TMB posa en servei set busos més d’hidrogen entre maig i juny, tots ells a la línia X1 : Servei de Premsa

TMB posa en servei set busos més d’hidrogen entre maig i juny, tots ells a la línia X1

26/05/2022



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Dilluns vinent quatre vehicles d’hidrogen se sumaran a la línia X1 que ja compta amb el primer bus d’hidrogen que circula a Espanya. En aquesta mateixa línia s’hi uniran al juny tres autobusos d’hidrogen més, i fins al 2025 TMB incorporarà fins a 60 vehicles amb aquesta tecnologia de zero emissions 

L’aposta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per la mobilitat sostenible dona un pas més amb la incorporació de set  vehicles d’hidrogen a la línia X1, quatre ho faran dilluns vinent i tres més durant el mes de juny. Tots ells se sumaran al primer bus d’hidrogen que ja circula en tot l’Estat en aquesta mateixa línia de XPRESBus, que connecta el centre de la ciutat amb els nodes intermodals de Francesc Macià i Glòries. A més, fins al 2025 TMB incorporarà fins a 60 vehicles amb aquesta tecnologia de zero emissions. Així ho ha anunciat la presidenta de TMB, Laia Bonet, durant la jornada La mobilitat sostenible amb hidrogen, que s’ha celebrat avui a Barcelona.

L’augment significatiu dels vehicles d’hidrogen a la flota de bus va en línia a la transformació que la companyia ja està fent i que la converteixen en capdavantera en mobilitat sostenible.

 

Més inversió per ser més sostenibles

TMB, en línia al seu Pla Estratègic 2025, ha reforçat l’adquisició de vehicles més sostenibles per minimitzar l’impacte del transport de bus en el medi ambient, això ja és una realitat i entre 2021 i 2024 la flota comptarà amb 210 vehicles híbrids de gas natural, 154 elèctrics i 46 d’hidrogen. Per fer aquesta aposta per la mobilitat sostenible, TMB ha iniciat una inversió que arribarà a gairebé 410 milions d’euros en adquisició de vehicles d’energies netes fins al 2026. Igualment es preveu que amb els anys el preu d’aquestes adquisicions sigui més assequible, fet que converteix l’hidrogen amb una energia també més sostenible econòmicament.

A més, el bus d’hidrogen està resultant ja més eficient a nivell de consum. Així es demostra després que el passat 7 d’abril TMB posés en servei el primer bus d’hidrogen amb una previsió de consum de 9kg/100 km que en realitat s’ha quedat en 6,82kg/100 km, tot i que durant l’estiu es prevé un increment de consum en un 40% aproximadament, amb la qual cosa la mitjana ponderada al llarg de l’any  sería de 7,51 kg/100 km.

 

Jornada sobre mobilitat sostenible amb hidrogen

La jornada, organitzada per TMB amb el lema “Mobilitat sostenible amb hidrogen”, ha tingut com a objectiu compartir amb altres operadors de bus l’experiència de l’ús de l’hidrogen  com a alternativa energètica i l’impacte que pot representar la incorporació d’aquest nou vector energètic en la mobilitat.

La jornada ha estat inaugurada pel director general de Transport Terrestre del Ministeri de Transports, Jaime Moreno, i ha comptat amb experts en hidrogen a nivell internacional que han explicat diferents projectes d’impuls d’aquesta energia, com Bart Biebuyck, director del Clean Hydrogen Parnership  que ha exposat l’estratègia europea per l’hidrogen. Gerardo Lertxundi ha presentat una ponència en relació a l’aposta de TMB per l’hidrogen. Les experiències en l’àmbit de la tecnologia d’hidrogen s’han vinculat amb les polítiques de mobilitat sostenible que s’imposen com a futur en les ciutats de tot el món.

Durant la jornada, diversos experts s’han posicionat sobre l’hidrogen com l’alternativa viable per al bus de zero emissions, entre els quals el Secretari General de la Unió Internacional de Transport Públic (UITP), Mohamed Mezghani, i el president de l’Associació de Transports Públics Urbans (ATUC), Miguel Ruiz. La jornada també ha comptat amb l’assistència dels membres de la Comissió Executiva de l’ATUC que, per primera vegada, s’ha celebrat a Barcelona.

A la clausura de la jornada, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha manifestat que “l’aposta per l’hidrogen verd procedent d’energies renovables s’emmarca en la lluita contra el canvi climàtic”. En aquest context ha refermat “el compromís de TMB de realitzar la seva activitat amb la màxima cura pel medi ambient, tal i com recull el nostre pla estratègic”. Bonet ha afirmat que “des de TMB aspirem a liderar la innovació en el transport públic d’emissió zero”.

 

Sinergies per al desplegament de l’hidrogen

TMB ha realitzat sinergies i col·laboracions amb diferents entitats i empreses per a portar a terme aquest desplegament de l’hidrogen a la flota de bus, començant pel suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions cofinançat per la Unió Europea. JIVE ha desplegat 298 vehicles d’hidrogen i 20 estacions de recàrrega d’hidrogen en 6 països de la UE. TMB és l’únic operador espanyol que participa en el projecte.

També cal destacar la hdirogenera que Iberdola va posar en marxa, en temps record de menys d’un any, a la Zona Franca i que compta amb una subvenció del programa Connecting Europe Facilities for Transport de l’Agència Executiva Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA). Aquesta hidrogenera, impulsada a través d’una licitació de TMB, permetrà la creació d’un hub d’hidrogen verd en una de les àrees industrials més importants del país. A més, es una  instal·lació que permetrà abastir altres flotes i indústries que adoptin aquest vector com a solució energètica i que pretén generar un efecte tractor sobre tot allò que envolta aquesta tecnologia, en línia amb els principis de l’Estratègia Europea de l’Hidrogen i el Full de Ruta de l’Hidrogen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

L’hidrogen, l’element més abundant en l’univers, és un vector energètic de gran versatilitat que està cridat a tenir un paper preponderant en el transport, emmagatzematge i conversió instantània en una energia útil, de formes d’energia diverses. La utilització de l’hidrogen per al transport està avançant gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible.

A la pila de combustible es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l’hidrogen reacciona amb l’oxigen. L’hidrogen prové d’un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l’oxigen es capta de l’aire ambiental. L’únic derivat d’aquesta reacció és l’energia elèctrica generada, calor i aigua, que s’expulsa en forma de vapor pel tub d’escapament.

 

Nota de premsa PDF





Paraules clau

tmb/