El CUESB assoleix el màxim històric d’activitat fins atendre una emergència psicosocial cada 34 hores : Servei de Premsa

El CUESB assoleix el màxim històric d’activitat fins atendre una emergència psicosocial cada 34 hores

18/05/2022



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) va donar resposta l’any passat un total de 37.718 persones, un 42,3% més que l’any 2020

Des de l’ampliació de la plantilla l’any 2020, el centre compta actualment amb un equip de 93 professionals i dóna servei als prop de 2,7 milions de persones que viuen en 25 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona

L’equipament ha incorporat recentment un nou vehicle preparat per actuar com a oficina mòbil d’atenció ràpida en cas que no sigui possible disposar d’un altre espai

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), un servei permanent que funciona les 24 hores dels 365 dies de l’any per atendre totes les urgències i emergències socials que es produeixen a la ciutat de Barcelona i en 24 municipis més de la seva Àrea Metropolitana (AMB), va assolir l’any passat el seu rècord d’activitat. En concret, va intervenir en 254 emergències, una cada 34 hores de mitjana, que en el seu conjunt van suposar atendre un total de 2.134 persones. L’any 2020 van ser 224 emergències i 1.353 persones en total, unes xifres força inferiors. La intervenció que fa el CUESB en una emergència social se centra en oferir atenció psicosocial immediata a les persones, famílies o col·lectius que han estat víctimes d’una situació sobrevinguda que ha alterat la seva vida quotidiana i ha produït una pèrdua material o humana que, de retruc, genera un desequilibri emocional. Per exemple quan es produeix una mort en accident de trànsit, una mort sobtada en un domicili, un suïcidi, un incendi, un esfondrament o la necessitat de fer un desallotjament preventiu. Igualment, l’activació de la Operació Fred durant l’hivern així com les onades de calor a l’estiu són considerades emergències socials.

A banda d’aquesta tipologia d’actuacions, el CUESB té la seva tasca més habitual en allò que qualifica com a urgències socials. En aquest cas es tracta d’actuacions dissenyades per complementar els serveis prestats pels diferents serveis socials, ja sigui perquè són situacions que es produeixen fora del seu horari d’atenció habitual, o bé perquè requereixen d’un acompanyament especialitzat. Els fets més habituals són la pèrdua sobtada de l’allotjament, la pèrdua d’autonomia funcional parcial o total, casos de persones grans en situació d’abandonament, maltractaments o manca d’alimentació, entre d’altres. En aquest cas, tot i que van baixar el nombre de desnonaments que es van produir, l’any 2021 el nombre d’urgències van ser 34.488 i les persones ateses fins a 35.584, enfront de les 27.817 urgències i 25.148 persones ateses d’un any abans. L’increment, en aquest punt, està vinculat sobretot a un major nombre de valoracions a domicili i un increment molt notable de les atencions telefòniques.

Sigui com sigui, i analitzant les xifres globals, el CUESB va assolir l’any 2021 el seu rècord d’activitat absolut. L’increment s’explica sobretot per les conseqüències de la crisi econòmica i social provocada per l’impacte de la Covid-19, la millora de les relacions amb la resta de grups operatius com podrien ser Mossos d’Esquadra, Bombers de Barcelona o Guàrdia Urbana, un major coneixement del CUESB dins de la xarxa de recursos d’atenció a les persones, un increment i ampliació dels protocols de col·laboració amb altres departaments o entitats i, també, una expansió de l’abast poblacional en el marc dels convenis de col·laboració amb la resta de municipis de l’AMB. De fet, en aqueta tasca de millora per augmentar la coordinació i els coneixement mutu, el CUESB ha organitzat durant aquest 2022 fins a 30 sessions de formació dirigides als Bombers de Barcelona en què van participar fins a 535 professionals del cos.

 

Més recursos i més professionals

L’any passat el CUESB va comptar amb un pressupost global de 5,58 milions d’euros, un increment del 51,2% respecte als 3,69 milions d’euros que s’invertien l’any 2019. Aquest augment pressupostari està associat a una ampliació important de la plantilla (de 74 a 93 professionals l’any 2020 amb l’inici del nou contracte) i també amb una expansió dels municipis adscrits al servei. En xifres globals, el CUESB disposa en tot moment i en qualsevol dels seus torns de dos o tres professionals de l’àmbit de la psicologia, dos o tres professionals del treball social i entre sis i vuit professionals en intervenció i logística, a banda de la figura del o la cap de torn.

En total, i a banda de Barcelona ciutat, són 24 municipis que engloben gairebé 1 milió d’habitants i que aporten gairebé mig milió d’euros del pressupost global (0,46€ per habitant). Es tracta de Badalona, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cervelló, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, El Papiol, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, La Palma de Cervelló, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Torrelles de Llobregat i Viladecans.

L’ampliació del nou contracte ha suposat igualment una millora de les condicions materials i laborals del CUESB. Entre les adquisicions més recents destaca la incorporació d’un nou vehicle per facilitar l’atenció psicològica en qualsevol indret. D’aquesta manera, el centre disposa d’una oficina mòbil d’intervenció ràpida per tal de donar atenció psicosocial a les persones afectades per una emergència en cas que els i les professionals del centre no disposin d’un espai adequat per fer aquesta primera intervenció.





Paraules clau

CUESB/ emergència psicosocial/