La transformació de la Rambla començarà el 2022 pel tram Colom-Santa Madrona : Servei de Premsa

La transformació de la Rambla començarà el 2022 pel tram Colom-Santa Madrona

14/12/2021



Temps estimat de lectura: 7 minuts

[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat aprova definitivament el projecte executiu per convertir la Rambla en un passeig més confortable, verd, amable i cultural, amb més espai per al vianant i una millor accessibilitat i ordenació dels usos

La reurbanització, que tindrà un pressupost total de 44,56 M€ i s’executarà per trams, s’engegarà l’any vinent per la banda mar amb l’objectiu de modernitzar la Rambla, posar en valor la seva història i contribuir a reactivar el comerç local i el centre

Hi haurà un sol carril de circulació per banda per al trànsit local, bicicletes i busos, s’ampliaran les voreres i el tram central per donar més espai al veïnat i es reubicaran elements com els quioscos per millorar la seva relació amb el passeig

Una nova zona d’estada a l’àmbit Colom-Drassanes obrirà la Rambla al mar, i hi haurà 3 nous espais singulars que posaran en valor el patrimoni arquitectònic i context urbà: l’espai Moja-Betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre

 

La transformació de la Rambla avança. El Govern municipal preveu començar l’any vinent les obres per convertir-la en un passeig més confortable, verd, amable i cultural, amb més espai per al vianant i amb una millor ordenació dels usos. L’aprovació definitiva del projecte executiu i la inclusió de la reforma en el pressupost per al 2022 faran possible disposar d’una primera inversió per engegar durant l’any que ve la reurbanització, que arrancarà pel tram Colom-Santa Madrona. D’aquesta manera, doncs, es donarà resposta a una reclamació veïnal i un deute pendent històrics.

 

Recreació de la futura Rambla a l’altura de Colom, per on s’iniciarà la reforma.

 

Aquest dimarts, la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha donat l’últim vistiplau al projecte per unanimitat. El pressupost total serà de 44,56 milions d’euros, i els treballs es faran per trams.

Els criteris d’actuació parteixen de l’avantprojecte elaborat per km-ZERO, l’equip guanyador del concurs de transformació del passeig i també autor del projecte aprovat ara. La nova ordenació de la Rambla millorarà l’accessibilitat i la connectivitat entre els barris del Raval i el Gòtic i la transversalitat d’aquest eix cívic, que actualment té un caràcter principalment lineal. La intervenció, a més, se sumarà a la reforma de la Via Laietana prevista per a principis de l’any vinent i contribuirà a la reactivació del comerç local i del centre de la ciutat.

 

Simulació de la futura Rambla a l’altura del Palau de la Virreina.

 

Un passeig més cívic

La futura Rambla redueix l’espai destinat al vehicle i en dona més al vianant. La nova secció rodada és contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5m d’amplada. La disminució de l’amplada de circulació permet repartir l’espai sobrer a les voreres laterals, que tindran una amplada d’un mínim de 3 metres, per a facilitar el passeig i el gaudi de les persones, davant de les botigues i establiments de la Rambla. El tram central també creixerà lleugerament per tots dos costats per millorar l’espai dels vianants i les condicions de vida dels arbres, ampliant els seus escocells.

Al costat de les voreres se situarà la franja de circulació, i hi haurà trams amb un cordó de servei de 2,80m que serà reversible en la seva major part. El pas de vehicles quedarà restringit al trànsit veïnal, i els dos carrils de circulació admetran les bicicletes i autobusos, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i l’accés als aparcaments de l’àmbit, tal com ja passa avui dia en sentit ascendent. També s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems i en els guals de vianants de tot el passeig.

 

 

Comparativa entre l’estat actual de la Rambla a l’altura del mosaic de Miró i la simulació de com quedarà.

 

Vista aèria de la futura Rambla a l’altura del mosaic de Miró.

 

 

La singularitat de la nova Rambla es manifesta especialment en tres espais majors situats estratègicament  al llarg de l’eix, en tres de les cruïlles més singulars: l’Espai Moja-Betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre. Són tres grans espais-plaça que es configuren de manera diferent, amb plataforma única, per donar resposta a la pròpia morfologia de l’espai, als fluxos transversals i longitudinals, a l’especial relació amb els principals equipaments culturals del passeig i a la capacitat d’articulació que l’espai té i ha tingut al llarg del temps.

A l’àmbit Colom-Drassanes, es modificarà el traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral. Es generarà un nou espai urbà d’arribada al front de mar format per un conjunt d’arbrat amb paviments verds i drenants que conclouran i renovaran la trobada entre el passeig, les Drassanes i Colom.

 

Simulació de la reforma a l’altura de les Drassanes.

 

També es crearan noves zones d’estada sota els arbres al llarg del traçat i en els nous àmbits per garantir una ocupació de l’espai públic amable i equilibrada amb espais de repòs i d’estar. Hi haurà bancs i cadires en els laterals del passeig central i sota l’ombra de l’arbrat.

El paviment és un dels elements principals de la transformació. Cobreix tot l’espai de l’eix, de manera que fa d’element unificador de l’espai de façana a façana, serà de peces de diferents formats de pedra natural, granit i pòrfir. Quant a l’arbrat, s’ampliaran els escocells i es millorarà el subsòl. L’enllumenat s’unifica amb un únic disseny més simple i funcional.

 

Imatge aèria de la futura Rambla a l’altura del Palau de la Virreina.

 

 

A més, s’ha tingut en compte tota la resta d’elements que se situen a la Rambla i que cal ordenar per garantir-ne una distribució coherent i ben relacionada amb els usos del passeig. Es proposa reubicar els quioscos de premsa de manera que no quedin enfrontats entre ells ni amb altres quioscs. També es reordenen els quioscos de flors de manera que no quedin l’un davant de l’altre, i es posaran entre arbres a l’àmbit de la Rambla de les Flors-Sant Josep, on han estat històricament. I disposaran d’elements de recollida orgànica.

 

Continuïtat a les estratègies de dinamització de la Rambla

La reurbanització de la Rambla va acompanyada de més mesures en diversos àmbits per reactivar-la i recuperar-la com a eix central de la ciutat. En el mandat anterior, des del districte de Ciutat Vella, es va dur a terme un ampli procés participatiu del que en van sorgir desenes d’accions emmarcades en 4 estratègies (cultural, urbanística, turística i d’urbanització) que s’han anat desenvolupant en els darrers anys.

D’aquestes, cal destacar l’àmplia acceptació ciutadana de la proposta cultural duta a terme durant tot el 2021. Més de 10.000 persones han estat participants directes en alguna de les diferents Àgores de cultura creades al carrer.

Per una banda, l’Àgora Musical de la Plaça Reial ha aconseguit atraure a mes de 7500 persones en els seus mes de 50 concerts realitzats entre juny i octubre d’enguany, una activitat que ha sigut possible gràcies a la col·laboració amb entitats del territori com l’Associació de la Plaça Reial, festivals com el Mas i Mas o el Maria Canals i equipaments com el Liceu o les escoles de música del Districte.

L’Àgora Infantil  ha involucrat a mes de 1000 persones entre infants, famílies a través dels  10 espectacles familiars realitats al Pla del Teatre. L’Àgora Radiofònica, que es va situar a un quiosc de floristes en desús reconvertit com a estudi radiofònic, ha aconseguit que hi passessin més de 16 entitats dels barris i 20 iniciatives culturals de la ciutat: Radio Rambles ha generat més de 90 programes en format podcast i ha involucrat 500 persones en la seva realització.

 

Fi de la concessió dels ocellaires

A més, durant l’any vinent s’impulsaran més mesures urbanístiques vinculades a l’adaptació del Pla d’Usos de Ciutat Vella i a la posada en marxa d’un pla per protegir l’ús d’habitatge habitual del passeig. En aquest sentit, davant de la fi de la concessió de les parades dels antics ocellaires de la Rambla, el districte ja té prevista la supressió dels onze quioscos que ara es troben fent una activitat de venda de productes diferents al passeig.

L’objectiu del districte de Ciutat Vella és que s’aconsegueixi més espai per als vianants, zones d’estada i eliminar oferta turística.

 

 

Enllaços relacionats

Render 1

Render 2

Render 3

Render 4

Render 5

Render 6

Render 7

Render 8

Render 9

Render 10

Render 11

Render 12





Paraules clau

Ciutat Vella/ La Rambla/ Pla d’Usos de Ciutat Vella/ Rambla/