Servei de Premsa
27/11/2024
[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona rep prop de 75 milions d’euros dels fons europeus per impulsar la Superilla Barcelona, la ZBE i la transformació digital i sostenible del transport urbà
23/02/2022
Temps estimat de lectura: 4 minuts
[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]
Es tracta de l’import màxim que havia sol·licitat la ciutat en primera instància a la convocatòria del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) d’ajudes provinents dels fons europeus
El Govern municipal està desenvolupant des de fa anys un model de ciutat que posa al centre la salut i les persones, amb actuacions clau en mobilitat i emergència climàtica que encaixen cent per cent en els requisits que es demanaven en aquest programa de subvencions
Els imports que ara es rebran es destinaran al desenvolupament de la Superilla Barcelona, la ZBE, la compra d’autobusos elèctrics, la xarxa de carrils bici, la Ciutat 30, la transformació de la Meridiana, la instal•lació d’escales mecàniques i la digitalització dels serveis de mobilitat
La convocatòria del 2021 del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) d’ajudes provinents dels fons europeus ha resolt atorgar 74,89M€ a la ciutat de Barcelona per al foment de la Superilla Barcelona, la ZBE i la transformació digital i sostenible del transport urbà, entre d’altres. Es tracta de l’import màxim que havia sol·licitat l’Ajuntament de Barcelona, en primera instància, per tal d’impulsar projectes clau per millorar la qualitat ambiental i la mobilitat i fer front a l’emergència climàtica.
La resolució de la convocatòria, que avui el MITMA ha fet pública, s’emmarca en el Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència (PNRTR) que impulsa l’Estat dins les actuacions d’impuls de resiliència i transformació de la Unió Europea (UE). El pla va dirigit a actuacions vinculades a la posada en funcionament de zones de baixes emissions, a la transformació digital i sostenible del transport públic i impuls a la mobilitat saludable, a la transformació de flotes del transport públic cap a models no contaminants i a la digitalització de la gestió del trànsit.
Barcelona està desplegant des de fa anys un model de ciutat que prioritza totes aquestes qüestions i posa al centre la salut de les persones. Amb aquest objectiu, el passat mes de setembre, el Govern Municipal va concretar un primer paquet de projectes de transformació de l’espai públic i la mobilitat i el va presentar a la convocatòria d’ajuts del MITMA del 2021.
L’Ajuntament de Barcelona va presentar dues sol·licituds diferenciades. A la primera es van seleccionar preferentment les actuacions que tenien calendari d’execució previst fins al 2023, ja que un dels criteris de valoració principal de la convocatòria era la maduresa dels projectes. Finalment, el MITMA ha resolt atorgar la totalitat del pressupost que es va demanar en aquesta primera sol·licitud, que es destinarà a impulsar les següents actuacions:
- Projecte Superilla Barcelona. Aquest mandat transformarà els quatre primers eixos verds i quatre primeres places de l’Eixample.
- Zona de Baixes Emissions (ZBE). Ja en marxa, aplica restriccions de circulació als vehicles més contaminants en una àrea de més de 95 km2.
- Compra d’autobusos elèctrics. La xarxa d’autobusos de Barcelona actualment compta amb una flota amb el 0,5% de vehicles elèctrics. L’objectiu a curt termini és que l’any 2025 s’incorpori a la flota 46 busos d’hidrogen, 233 elèctrics i 120 vehicles elèctrics per a la flota auxiliar. En la primera sol·licitud d’ajudes, s’inclou la compra de 74 autobusos elèctrics (54 unitats de 12 m i 20 unitats de 18 m).
- Carrils bici. Avui dia, la ciutat compta amb una xarxa de 240 km de carrils bici segregats, i se segueix treballant per ampliar-la. En total, s’atorguen ajuts per 16 actuacions de nous carrils bici.
- Ciutat 30. El març de 2020, Barcelona va declarar que el 75% de les vies fossin de màxim 30 km/h. Per garantir el compliment dels límits de velocitat, el consistori destinarà els recursos a la instal·lació de radars (també en entorns escolars), a actualitzar la xarxa semafòrica i a millorar la senyalització.
- Transformació de la Meridiana. El procés de conversió de l’avinguda a eix cívic de referència, amb més espais de lleure i mobiliari urbà i menys trànsit.
- Accessibilitat vertical. Els sistemes de transport vertical com les escales mecàniques i els ascensors s’han anat incorporant en l’última dècada per facilitar i promoure la mobilitat a peu del veïnat. S’han atorgat ajuts per un total de 6 actuacions d’escales mecàniques.
- Digitalització dels serveis de mobilitat. Es continuarà treballant en una aplicació (app) integradora de serves de mobilitat metropolitana per millorar l’experiència dels usuaris i facilitar la informació, planificació, reserva i pagament dels desplaçaments.
Els imports detallats són els següents:
A banda, queda una segona sol·licitud, amb diversos projectes que sumen un import global de 49,96M€, que també podrà ser tinguda en compte en cas que les primeres sol·licituds presentades pels municipis no esgotin el pressupost disponible pel MITMA.
Declaracions de Janet Sanz (MP3)
Paraules clauFons Europeus/