Culmina l’obra del túnel de la plaça de les Glòries amb la posada en marxa del sentit Llobregat : Servei de Premsa

Culmina l’obra del túnel de la plaça de les Glòries amb la posada en marxa del sentit Llobregat

03/04/2022



Temps estimat de lectura: 7 minuts

Aquesta matinada ha entrat en servei el túnel de Glòries en sentit Llobregat alliberant definitivament tot l’espai que fins avui havien ocupat els vehicles a la superfície de la plaça. Al llarg de la nit també s’han executat les modificacions viàries que estaven previstes

A partir de demà, primer dia laborable, l’Ajuntament de Barcelona recomana l’ús del transport públic per accedir a la ciutat per l’àmbit de les Glòries i, en el cas d’utilitzar el vehicle privat, sortir amb temps d’antelació i informar-se prèviament de de l’estat del trànsit

Durant els primers dies de posada en servei del nou sentit del túnel la Guàrdia Urbana de Barcelona reforça la seva presència a la zona amb un dispositiu específic per orientar als conductors i garantir el compliment de la nova ordenació viària

Després d’anys de reivindicacions veïnals, l’eliminació del trànsit en superfície permet suprimir la barrera que havia existit en aquest àmbit, tornant a unir barris, districtes i ciutat i generant una nova centralitat urbana que comptarà amb verd, transport públic i equipaments

 

Executades les modificacions viàries

Aquesta matinada ha entrat en servei la banda del túnel de Glòries en sentit Llobregat. L’obertura al trànsit s’ha pogut fer a les 6:40 hores, després que la Guàrdia Urbana i els equips tècnics de l’obra hagin estat treballant a la zona per configurar els carrils definitius fins ben entrada la matinada.

 

 

Amb la posada en funcionament del sentit Llobregat culmina l’obra del túnel viari de la plaça de les Glòries. La nova infraestructura permet alliberar, a partir d’avui, tot l’espai que fins ara ocupaven els vehicles en superfície i guanyar un àmbit de 14 hectàrees per a Barcelona per generar una nova centralitat urbana on confluiran el verd, el transport públic i els equipaments.

Al llarg de la nit s’han executat les diferents modificacions viàries que estaven previstes en aquest entorn. Atesos els canvis que s’han realitzat a partir de demà, primer dia laborable, l’Ajuntament de Barcelona recomana utilitzar el transport públic si es vol accedir a la ciutat per l’àmbit de Glòries durant les hores punta. En cas d’utilitzar el vehicle privat s’aconsella sortir amb temps d’antelació i planificar un marge addicional per fer el desplaçament, ja que es preveu un increment de les retencions que són habituals en aquest àmbit d’entrada a la ciutat durant l’hora punta. En aquest sentit, es recomana als conductors que s’informin prèviament dels canvis viaris que s’implantaran a partir d’aquest cap de setmana i de l’estat del trànsit.

Les modificacions es poden consultar al web ajuntament.barcelona.cat/glories/ i l’estat del trànsit es pot seguir via xarxes socials al compte de tuiter @BCN_Mobilitat que fa seguiment dels perfils oficials del Servei Català de Trànsit i de la Guàrdia Urbana. Durant els primers dies de posada en servei del nou sentit del túnel, la Guàrdia Urbana de Barcelona reforça la seva presència a la zona amb un dispositiu específic per orientar als conductors i garantir el compliment de la nova ordenació viària.

 

Eliminació de la circulació en superfície

La principal novetat viària que s’ha implantat és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. En aquest àmbit desapareix el trànsit de pas i només poden desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència (tram Bilbao-Independència i tram Castillejos-Padilla).  La superfície de la plaça de les Glòries queda completament lliure del trànsit privat permetent el pas a vianants, bicicletes i transport públic (autobusos i taxis).

 

 

Amb la nova configuració viària els vehicles que circulin pel túnel, en sortir, tenen l’opció de pujar pel carrer Padilla (carril dret) o bé pel carrer Marina (carril central). En línia recta per la Gran Via, des del carril esquerra, només hi poden circular els autobusos. Abans d’entrar al túnel, a l’alçada de la Rambla de Poblenou, hi ha una sortida cap al lateral de la Gran Via exclusiva per als autobusos i els taxis. En aquest punt es manté l’actual semàfor amb un doble objectiu: permetre la maniobra a autobusos i taxis per accedir a la seva rampa de sortida des del carril bus situat a l’esquerra; i regular el trànsit que entra al túnel amb criteris de seguretat. La resta de vehicles que circulin per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via han d’utilitzar la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou.

Des d’avui s’elimina l’actual gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. Els vehicles que utilitzaven aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tenen dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca; o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina. El carrer de la Llacuna queda sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat i únicament resta operatiu un carril per accedir al lateral mar, en sentit Besòs (guals i serveis). En el tram entre el carrer de Perú i la Gran Via, el carrer Llacuna es pacifica i es permet la circulació només per ús veïnal i per accedir a la zona de càrrega i descàrrega del centre comercial.

El canvi en la configuració viària respon a un treball iniciat fa més d’una dècada i dona resposta a les demandes expressades pels veïns en el marc del Compromís per Glòries. La nova configuració suposa un gran guany pel transport públic que suma un carril específic d’entrada a Barcelona al seu pas per Glòries. A nivell de trànsit privat, des de l’enderroc de l’anella viària ja s’ha produït una important disminució dels vehicles que circulaven per aquest àmbit passant dels 95.000 diaris (45.000 en sentit Llobregat i 50.000 en sentit Besòs) als actuals 78.000 vehicles diaris (43.000 en sentit Llobregat i 35.000 en sentit Besòs).

 

Una nova plaça de les Glòries

Després d’anys de reivindicacions veïnals, l’eliminació del trànsit en superfície possibilita suprimir la barrera que havia existit a la plaça de les Glòries tornant a unir barris, districtes i ciutat. La transformació global d’aquest espai ja està en marxa. L’abril del 2019  es va obrir a l’ús ciutadà la primera fase del nou parc de Glòries, incorporant un pulmó verd de 20.400m2 i el setembre del 2021 es va fer accessible al públic la part de “La Clariana”. El 2021 es va aprovar el pla urbanístic que ordenava els usos d’aquest àmbit situant-hi els equipaments públics, els habitatges i en verd.

Aquest mes de març han començat les obres del projecte “Canòpia-Tramvia” que inclou la urbanització associada al recorregut del tramvia en el tram comprès entre els carrers de Castillejos i Badajoz, al seu pas per la plaça de les Glòries. Pel que fa la part central de la plaça, àmbit “Canòpia-Túnels”, en aquests moments s’està redactant el projecte executiu d’urbanització.

A banda, amb l’obertura del sentit Llobregat del túnel quedarà lliure un espai en superfície d’uns 30.000 m2 corresponent a la zona de la Gran Via, entre la rambla de Poblenou i el carrer Independència. Aquest àmbit s’urbanitzarà creant un passeig verd i eliminant el que fins ara era un mur per al veïnat amb vuit carrils de trànsit i transformant-lo en un nou espai ciutadà que uneixi els barris i aposti per la mobilitat sostenible  L’equip redactor farà el projecte executiu per licitar les obres abans de finals de mandat. Mentrestant, i de manera provisional, es durà a terme una intervenció tàctica per omplir de vida aquest entorn.

 

Una obra de gran complexitat

L’actuació que s’ha dut a terme al subsòl de la Plaça de les Glòries és una de les obres de més complexitat tècnica que s’han realitzat a la ciutat. Consisteix en la construcció d’un túnel urbà, que segueix la traça de la Gran Via –amb dos tubs independents amb circulació unidireccional- amb una longitud total de 957 metres (1.157 metres, si s’inclouen les rampes d’accés).

El primer tram de túnel (d’una longitud de 508 metres) està situat entre el carrer Castillejos i el carrer Badajoz. És el tram més profund i transcorre per sota els túnels ferroviaris que creuen les Glòries, arribant a 25 metres per sota de la rasant de la plaça. El segon tram de túnel (d’una longitud de 449 metres) va del carrer Badajoz a la Rambla del Poblenou, en un tram horitzontal que discorre a una profunditat mitjana d’uns 10 metres per sota de la rasant de la Gran Via.

El túnel s’ha construït per sota de 4 infraestructures ferroviàries existents: el túnel de la L1 Metro, el de la R1, el de la R3 /R4 i el de la línia R2 sud de Rodalies. El pas per sota d’aquestes infraestructures ha estat delicat i ha requerit d’un gran esforç tècnic i d’enginyeria. També s’ha excavat per sota de col·lectors de la xarxa de clavegueram i galeries de serveis.

Per construir el túnel s’han executat gairebé 60.000 m2 de murs pantalla, alguns dels quals, al centre de la plaça, han arribat a tenir fins a  54 metres de profunditat. Alhora, hi ha més de 25.000 metres de pilons de formigó. Durant la construcció del túnel s’han bombejat diàriament 25.000 m3 d’aigua freàtica, l’equivalent a 10 piscines olímpiques. El túnel compta amb il•luminació led, té 4 apartadors d’emergència i un total de 35 ventiladors.

El nou túnel compleix amb les últimes i més restrictives mesures de seguretat i control de túnels, especialment en relació a la gestió d’incendis i sortides d’emergència (situades a interdistàncies de 200 metres). El disseny dels equipaments i de les instal·lacions (en el qual hi ha participat el Departament de Grans Infraestructures, el Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament, el Departament de Mobilitat i la Guàrdia Urbana) doten al túnel d’uns alts nivells de funcionalitat, resiliència i intel·ligència. El pas dels vehicles compta amb un seguiment permanent les 24 hores des d’una nova central d’operadors dels túnels de la ciutat, instal·lada dins de la Central de Serveis Municipals al carrer Torrent de l’Olla, des d’on es fa un seguiment específic a través de les diferents càmeres i sensors que s’han instal·lat.

 

Document relacionat





Paraules clau

Glòries/ llobregat/ túnel/