Servei de Premsa
30/04/2024
Ciutat Vella aplica els canvis en la mobilitat del Raval per prioritzar vianants i bicicletes
19/12/2021
Temps estimat de lectura: 4 minuts
[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]Quinze carrers canvien de sentit; es restringeix l’horari d’accés a l’interior de la trama, s’amplien les zones de càrrega i descàrrega amb més de 200 places noves i se’n redueix l’horari
El Pla d’accions de mobilitat al Raval busca fer compatibles la qualitat de vida dels i les veïnes del Raval i l’activitat econòmica prioritzant els vianants i el transport sostenible
El districte de Ciutat Vella ha començat a implementar els canvis per a millorar la mobilitat del barri del Raval, prioritzant els vianants i la circulació de bicicletes, tot reduint els espais per a vehicles, reduint els horaris de càrrega i descàrrega i modificant la direcció de diversos carrers de la trama interior, entre d’altres mesures.
Els canvis es faran per fases. Està previst que durant el primer trimestre de 2022 entri en vigor el canvi de sentit d’alguns carrers, i a partir del segon trimestre s’ampliaran les places de càrrega i descàrrega per poder reduir els horaris. En total, el barri guanyarà més de 200 places de càrrega i descàrrega. Així mateix es completarà la xarxa de bicicletes existent.
Aquests canvis formen part del Pla d’accions de mobilitat al Raval, una eina per a planificar de manera integrada les diferents modalitats de desplaçament per l’espai públic, que és fruit de la diagnosi feta pel Pla de Mobilitat de Ciutat Vella 2019-2024, i que ha comptat amb un ampli procés participatiu per part del veïnat del barri.
Aquest conjunt de mesures s’han dissenyat tenint en compte les característiques particulars del barri del Raval: el més dens de Ciutat Vella (433 habitants/ha) i amb importants punts d’interès comercials i turístics. Per això, l’objectiu principal del pla de mobilitat és fer compatible la qualitat de vida dels i les veïnes del Raval amb l’activitat econòmica que hi ha al barri, però prioritzar els vianants com els veritables protagonistes de l’espai públic i el transport sostenible.
Per això el pla es fixa 4 eixos principals:
- Crear una xarxa per a vianants connexa, accessible i amb capacitat suficient.
- Generar una xarxa per la bicicleta que millori el moviment tant intern com el de connexió amb els carrils bici de la ciutat.
- Reduir el trànsit de pas i mantenir l’accessibilitat en vehicle privat als residents i usuaris del comerç i dels serveis del barri del Raval.
- Garantir la funcionalitat de la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) d’una forma eficient, adaptada a les noves formes de distribució i consum, que comparteixi espais amb els altres modes i amb unes dimensions adequades per als vianants.
Es redueix l’horari d’accés al barri en cotxe
Per a facilitar la vida quotidiana dels veïns i veïnes, i afavorir els trasllats a peu i bicicleta en hores punta, els horaris d’accés al barri en vehicle privat quedaran restringits. Així, de 7.00 h a 9.00 h i de 14.00 h a 21.00 hores l’accés en vehicle al Raval quedarà prohibit per als vehicles excepte veïnat, pàrquings i autoritzats. D’aquesta manera, es prioritza els moviments a peu i en bicicleta dels i les veïnes en els horaris de més afluència, com l’entrada i sortida de les escoles.
A més, es fan canvis de direcció en la trama interior del barri en 15 carrers, concretament:
A partir de mitjans de gener
- Torres i Amat entre el carrer de Joaquim Costa i la Ronda de Sant Antoni
- de Joaquim Costa entre els carrers Valldonzella i Torres i Amat
- del Tigre entre la Ronda de Sant Antoni i el carrer del Lleó
- del Lleó entre els carrers de Tigre i Ferlandina
- de la Lluna entre els carrers Ferlandina i Peu de la Creu c. Peu de la Creu entre els carrers de la Riera Alta i dels Àngels
- de Doctor Dou entre els carrers d’Elisabets i del Pintor Fortuny
- d’Elisabets entre el carrer Doctor Dou i la Rambla
A partir de començament de febrer
- d’Erasme de Janer entre els carrers de la Riera Alta i del Carme
- del Carme entre els carrers d’Erasme de Janer i Maria Aurèlia Capmany
- de la Riera Baixa entre els carrers del Carme i de l’Hospital c. de Sant Ramon entre els carrers de Marquès de Barberà i Nou de la Rambla
A partir de mitjans de febrer
- Nou de la Rambla entre la Rambla i l’avinguda de les Drassanes
- de Santa Madrona entre els carrers de Nou de la Rambla i l’Arc del Teatre
- de l’Arc del Teatre entre les avingudes del Paral·lel i de les Drassanes
Més espai de càrrega i descàrrega, però menys temps
En quant les operacions de càrrega i descàrrega del barri, es redueix l’horari, suprimint la franja de tardes, i s’incrementen les places per evitar aparcaments irregulars. En total, es creen 213 noves places de càrrega i descàrrega (DUM) repartides en els següents trams:
Raval Nord: 109 places DUM, distribuïdes entre les localitzacions següents:
- Ronda Sant Antoni i Riera Alta ; Entorns de plaça Castella -Terenci Moix, plaça dels Àngels, plaça Vicenç Martorell, plaça Pedrò; Egipcíaques, plaça Bonsuccés, Pintor Fortuny, Joaquin Costa
Raval Centre: 68 places DUM i es distribuiran entre:
- Pl. Sant Agustí, Entorns de St Oleguer, Nou de Sadurní i Sant Pau, Rambla del Raval i Ronda Sant Pau
Raval Sud: sumaran un total de 36 i es distribuiran entre:
- Av Drassanes, Entorns Dolors Aleu, Nou de la Rambla,Plaça Ramon Berenguer el Vell, Santa Madrona
Xarxa carrils bici completada
Està previst que durant l’any 2022 es completi la xarxa de carrils bici de l’interior del barri del Raval, tot connectant-la amb la resta de xarxa de ciutat. Els trams pendents són:
- Carrer dels Àngels, Torras i Amat i Valldonzella
- Carrer del Tigre, Lleó i Lluna
- Carrers de la Riera Alta i Carme
- Carrers de l’Hospital i Sant Antoni Abat
- Carrers Nou de Rambla i Tàpies
- Carrers Nou de la Rambla i Unió
- Avinguda de les Drassanes i Rambla del Raval
Paraules clauCiutat Vella/ mobilitat/ raval/