La prova pilot del robot social ARI s’ampliarà a un centenar de llars durant els propers tres anys : Servei de Premsa

La prova pilot del robot social ARI s’ampliarà a un centenar de llars durant els propers tres anys

17/11/2021



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona i la Mobile World Capital, juntament amb el Grup Saltó, testaran a partir d’ara un nou model de robot amb prestacions més avançades

L’objectiu és ampliar la prova pilot que es va iniciar l’any passat per tal de consolidar els resultats i explorar la possibilitat d’incorporar aquest giny a la cartera de serveis

L’ARI II s’ha presentat durant l’Smart City Expo World Congress com a exemple d’innovació social aplicada a millorar la qualitat de vida de les persones grans, tot plegat des d’un lideratge públic que faci prevaldre l’interès general

L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Mobile World Capital Barcelona (MWCapital) han presentat aquest dimecres en el marc de l’Smart City Expo World Congress el nou model d’Assistent Robòtic Intel·ligent (ARI). El robot ARI II incorpora prestacions més avançades i millores notables en la seva mobilitat en comparació amb el seu predecessor. Gràcies a la col·laboració del Grup Saltó, que ha desenvolupat el programari i treballa en coordinació amb l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament, el primer model de robot ha estat testat durant l’últim any, en un entorn real, amb una desena de persones grans que vivien soles a casa seva. L’objectiu ara és ampliar la prova pilot perquè entre els anys 2022 i 2024 el robot es testi en un centenar de llars de persones grans més, durant un període de dos mesos a cadascuna, en una extensió de la prova pilot que ja ha començat a casa de la primera persona usuària.

 

 

 

 

El robot ARI II té una alçada d’un metre, una amplada de 35 centímetres i pesa 12 kilograms. La nova versió és capaç de desplaçar-se per tota la casa, amb una autonomia de vuit hores aproximadament. A banda està dissenyat per fer un seguiment de la persona, detectar i esquivar obstacles, reconeixement facial i de veu, una pantalla interactiva tàctil i la possibilitat de carregar el mòbil sense endoll. Igualment, incorpora una major capacitat d’interacció amb la persona usuària (en català o castellà) i es pot integrar amb d’altres aplicacions, com per exemple la possibilitat de subministrar notícies d’interès, ser dirigit de manera remota pels familiars o persones cuidadores, o bé fer videotrucades.

Fins ara la primera versió del robot ARI s’ha provat en una desena de llars de persones grans o dependents que vivien soles. Els resultats preliminars obtinguts mostren la capacitat d’aquest giny per millorar la qualitat de vida de les persones usuàries que, sense reduir el suport o els serveis personals que puguin estar rebent, incorpora elements d’intel·ligència artificial configurables segons les necessitats específiques de cada persona. Amb aquest projecte, i en el marc de la Mesura de Govern d’Innovació Social que es va aprovar ara fa gairebé un any, l’Ajuntament de Barcelona se situa al capdavant d’aquest sector amb un programa pensat específicament per aplicar la recerca i el desenvolupament en l’àrea de les cures, des d’un lideratge públic que garanteixi el retorn social del projecte i la seva traçabilitat per part del conjunt de la societat.

El projecte va sorgir en el marc de l’aliança 5G Barcelona i la convocatòria del repte ‘Com millorar la qualitat de vida de les persones grans mitjançant la tecnologia’ llançada per la Fundació Mobile World Capital Barcelona. Fins ara la MWCapital hi ha invertit 125.000 euros i durant els propers tres anys l’extensió de la prova pilot comptarà amb una inversió de 150.000 euros per part de l’Ajuntament i 125.000 euros més per part de la MWCapital. El potencial de l’ARI passa perquè, lluny de substituir cap dels serveis personals actuals que cada persona pugui rebre, el robot pot ajudar a detectar amb rapidesa situacions d’urgència sobrevinguda a dins de l’habitatge, com poden ser caigudes o accidents domèstics, així com ajudar a mantenir la pauta adequada de medicació o recordar dates d’interès com pot ser una visita mèdica, per exemple, així com resoldre dubtes puntuals.

Cal recordar que a la ciutat de Barcelona viuen aproximadament unes 350.000 persones de més de 65 anys i que 90.000 d’aquestes persones viuen soles, tot i que la previsió és que aquestes xifres augmentin progressivament durant els propers anys. Els diferents estudis fets fins ara constaten que el 90% d’aquestes persones grans volen quedar-se a casa seva el màxim de temps possible i no anar a una residència o a casa dels seus familiars. Instruments com l’ARI poden facilitar aquesta tasca, coordinant-se amb serveis específics que ja existeixen com per exemple el Servei d’Atenció a Domicili (SAD) o el Servei de Teleassistència Municipal, entre d’altres. Amb l’ampliació de la prova pilot, l’Ajuntament de Barcelona vol disposar d’una base de dades més gran que permeti valorar de forma exhaustiva la possibilitat d’incorporar el robot a la cartera de serveis ja existent.



Compartiu aquest contingut

Paraules clau
ari/ robot/ Serveis Socials/ Smart City Expo World Congress/
Anar a l'inici d'aquesta pàgina