L’espai públic de Sant Andreu millorarà amb quatre intervencions per 9 milions aquesta primavera : Servei de Premsa

L’espai públic de Sant Andreu millorarà amb quatre intervencions per 9 milions aquesta primavera

15/03/2022



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Les actuacions, impulsades per Barcelona Sagrera Alta Velocitat per encàrrec de l’Ajuntament, es duran a terme en diferents barris del districte i permetran guanyar espai per al vianant, millorar la connectivitat i afavorir l’anar a peu i la mobilitat sostenible

La nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal avança: avui s’ha aprovat inicialment el nou planejament que ordena l’entorn i permet guanyar uns 3.600 m2 de verd, i el maig s’hi començaran a executar les obres d’urbanització

A l’abril començaran les obres de la primera fase de la urbanització del sector Colorantes-Renfe, i el maig s’iniciarà l’execució del nou pas adaptat per a vianants al Triangle Ferroviari des del carrer de Josep Soldevila i també un nou carril bici a l’àmbit de Sant Andreu Sud – La Sagrera Sud

El Districte de Sant Andreu millorarà la qualitat de l’espai públic gràcies a l’activació d’una inversió de 9 milions d’euros en quatre actuacions aquesta primavera. Les obres, impulsades per Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona, permetran guanyar espai per al vianant, millorar la connectivitat i afavorir l’anar a peu i la mobilitat sostenible.

Aquestes actuacions són la urbanització de l’entorn de l’estació de Sant Andreu Comtal, que avui ha fet un pas endavant amb l’aprovació inicial del nou planejament que actualitza l’ordenació urbanística de l’àmbit i es començarà a executar el maig; la urbanització del sector Colorantes-Renfe, que començarà a l’abril, i el nou pas adaptat per a vianants per accedir al Triangle Ferroviari des del carrer Josep Soldevila, que s’iniciarà al maig. Aquestes tres intervencions són a Sant Andreu de Palomar, i al maig també es començarà a fer un carril bici a l’àmbit de La Sagrera Sud i Sant Andreu Sud.

 

Nou planejament i urbanització de l’entorn de l’estació de Sant Andreu Comtal

Pel que fa a la nova Estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, aquest dimarts, la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat inicialment una Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que ordena urbanísticament l’entorn del nou edifici de viatgers per millorar-ne l’accés i integrar-lo al futur parc lineal previst sobre la llosa ferroviària de la Sagrera. Amb la proposta s’aconsegueix augmentar la connectivitat i permeabilitat de l’estació amb el carrer de l’Andana, la plaça de l’Estació i el teixit urbà del barri de Sant Andreu.

El pla, que ha tirat endavant per unanimitat, integra la nova estació en un edicle que emergeix sobre la llosa ferroviària davant de l’antic edifici de l’estació, situat a la plaça de l’Estació, i suprimeix la rotonda viària prevista en la cruïlla del carrer de Sant Adrià. Els canvis fan possible guanyar fins a 3.592 m2 d’espais verds en tot l’àmbit, que facilitaran els desplaçaments a peu i el pas dels veïns i veïnes i dels usuaris de l’estació.

 

 

Pel que fa a l’adequació de l’entorn, BSAV té previst dur a terme la impermeabilització de les lloses de cobertura ferroviària de l’estació i la urbanització de la zona del voltant. Té una inversió prevista de 4,6 M€, la superfície total és de 5.034 m2 i està previst que l’obra comenci el maig i duri setze mesos.

L’actuació facilitarà l’accés a l’estació des del carrer de Sant Adrià i la Maquinista, a través de la traça del futur camí comtal del Parc. A la zona delimitada pels carrers Ferran Junoy, Sant Adrià fins a la nova estació, s’executarà el camí de sauló estabilitzat i s’envoltarà de zones verdes enjardinades amb plantacions d’arbres, arbustives i zones de Prat. Els vials secundaris entre les zones enjardinades es pavimentaran amb aglomerat polit. El segon àmbit correspon a la urbanització provisional entre l’estació i la passarel·la de la Maquinista.

 

 

L’edifici de la nova estació de Sant Andreu Comtal que executa l’ADIF consta de 696 m2 de superfície i s’urbanitzen 4.063m2 del seu entorn. Per accedir a les andanes, d’entre 7 i 10 metres d’amplada, es comptarà amb 2 ascensors, 2 escales fixes i 2 escales mecàniques.

A dia d’avui, l’obra civil de l’edifici de l’estació està molt avançada, pendent d’executar el muntatge de vies, electrificació i altres instal·lacions pròpies de les infraestructures ferroviàries.  La previsió d’ADIF és que l’estació pugui entrar en servei el segon semestre del 2022.

 

Urbanització de Colorantes-Renfe

A l’abril s’iniciaran les obres de la primera fase de la urbanització del sector Colorantes-Renfe per igualar la cota de l’àmbit parcial amb la cota de la ciutat i millorar la connectivitat de la zona. Els treballs consisteixen bàsicament en la formació d’un terraplè i una precàrrega sobre el terreny que permetrà l’execució posterior de la urbanització d’una superfície de 41.836 m2.

El terraplè a executar compta amb una inversió de 2.771.224,99 € i està previst que les obres comencin a l’abril i durin dotze mesos. La parcel·la està delimitada pel carrer Fernando Pessoa, pel carrer Palomar i per la platja de vies. Gran part d’aquest solar està actualment a cota de les vies (cota 16-17 metres aproximadament). La futura urbanització es defineix a la cota actual de ciutat (cota 23-24 metres, aproximadament), de manera que el terraplè a executar tindrà una alçada d’uns 8-9 metres.

 

 

Accés al triangle ferroviari

També hi ha prevista al mes de maig la intervenció per al nou pas adaptat per a vianants per accedir al Triangle Ferroviari des del carrer Josep Soldevila. L’actuació inclou el desmuntatge de la passarel·la metàl·lica existent, compta amb una inversió d’uns 500.000 M€ i està previst que les obres durin cinc mesos

El nou pas constarà d’un camí adaptat per a vianants que creuarà les cobertures de les infraestructures ferroviàries i viàries des del carrer Josep Soldevila fins a la coberta de l’edifici del Triangle Ferroviari, on actualment hi ha un aparcament i on s’hi preveu l’edifici definitiu de l’Institut La Sagrera-Sant Andreu i altres equipaments. El camí seguirà l’alineació del carrer Borriana i es connectarà amb el carrer Josep Soldevila mitjançant unes escales i unes rampes que salvaran el desnivell existent.

L’itinerari accessible consistirà en un camí lateral que connectarà la part inferior i superior de les escales. En la part superior de les escales i de la rampa s’iniciarà el camí de vianants que creuarà les infraestructures, al llarg de 55 metres, fins arribar a la coberta de l’edifici del Triangle Ferroviari. Aquest accés es preveu que sigui la cota definitiva per a fer-la compatible amb les futures obres d’urbanització de les lloses de cobertura.

 

 

Urbanització d’un carril bici a l’àmbit de Sant Andreu Sud – La Sagrera Sud

Aquesta obra compta amb una inversió de 1,1 milions d’euros, té una longitud de 1,7 km i està previst que comenci al maig i duri vuit mesos. El nou carril bici tindrà continuïtat amb el recentment executat a Berenguer de Palou, entre Josep Estivill i Ferran Turné. Els carrers per on anirà el carril bici són: del Clot (entre Espronceda i Felip II), Gran de la Sagrera (entre Felip II i Josep Estivill), Berenguer de Palou (entre Ferran Turné i Pare Manyanet) Pare Manyanet (entre Gran de Sant Andreu i Josep Soldevila) Gran de Sant Andreu (entre Pare Manyanet i rambla Onze de Setembre), Josep Soldevila (entre Pare Manyanet i rambla Onze de Setembre). Aquest carril bici connectarà els barris de Sant Andreu i La Sagrera amb Sant Martí i la trama Eixample gràcies al nou carril bici del carrer Mallorca, també previst per aquesta tardor.





Paraules clau

Sant Andreu/