’un procés de millora contínua, mitjançant sessions d’uns 90 minuts que permetin disposar de resultats útils per enriquir la reflexió i la valoració tècnica. Igualment, es garantirà que cadascun dels grups reflecteixin l’heterogeneïtat de la societat recollint variables com el gènere, el temps que fa que es rep atenció, l’edat, el perfil de tractament o la diversitat territorial.

La Mesura de Govern recull també la creació de Taules d’Acció Social a tots els districtes de la ciutat, de la mà de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. En aquest cas, l’objectiu és que cadascuna d’aquestes taules siguin espais de trobada d’actors públics i del teixit social dels barris i districtes per tal de millorar o ampliar el treball en xarxa entre l’Ajuntament i les entitats socials del territori per possibilitar la coproducció de programes i projectes d’acció social.

Amb aquesta mesura, el consistori confia a millorar la capacitat d’organització i acció del territori per respondre els desafiaments socials, establint uns criteris compartits d’actuació, així com dotar de més sinergia i impacte els recursos invertits i, de retruc, augmentar el coneixement mutu, la confiança, la col·laboració i la coproducció entre tots els actors socials, així com enfortir la dimensió comunitària dels Centres de Serveis Socials. A mig termini, amb les Taules d’Acció Social, la ciutat de Barcelona podrà comptar amb un sistema d’informació i circulació de coneixements i bones pràctiques, desenvolupar nous projectes a partir de la coproducció i, en definitiva, alinear l’actuació de l’Ajuntament amb la que fan les entitats socials.

La nova Mesura de Govern busca aprofundir en la construcció d’uns Serveis Socials del segle XXI en què cada cop sigui més present la dimensió i la perspectiva comunitària, tot situant el sistema dins de la lògica de drets, creant mecanismes de participació ciutadana i de contrast de les polítiques, a més de fer que els Centres de Serveis Socials siguin espais més porosos i referencials a escala territorial. Tot plegat és la continuació del projecte municipal Impulsem! que es va engegar l’any 2016, i que volia reflexionar al voltant d’un sistema de serveis socials que en els darrers anys ha anat assumint de manera creixent un augment de la demanda, sense tenir la capacitat per revertir les causes que generen aquest increment i que generen desigualtat social, i moltes vegades actuant més com a prescriptors d’ajudes de manera burocràtica i sense incidir en allò que hauria de ser la seva principal tasca: facilitar que les persones que presenten una situació complicada puguin projectar la seva vida sense els entrebancs que presenten les desigualtats socioeconòmiques i amb una autonomia plena.

Cal tenir en compte que els Serveis Socials de Barcelona han vist com, arran de la irrupció de la pandèmia de Covid-19, el nombre de persones ateses s’han incrementat un 22%, en passar de 77.900 a 95.042 persones ateses durant l’últim any. En el mateix període de temps s’ha produït un increment del 56% en el nombre d’atencions que s’han fet, en passar de 179.631 a 280.598, i tot plegat en un context en què va ser necessari reorganitzar-se sobre la marxa per la limitació obligada de les atencions presencials. Igualment, el 28,6% d’aquestes persones ateses no havien anat mai abans als Serveis Socials o bé feia més d’un any que no ho havien requerit, la qual cosa mostra igualment els efectes socioeconòmics de la pandèmia i com ha impactat això en la primera línia dels sistema de protecció social.

Consulta aquí la Mesura de Govern completa.





Paraules clau

Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva/ mesura de govern/