Servei de Premsa
22/01/2025
L’Ajuntament i Digital Future Society llancen un repte d’innovació que busca afavorir un turisme més sostenible a l’Eixample
11/03/2022
Temps estimat de lectura: 5 minuts
L’objectiu és identificar projectes innovadors amb base tecnològica dirigits a fomentar el patrimoni de l’Eixample, gestionar la mobilitat, redistribuir els fluxos de visitants i reforçar la comunicació intel·ligent amb els visitants del districte, entre d’altres
La proposta guanyadora s’anunciarà al juny i rebrà una aportació econòmica de fins a 40.000 euros provinents del fons de l’impost turístic (IEET) per implementar el pilot
La iniciativa s’emmarca en el programa InnovAcció 2030, impulsat pel Comissionat de l’Agenda 2030 per llançar diferents reptes a nivell de ciutat i de territori
L’’Eixample és una de les zones amb una major afluència de turisme atès que concentra bona part dels atractius reconeguts de la ciutat, fet que el converteix en un districte idoni per testejar eines i solucions innovadores que fomentin un turisme més sostenible i que ajudin a superar els desafiaments que aquesta activitat suposa per a la ciutat
Digital Future Society (DFS) i l’Ajuntament de Barcelona, a través del Comissionat de l’Agenda 2030, la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives i el Districte de l’Eixample, han llançat el segon repte a nivell de districte per buscar solucions digitals innovadores, centrades, en aquest cas, en la sostenibilitat de l’activitat turística. En concret, es busquen projectes amb base tecnològica que permetin afrontar reptes com ara gestionar la mobilitat i redistribuir els fluxos de visitants o promocionar la diversitat del patrimoni del districte. El projecte guanyador s’anunciarà el juny i rebrà una aportació econòmica de fins a 40.000 euros provinents del fons de l’impost turístic (IEET) per implementar el pilot.
La iniciativa s’emmarca en el programa InnovAcció 2030, liderat des del Comissionat de l’Agenda 2030 que, amb aliances amb agents com DFS, està desplegant un conjunt de reptes per a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a la ciutat de Barcelona.
L’objectiu d’aquest repte és ajudar a transformar el turisme i liderar estils de vida, patrons de consum o models productius més sostenibles a través de la tecnologia. Donada l’alta afluència de turisme que generen algunes de les atraccions turístiques més importants de la ciutat com la Sagrada Família o la Pedrera i algunes de les vies més emblemàtiques com el Passeig de Gràcia o la Rambla Catalunya, es busquen propostes per a millorar les dinàmiques del turisme a la ciutat i l’Eixample és un districte idoni per a testejar noves solucions tecnològiques. En aquest context, cal considerar projectes amb base tecnològica que fomentin un turisme pensat per a tots i que conscienciïn sobre la petjada ambiental, donat que, si bé aporten grans beneficis per a la ciutat, també generen grans desafiaments de mobilitat i sostenibilitat.
En aquest sentit, el districte de l’Eixample ha identificat tres temàtiques rellevants per a desenvolupar projectes innovadors. La primera temàtica aborda la gestió de fluxos de vianants i mobilitat de turistes, un gran repte que, en ocasions, deriva en problemes de convivència amb el veïnat. El segon bloc tracta la gestió del patrimoni i la promoció econòmica, que vol promocionar la diversitat del patrimoni del districte i generar un impacte positiu en diferents àrees econòmiques, afavorint així al comerç de proximitat i la gastronomia local. Per últim, es planteja la perspectiva comunicativa per trobar solucions intel·ligents, a través del perfilatge i la geolocalització, per millorar la interlocució turística i automatitzar la informació d’alta qualitat i personalització que es fa arribar al turisme divers que visita la ciutat.
Per posar alguns exemples, les solucions poden enfocar-se, entre d’altres, en eines per al recompte i/o predicció de fluxos de visitants, la gamificació i promoció de la diversitat del patrimoni cultural a través de tecnologies com la realitat augmentada, la comunicació per segmentació i/o geolocalització mitjançant tecnologies Beacon, la detecció de patrons de comportament dels turistes i solucions integradores que augmentin la rellevància de la solució.
Així mateix, amb aquesta convocatòria es reconeixeran solucions que també permetin afavorir altres objectius, com el retorn social, la vinculació del turisme amb els sectors econòmics de la ciutat, o la millora de l’encaix entre els usos turístics amb veïns i veïnes. Aquesta acció respon a la voluntat d’aprofitar al màxim les eines tecnològiques que juguen un paper fonamental per afrontar els reptes, i alhora impulsar l’ activitat econòmica de la ciutat. Fent créixer el turisme de forma inclusiva i alineada a una ciutat verda, i sobretot, capaç de fer front als reptes socials i mediambientals que genera el gran moviment de visitants a la ciutat de Barcelona.
La tercera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “aquest repte ens permetrà trobar solucions innovadores a reptes complexos, utilitzant la tecnologia per millorar la mobilitat dels turistes i donar a conèixer espais fins ara poc visitats. El nostre objectiu és doble: millorar la qualitat de vida de les persones que viuen a prop de les principals atraccions turístiques i diversificar l’experiència dels visitants”.
Cristina Colom, directora de Digital Future Society, valora positivament el repte i destaca que “la transformació digital juga un paper clau a la ciutat perquè els ciutadans aprofitin les grans millores que pot aportar la tecnologia. Convocatòries com aquesta són escenaris perfectes per adaptar solucions intel·ligents a la ciutat en diferents àmbits i explorar els beneficis que pot aportar al districte i als veïns i veïnes, com a primer contacte”.
La convocatòria està oberta fins al 5 de maig i s’adreça a entitats, empreses, organitzacions o persones emprenedores amb vocació i capacitat per generar innovació i garantir una mirada eficient amb base tecnològica a la ciutat. La proposta guanyadora s’escollirà mitjançant un procés d’avaluació format per tres fases. L’última fase inclou un comitè d’avaluadors externs que triarà la solució més innovadora. Aquesta serà anunciada a principis de juny i, per implementar el projecte pilot, rebrà un finançament de fins a 40.000 euros provinents de l’IEET.
La continuïtat dels reptes d’InnovAcció
Sota el paraigua del programa InnovAcció, es tracta del segon repte que el Comissionat de l’Agenda 2030 i Digital Future Society llancen a nivell de districtes, després que el mes passat sortís la convocatòria per buscar solucions que millorin l’accessibilitat comunicativa a la Ludoteca Guitard de les Corts. Hores d’ara, i juntament amb la gerència d’Horta-Guinardó, es treballa en el tercer i últim repte de districte. A partir de la definició conjunta de l’objectiu al que vol donar resposta el repte, Digital Future Society s’encarrega de la cerca, selecció i implementació dels projectes guanyadors, avaluant l’impacte de les tecnologies plantejades com a resposta dels reptes.
A nivell de ciutat, però, ja s’han llançat fins ara tres reptes més, en aquest cas impulsats conjuntament amb B:SM. Es tracta de la cerca de projectes innovadors que afavoreixin r una visita més inclusiva al Park Güell i al Zoo de Barcelona i per assegurar un ús adequat de les places d’estacionament reservades a la via pública. Aquestes convocatòries estan en fase de resolució, mentre que els tres partners ja preparen noves convocatòries vinculades a la electromobilitat que es llançaran el proper mes d’abril.
Més informació a la web
https://digitalfuturesociety.com/innovaccio2030-repte-turisme-eixample
Per a més informació:
Emily Henley. ehenley@tinkle.es
+ 34 661 267 495
Ana Lorente. alorente@mobileworldcapital.com
Anna Franco. afrancoma@bcn.cat
+34 690 995 427
Paraules clauDigital Future Society/