Barcelona presenta al·legacions a la ‘Llei en defensa del client financer’ per donar més garanties a les persones amb discapacitat i les persones grans : Servei de Premsa

Barcelona presenta al·legacions a la ‘Llei en defensa del client financer’ per donar més garanties a les persones amb discapacitat i les persones grans

13/05/2022



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’Ajuntament demana incorporar conceptes com l’accessibilitat universal i assegurar que els canals d’atenció als clients i la publicitat la garanteixin

Joan Ramon Riera defensa que aquesta normativa “serà una bona llei que dotarà de majors garanties el client financer”

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat, en un escrit al Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital, al·legacions a l’avantprojecte de la ‘Llei de creació de l’Autoritat Administrativa Independent en defensa del client financer’ per tal d’incorporar-hi les persones amb discapacitat i els seus drets, i donar més garanties a les persones grans en els productes adreçats a aquest col·lectiu. En aquest sentit, les al·legacions proposen incrementar la capacitat executiva de l’Autoritat de defensa del client financer en matèria de crèdit hipotecari per tal de donar majors garanties al desplegament de les noves fórmules de crèdit hipotecari, com per exemple en les hipoteques inverses per persones grans.

El regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb discapacitat, Joan Ramon Riera, ha defensat que la nova normativa “serà una bona llei que dotarà de majors garanties el client financer”. “Des de l’Ajuntament  proposem incorporar-hi alguns elements des de la mirada de les persones amb discapacitat i les persones grans”, ha afegit. El regidor ha destacat que dotar de capacitat coercitiva l’Autoritat en matèria de crèdit hipotecari pot ajudar a “desplegar nous serveis que permetin liquiditat a les persones grans amb plenes garanties”.

En les seves al·legacions, l’Ajuntament demana afegir a l’exposició de motius de l’avantprojecte les persones amb discapacitat allà on detalla que cal garantir l’atenció a col·lectius vulnerables, com els majors de 65 anys. També sol·licita incorporar termes com ‘universal’ al concepte d’accessibilitat, i afegir també el ‘grau de discapacitat’ a la consideració especial de circumstàncies personals dels clients com l’edat.

A més a més, demana afegir en l’article 20.3 sobre el comitè consultiu la necessitat de tenir una persona en representació del teixit associatiu de les persones majors de 65 anys i un representant del Comitè Espanyol de Persones amb Discapacitat (CERMI).

Les al·legacions també suggereixen la necessitat d’incorporar en l’article 20.8, l’accessibilitat universal com a element transversal clau i indispensable per al ple exercici i gaudi dels drets de les persones amb discapacitat com a consumidores vulnerables dels serveis financers. En l’article 41.3, sol·liciten afegir que les resolucions seran vinculants en aquells casos que afectin el crèdit hipotecari i altres productes similars com les hipoteques inverses i que afectin persones majors de 65 anys i/o persones amb discapacitat intel·lectual i/o per trastorn de salut mental.

L’Ajuntament també ha demanat que en l’article 45.2 s’especifiqui que es posa a disposició dels clients financers canals que garanteixin l’accessibilitat universal. Igualment, en la disposició final tercera, quarta, sisena i setena demana incorporar que els canals de la clientela han de complir les especificacions marcades en les Pautes d’Accessibilitat universal. En la mateixa línia, sol·licita afegir, en la disposició addicional segona que la publicitat s’haurà de fer en formats i canals que garanteixin l’accessibilitat universal.

Aquestes al·legacions han estat elaborades per diverses àrees de l’Ajuntament de Barcelona. En concret, hi han participat la Regidoria de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), el Consell Assessor de les Persones Grans (CAGG), així com la regidoria d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat.





Paraules clau

Llei en defensa del client financer/