Les escoles de Barcelona reinventen els seus patis : Servei de Premsa

Les escoles de Barcelona reinventen els seus patis

27/04/2022



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Alumnat, professorat i famílies de 17 centres redissenyen els patis per incorporar més verd, i fer-los més coeducatius i oberts al barri, en el marc del programa “Transformem els patis” i amb una inversió municipal enguany de més de 3,5 M€

L’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Infància i Adolescència han elaborat una guia per sistematitzar i implementar en els processos participatius de cocreació amb els infants i les comunitats educatives

Amb els 17 nous projectes de transformació d’aquest curs, ja seran 40 els centres educatius que hauran intervingut i redissenyat els patis

Les comunitats educatives de 17 escoles de Barcelona estan treballant en un nou disseny dels seus patis. Alumnes, mestres i les associacions de famílies que en formen part han iniciat el procés per transformar els patis de les escoles incorporant-hi més verd i altres elements per fer-los més coeducatius i per poder-los obrir al barri com a espais comunitaris. Aquestes 17 escoles, de fet, s’incorporen aquest curs al pla Transformem els patis. Es tracta d’un pla impulsat per la Direcció d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i executat pel Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), i que aquest any suposarà una inversió municipal de més de 3,5 M€.

Si bé el moment de les obres té lloc a l’estiu, quan tanquen els centres educatius per vacances, el procés de transformació s’inicia molt abans, durant el curs escolar. Tota la comunitat està convidada a reflexionar i a participar en la transformació, i a contribuir a dibuixar el nou pati.

L’Ajuntament, d’acord amb el Consorci d’Educació i amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència, ha definit uns criteris de base comuns per a tots els centres que s’han elaborat a partir d’una revisió documental i el contrast amb una vintena d’entitats i persones expertes en la matèria des de la perspectiva educativa, del joc, feminista i ambiental:

  1. Haurà d’integrar-se en el projecte educatiu de centre per afavorir relacions igualitàries amb la diversitat de gèneres, orígens culturals, capacitats i edats, una gestió positiva dels conflictes, i la coresponsabilitat dels infants en tenir-ne cura.
  2. Haurà d’oferir diversitat d’activitats lúdiques, creatives i amb reptes pel joc lliure i compartit.
  3. Haurà de garantir el contacte amb la natura, el verd, la terra, la sorra i l’aigua i amb el màxim d’elements naturals per enjardinar bona part de l’espai.
  4. Haurà de ser confortable, funcional i amb accessibilitat cap a l’espai interior de l’escola i amb l’entorn.
  5. Haurà de tenir una distribució dels espais equitativa i amb ambients diversos i de qualitat.
  6. Haurà d’afavorir usos lúdics diversos per a fer comunitat dins i fora el temps escolar com a equipament obert en barris educadors.

Una de les intencions del programa és donar més rellevància a la vida als patis, sota la premissa que els patis són espais molt valuosos de joc i aprenentatges, i partint de la idea que el pati és escola i que, per tant, ha de formar part del projecte pedagògic i la comunitat educativa ha de ser la protagonista de la reflexió i millores sobre els espais, les experiències i usos dels patis, tant en horari lectiu com a les tardes i els caps de setmana.

Així doncs, a través d’aquests criteris, la transformació s’hauria de concretar en els següents aspectes:

Això no obstant, el dibuix final serà obra de la pròpia comunitat educativa. De fet, un dels punts forts de Transformem els patis és justament la implicació de tota la comunitat educativa en el projecte i, especialment, el fet que es tingui molt en compte la veu dels infants.

En aquest sentit, cal destacar que totes les transformacions es faran seguint la guia Cocreació amb els infants i la comunitat educativa per la millora del pati de l’escola, elaborada per l’Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona.  Aquesta guia, que s’ha ideat a partir de les experiències de transformacions de patis de dotze escoles de la ciutat el curs 2020-21, ha de servir per sistematitzar els processos de cocreació en la transformació dels patis.

La guia situa el que significa cocrear amb infants i explica quins són els 6 criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari que han d’orientar les transformacions. A més, ofereix recursos i activitats detallades per a que les escoles puguin fer el seu procés de cocreació implicant infants, professorat, monitors i monitores del temps de migdia i famílies, així com les entitats de fora l’escola que utilitzen el pati en hores no lectives.

Enllaç a la guia de Cocreació amb els infants i la comunitat educativa per la millora del pati de l’escola.

Enllaç als 6 criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari.

Les 17 escoles que estan vivint aquest procés aquest curs són:

Escola Castella

Escola Tibidabo

Escola Mercè Rodoreda

Escola Rubén Darío

Escola Mas Casanovas

Escola Enric Granados

Institut Escola Mirades

Escola Aldana

Escola Gayarre

Escola de la Concepció

Escola Mossèn Jacint Verdaguer

CEE Sant Joan de la Creu

Escola Elisenda de Montcada

Escola Molí de Finestrelles

Escola Turó Blau

Escola el Sagrer

Escola Farigola del Clot

A banda d’aquestes 17 escoles, l’estiu que ve tindran obres al pati dues escoles més, per tant, en total seran 19 els patis d’escoles en obres. S’hi sumaran les escoles de les Aigües, i Pau Casals. Totes dues escoles desenvoluparan una segona fase d’obres als patis, seguint amb el projecte iniciat anteriorment, però l’estiu que ve ho faran en el marc dels pressupostos participatius, atès que les actuacions que van proposar les comunitats van obtenir el suport popular necessari per tirar endavant aquesta segona fase d’intervenció.

Amb els 17 patis que aquest curs entren en el programa de transformació, l’estiu que ve ja seran 40 els centres educatius de la ciutat que hauran intervingut en els dissenys dels seus patis. Els primers ho van fer entre els anys 2019 i 2020 en el marc del projecte europeu en aliança amb París per crear 11 patis refugis climàtics en les següents escoles:

Escola Cervantes

Escola Els Llorers

Escola Ramón Casas

Escola Ítaca

Escola Poeta Foix

Escola Rius i Taulet

Escola Font d’en Fargas

Escola Can Fabra

Escola Poblenou

Escola Vila Olímpica

Institut-Escola Antaviana

A continuació, durant el curs 2020-2021 es van posar en marxa les transformacions en el marc del nou programa Transformem els pais com a pla sistèmic que preveu progressimavent anar incorporant aquests nous criteris a totes les escoles públiques de la ciutat. Van ser els següents:

Escola Auró

Escola Bogatell

Escola de les Aigües

Escola Duran i Bas

Escola Francesc Macià

Escola l’Estel

Escola Palma de Mallorca

Escola Parc de la Ciutadella

Escola Pau Casals de Gràcia

Escola Ramon Llull

Escola Tabèr

Escola Milà i Fontanals

 

 

En aquests enllaços es poden descarregar les imatges d’abans i després de les obres als patis transformats.





Paraules clau

escoles/