El Pla Barcelona Fàcil per agilitzar l’obertura de noves empreses compleix el primer any d’activitat : Servei de Premsa

El Pla Barcelona Fàcil per agilitzar l’obertura de noves empreses compleix el primer any d’activitat

14/07/2022



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’objectiu és que els tràmits per a la creació d’empreses i els recursos que s’ofereixen siguin òptims, ràpids i eficients i, alhora, que la ciutadania percebi la interacció amb l’Ajuntament més propera, accessible i eficaç

Entre les fites assolides destaquen: l’adhesió a la Finestra Única Empresarial per a la digitalització de processos, i la creació de les oficines 22@ i la Barcelona International Welcome Desk, per atendre i donar suport ràpid a iniciatives de talent i inversions

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat el balanç del primer any del Pla Barcelona Fàcil, que té l’objectiu que els tràmits i recursos per a la creació d’empreses siguin òptims, ràpids i eficients i, alhora, que la ciutadania percebi la interacció amb l’Ajuntament més propera, accessible i eficaç.

En un context de societats globalitzades, el paper de les administracions públiques és considerat clau per fomentar o restringir l’activitat econòmica i empresarial, i Barcelona aposta per expandir l’activitat econòmica i emprenedora de la ciutat.

La Mesura de Govern del Pla Barcelona Fàcil, publicada al juny de 2021, té un horitzó a cinc anys. Durant el primer any d’activitat s’han assolit un 25,8% dels objectius previstos. Les principals fites són: l’adhesió de l’Ajuntament de Barcelona a la Finestreta Única Empresarial (FUE) per afavorir processos digitals i eficients; l’ampliació de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE), amb l’obertura de l’Oficina 22@, tractora d’inversions, i el Barcelona International Welcome Desk, per donar suport a l’arribada de talent internacional.

El Pla Barcelona Fàcil compta amb 27 iniciatives en cinc àmbits d’actuació: organitzatiu, operatiu, de sistemes, normatiu i comunicatiu. Les sis línies d’actuació que s’estan desplegant són: disposar de la informació de forma accessible i fàcil, agilitzar la tramitació relacionada amb la creació d’activitat econòmica, promoure la innovació municipal i creació de regulació business friendly, fomentar la coherència i homogeneïtat de criteris per a la creació d’activitat econòmica, ampliar la cartera de serveis a oferir a les empreses, i facilitar el vincle entre les empreses i el talent de la ciutat de Barcelona.

 

Iniciatives assolides en el desplegament del Pla

En el primer any d’activitat del Pla s’han engegat les principals línies d’actuació en els cinc àmbits. Pel que fa a la informació accessible, es garanteix un contingut més comunicatiu amb la ciutadania, es millora l’oficina virtual de tràmits, i hi ha una optimització dels posicionaments web, com ara, les pàgines de l’Oficina Virtual de Tràmits o les de l’agència econòmica municipal Barcelona Activa. Pel que fa a agilització de tràmits cal destacar la integració a la Finestreta Única Empresarial (FUE), així com l’ús de la identitat digital.

En l’aspecte de regulació i normativa, cal assenyalar el desenvolupament d’aplicatius digitals com l’eActivitats, que simplifica la consulta prèvia i la tramitació dels inicis d’activitat; la modificació de l’ordenança municipal OMAIIA per alinear la classificació d’activitats a la FUE, i l’enfortiment de la coordinació de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) amb els districtes,.

En l’àmbit legislatiu se subratlla també l’impuls per fomentar les iniciatives empresarials, a través de la Llei d’Empreses Emergents o d’Start-ups, que potenciarà els projectes emprenedors, o la Llei Crea y Crece, amb que es fomentarà encara més la utilització dels sistemes telemàtics estatals via CIRCE (Centre d’Informació i Xarxa de Creació d’Empreses). Ambdues lleis amb una previsió d’aprovació el darrer trimestre d’aquest 2022.

Pel que fa al foment de la coherència i homogeneïtat de criteris per obrir activitat econòmica, es posa èmfasi en la flexibilització de l’inici d’activitats d’alt impacte, a través d’instruments de coordinació que faciliten la instal·lació de projectes empresarials, en la línia de la normativa que està impulsant la Generalitat per facilitar l’activitat econòmica.

 

Altes SL en 48h i d’autònom, immediates

Com a dades de balanç del Pla, cal destacar que l’Oficina d’Atenció a les Empreses ha registrat, fins al 30 de juny de 2022, més de 2.000 comunicats d’inici d’activitat d’empreses i organitzacions, concentrant el 95% del total d’aquests registres en l’àmbit municipal. A banda, des d’aquesta Oficina OAE, punt homologat del CIRCE, a través del Servei de Constitució d’Empreses, se n’han constituït 600, entre  SL i persones treballadores autònomes l’any 2021. Les altes d’SL es poden fer en un màxim de 48h, i les d’autònom de forma immediata, gràcies als Punts d’Atenció a l’Emprenedor, PAE.

Quant a finestreta 22@ ha suposat 500 consultes el primer any des de l’inici d’operacions de l’Oficina del 22@; a més, s’han rebut 14.500 visites web al nou servei al talent internacional que arriba a la ciutat, a través del Barcelona International Welcome Desk.

A aquestes noves facilitats, se suma la supressió de la taxa d’inici d’activitat que ha permès l’estalvi de 227 euros, xifra que suposava iniciar una activitat econòmica per a la major part dels negocis.

 

Reptes 2023

Els propers 4 anys tenen l’objectiu d’executar la resta de les iniciatives del Pla. En concret, 2023 té línies de treball com ara la integració eActivitats amb la FUE, millorar l’ús de l’anglès en els diferents espais d’atenció; així com homogeneïtzar els criteris en posar en marxa els negocis en els diferents districtes de la ciutat.

El context de posada en marxa del Pla, el juny del 2021, va ser un entorn socioeconòmic afeblit per les conseqüències que la pandèmia, i amb l’ambició de treballar en un pla de recuperació i construcció que facilités a la ciutadania, associacions i empreses la recuperació econòmica per a la creació de noves activitats i oportunitats.

Entre els agents implicats en el Pla Barcelona Fàcil, es troba l’impuls de l’Ajuntament a través de la Gerència d’Economia, l’Agenda 2030, Ecologia Urbana i Coordinació Territorial, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya, a través de l’Oficina de Gestió Empresarial i la Finestreta Única Empresarial; i el Govern d’Espanya, mitjançant el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, l’Alt Comissionat per a Espanya Nació Emprenedora, i la Delegació del Govern espanyol a Barcelona. Hi col·laboren també el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, el Col·legi de Gestors Administratius de Catalunya, Barcelona Global, PIMEC, Cambra de Comerç de Barcelona i 22@Network.

En els propers mesos, l’Ajuntament de Barcelona i els diferents agents es coordinaran per compartir i identificar noves accions del Pla que ajudin a la consolidació d’aquest nou model de creació d’activitat.





Paraules clau

empresa/ ocupació/