Servei de Premsa
24/11/2024
[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] En marxa el nou contracte de neteja i recollida de residus
09/03/2022
Temps estimat de lectura: 6 minuts
Ja s’han iniciat els serveis de neteja del contracte amb la incorporació de nous vehicles i el canvi de contenidors als districtes de Ciutat Vella, Sant Martí, Sant Andreu, Gràcia i l’Eixample
El desplegament comporta un increment de plantilla del 10%, 400 nous operaris i operàries que prestaran serveis de neteja i recollida de residus
Una nova flota més sostenible amb un 66% de vehicles elèctrics permetrà menys contaminació i menys soroll
El nou contracte de neteja es un dels punts clau del Pla Cuidem Barcelona i alhora, el contracte més gran del consistori amb una inversió de 2.300 milions d’euros per als pròxims 8 anys
El desplegament del nou contracte de neteja ja ha començat amb incorporació dels nous serveis de neteja i amb la millora de la flota de vehicles. En aquests primers dies també s’està fent el canvi dels contenidors, més flexibles i adaptats al territori.
El desplegament serà progressiu i continuarà durant bona part d’aquest any. En aquesta primera fase s’implementarà en els primers cinc districtes, Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí amb la incorporació del nou personal i tots els vehicles i serveis. A partir del mes de setembre la implementació es farà a la resta de la ciutat, als districtes de Sants-Montjuïc, les Corts, Sarrià – Sant Gervasi, Horta-Guinardó i Nou Barris.
L’adaptació del servei a aquest nou contracte de neteja es farà des de diferents eixos:
- Nova maquinària adaptada a les característiques de cada zona com per exemple escombradores més petites per als carrils bici, carros elèctrics autopropulsats perquè els operaris i operàries es puguin desplaçar més fàcilment als barris amb pendent, vehicles més petits per arribar als carrers estrets dels diferents nuclis antics o vehicles pensats específicament per desplaçar-se per la zona litoral.
- Introducció d’equips polivalents que garanteixen flexibilitat i rapidesa d’actuació davant de situacions sobrevingudes i en la resolució de les incidències i que poden escombrar, recollir residus o netejar amb aigua segons cada necessitat.
- Introducció de més serveis amb baldeig (neteja amb aigua, que és la que dona una millor qualitat de neteja als carrers) i en més zones amb un ús més eficient d’aigua freàtica.
- Increment dels serveis de neteja de taques als paviments amb maquinària específica que actuarà als carrers i places amb major concentració d’usos i de persones.
- Increment de la neteja de zones verdes i dels parcs de la ciutat. Els principals parcs de la ciutat tindran neteja en torn de matí i de tarda els 7 dies de la setmana.
- Es dobla la neteja interior i exterior dels contenidors. L’interior es netejarà setmanalment durant els 6 mesos de temporada alta i quinzenalment durant els 6 mesos de temporada baixa. L’exterior dels contenidors es netejaran en temporada alta cada quinze dies i la resta de l’any un cop al mes.
- S’incorpora el servei de neteja a fons del paviment que hi ha a sota dels contenidors, amb una maquinària específica que permet aixecar-los i netejar amb aigua a pressió al mateix temps.
- Ajustos en els horaris de neteja viària amb un augment de la neteja en torn de tarda i festius per adaptar el servei als usos ciutadans de l’espai públic.
- Pla de treball específic per a cada barri de la ciutat després d’analitzar les casuístiques, necessitats, auditories del servei i demandes del veïnat de cada territori.
Per poder fer front a aquesta adaptació del servei, el nou contracte preveu un increment del 10% dels recursos humans fins arribar a les 4.400 persones. Això vol dir que s’incorporaran al servei un total de 400 nous operaris i operàries, dels quals més de la meitat, 225, s’incorporaran als equips de neteja viària.
El nou contracte també preveu el foment i la incorporació de les dones a llocs de treball amb comandament i l’increment progressiu de persones amb discapacitat o risc d’exclusió social.
També per a la millora del servei i sobretot per fomentar la coresponsabilitat ciutadana, el nou contracte també preveu un equip de 40 informadors i informadores que estaran de forma permanent en diferents punts de la ciutat i que desenvoluparan la seva tasca dirigida tant cap a la ciutadania com cap als comerços. Aquests nous equips se sumen als informadors que fan les diferents campanyes específiques durant l’any.
Nova flota més sostenible
L’aposta per uns vehicles que permeten reduir la contaminació i el soroll és clara. Per primera vegada, en el procés d’adjudicació del nou contracte, les clàusules ambientals de les propostes han tingut un pes molt important per reforçar el compromís de Barcelona en la lluita contra l’emergència climàtica. Així doncs els nous vehicles mantenen un compromís clar pel que fa a la qualitat de l’aire a la ciutat i alhora al confort acústic.
La nova flota permetrà fer un salt d’escala en l’electrificació. Es passarà del 20% de vehicles elèctrics a un 66%. En total Barcelona disposarà de 870 vehicles elèctrics destinats a la neteja i la recollida de residus. Aquesta flota farà augmentar també el confort acústic amb uns equips insonoritzats per disminuir els nivells sonors del servei. Així doncs els nous vehicles mantenen un compromís clar per reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, alhora que contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat i al confort acústic.
Foment de la recollida selectiva
El nou contracte també és una aposta inequívoca del foment de la recollida selectiva per acomplir els objectius que marca Europa, arribar a una recollida selectiva del 55% l’any 2025.
El desplegament del nou contracte de neteja i recollida de residus de Barcelona, que s’iniciarà el pròxim 7 de març, fa un salt qualitatiu i quantitatiu en l’estratègia Residu Zero per establir un model de recollida de residus a la ciutat encaminat cap a sistemes que fomenten la recollida selectiva i aposten per reduir la generació de residus.
Amb aquest objectiu s’introdueixen una sèrie de canvis entre els quals hi ha:
- Simplificació del model de separació dels materials que van al contenidor groc, s’hi podran dipositar elements de plàstic o metall, independentment si són envasos o altres materials. Aquet canvi afavoreix la recuperació i transformació de materials, base de l’economia circular.
- Nous models i sistemes de recollida adaptats a les realitats urbanístiques de la ciutat, sobretot per millorar la recollida selectiva en espais com per exemple els nuclis històrics dels barris, carrers estrets, plataformes úniques, etc.
- Nou disseny dels contenidors, més flexibles i adaptats al territori.
Pel que fa als canvis en el model de contenidor s’ha previst un disseny més flexible i adaptat a les necessitats i als canvis que viu la ciutat. En primer lloc seran contenidors més baixos per millorar la visibilitat dels vianants i per tant un guany en seguretat. També tindran diferents mides per adaptar-se a les necessitats de cada territori i, per últim, tindran boques calibrades al residu que s’hi llença. A més, els contenidors d’orgànica estaran preparats per introduir sistemes d’identificació d’usuaris i altres mecanismes associats a l’obertura i tancament de les tapes per acompanyar el procés de canvi cap a sistemes individualitzats de recollida a Barcelona.
L’altra novetat pel que fa als contenidors és la nova distribució. S’augmenta en un 25% els contenidors de selectiva per afavorir la correcta separació de residus. A més, també es canvia l’agrupació dels contenidors, que en la mesura del possible, segons la zona, estaran tots agrupats. En tot cas, si per raons d’espai no poden estar totes 5 fraccions, es prioritzarà que els d’orgànica estiguin amb la resta de contenidors de selectiva. En aquest sentit a finals de l’any passat ja es va fer una prova pilot de nova distribució de contenidors a Fort Pienc i la Dreta de l’Eixample i el resultat va ser un augment de la recollida selectiva.
Inversió de 2.300 milions d’euros per als pròxims 8 anys
El nou contracte de neteja es un dels punts més importants de l’execució del Pla Cuidem Barcelona de manteniment integral de l’espai públic i alhora, el contracte més gran del consistori amb una inversió de 2.300 milions d’euros per als pròxims 8 anys. Suposa un salt qualitatiu i quantitatiu de la neteja i la recollida de residus a Barcelona: més neteja viària adaptada a la casuística i morfologia de cada barri, més personal, més tecnologia per al control i la governança del servei i uns vehicles més sostenibles. És a dir, un contracte de neteja adaptat a les noves necessitats de la ciutat del segle XXI i que situa Barcelona com a líder en la despesa en neteja viària fins a 122 euros per any i habitant.
Barcelona és i continuarà sent una ciutat en transformació i el nou contracte de neteja permet acompanyar aquests canvis i adaptar el servei essencial de neteja i recollida de residus. Les actuacions i planificació de neteja s’han pensat per a cada barri tenint en compte les característiques, casuístiques i particularitats.
Enllaços relacionats
Declaracions d’Eloi Badia (MP3)
Visualitzar i descarregar imatges
Paraules claunou contracte de neteja i recollida de residus/