Servei de Premsa
21/01/2025
La transformació de l’avinguda Meridiana avança i ja arriba fins a Navas-Josep Estivill
09/07/2022
Temps estimat de lectura: 5 minuts
La conversió de la via en un eix ciutadà amb més verd, espai per al vianant i la mobilitat sostenible suma un nou tram amb la fi dels treballs entre els carrers de Mallorca i Navas de Tolosa-Josep Estivill
En continuïtat amb l’àmbit Glòries-Mallorca fet el mandat passat, s’ha reduït un carril d’entrada i un de sortida i s’ha fet una mitjana central amb arbrat, zones d’estada i un carril bici segregat i bidireccional
Amb tot el tram de Sant Martí ja renovat, s’entrarà de ple a Sant Andreu: la previsió és començar a la tardor els treballs per estendre la reurbanització fins a Felip II i acabar-los a l’estiu de l’any vinent
Amb aquestes actuacions s’haurà intervingut en 1,7 km de la Meridiana i s’haurà guanyat uns 560 arbres nous i 10.000 m2 de parterres i verd, amb una inversió total de 28,4 milions d’euros
Nou pas endavant en la transformació de l’avinguda Meridiana. La seva conversió en un eix ciutadà amb més verd i més espai per al vianant i la mobilitat sostenible ha sumat un nou tram finalitzat, que va des del carrer de Mallorca fins a més enllà de la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill. Així doncs, la renovació de la Meridiana ja s’ha completat al llarg de tot l’àmbit del districte de Sant Martí. La millora de l’avinguda beneficia cada vegada més veïns i veïnes, que passen de patir l’efecte barrera i la fractura que suposava la Meridiana com a gran autopista urbana a gaudir d’un espai públic més humà i acollidor.
El mandat passat es va donar el tret de sortida a la remodelació al tram que va de la plaça de les Glòries al carrer de Mallorca. Era l’inici d’un procés que els últims mesos ha seguit amb els treballs entre Mallorca i Navas de Tolosa-Josep Estivill, que ara han acabat. En aquest àmbit, la Meridiana té un carril de circulació menys per sentit, de manera que a cada banda n’hi ha dos per a la circulació general i un per a busos i taxis. Al mig s’ha fet una mitjana central de 9,50 metres d’amplada, amb un carril bici segregat de doble sentit, de 4,30 m, que ja es va posar en marxa fa uns dies; un parterre de 2,60 m a cada costat amb una filera d’arbres grans i enllumenat. D’aquesta manera, a l’espai que abans ocupava el carril bici de les voreres s’ha incorporat grans parterres amb espais d’estada.
Pel que fa als desplaçaments a peu, a les interseccions amb els carrers de la Nació, Trinxant (costat mar), Múrcia i Palència s’ha fet una vorera passant en forma de plataforma única amb prioritat per al vianant. Hi ha nous passos de vianants per millorar la connexió transversal de la Meridiana, i s’ha modificat la posició de la majoria dels que hi havia anteriorment per projectar-los en direcció als eixos dels carrers que creuen l’avinguda i millorar els itineraris. També s’ha incorporat una referència al rec Comtal amb la col·locació de dues xapes d’acer amb les lletres retallades al punt exacte de l’avinguda per on passava.
A més, s’ha aprofitat per reduir un carril de sortida en el tram València-Mallorca, ja que la primera reforma el va deixar en quatre de sortida i tres d’entrada.
Una nova rambla central a Navas
Un cop finalitzat tot l’àmbit de Sant Martí, ara la transformació entrarà de ple a Sant Andreu. El projecte executiu del tram que va de Navas de Tolosa-Josep Estivill fins a Felip II ja ha estat aprovat inicialment en Comissió de Govern, s’aprovarà definitivament en les properes setmanes i, segons el calendari previst, els treballs començaran a la tardor vinent i estaran enllestits a l’estiu de 2023.
Es donarà continuïtat a la secció de la nova Meridiana, amb dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes pel centre amb carril bici segregat, voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat serà a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixamplarà i esdevindrà una rambla àmplia que millorarà el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es dividirà i serà unidireccional a banda i banda de l’espai central.
El nou espai per a vianants de Navas és un dels eixos de transversalitat que s’han identificat a la Meridiana. Són zones que concentren una major densitat de vianants i ciclistes i, a la vegada, tenen un gran potencial de connexió entre els barris. Avui dia ja n’hi ha un de fet a la cruïlla amb els carrers d’Aragó-Rogent-Sèquia Comtal, que cus l’antic eix del Clot i el Camp de l’Arpa del Clot, i se’n projecten més al barri de la Sagrera, a l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa; i al barri de Sant Andreu, a l’altura del passeig de Fabra i Puig.
Imatges virtuals de la transformació de la Meridiana al seu pas per Navas.
El canvi de model de la Meridiana
El canvi que haurà viscut la Meridiana amb el conjunt de les obres fetes entre el mandat passat i l’actual serà molt important. Des de la plaça de les Glòries fins a Felip II, s’haurà actuat al llarg de 1,7 km de l’avinguda, que suposaran fins a 94.000 m2 de superfície renovada. I s’haurà guanyat uns 560 arbres nous i uns 10.000 m2 de parterres i espècies arbustives. La inversió total haurà estat de 28,4 milions d’euros, dels quals sis provenen dels fons Next Generation, de manera que els objectius de la transformació són avalats per la Unió Europea.
La transformació de la Meridiana se suma a les actuacions fetes o en marxa a la plaça de les Glòries i entorns, el carrer Gran de Sant Andreu i l’avenç de les obres de les estacions de la Sagrera i de Sant Andreu, el Pont de Santander i les urbanitzacions del seu entorn. Totes elles demostren un compromís clar del Govern municipal amb aquests barris.
Les imatges virtuals es poden descarregar en el següent enllaç:
http://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp-content/uploads/2022/03/renders_meridiana.zip
Paraules clauMeridiama/