Servei de Premsa
23/01/2025
Barcelona detecta 17 incompliments de l’obligació de destinar el 30% de pisos nous a habitatge assequible
27/07/2022
Temps estimat de lectura: 4 minuts
L’Ajuntament ha revisat emplaçaments on s’han concedit permisos d’obres des de l’entrada en vigor del planejament urbanístic del 30% i ha identificat diferents irregularitats
En 17 finques s’han encobert obres de gran rehabilitació presentant diverses llicències d’obra menor i han esquivat la reserva del 30% d’habitatges de protecció oficial, que suposaria uns 70 pisos assequibles
El Govern municipal requereix als promotors la creació dels pisos assequibles que els pertocava, sigui qualificant de protegits els ja fets o construint-ne de nous en un altre immoble del mateix barri
S’incoaran sancions de 90.000€ a 900.000€ i es mantindrà actiu el dispositiu d’inspecció creat per fer seguiment dels expedients irregulars i evitar que es repeteixi la situació
L’Ajuntament de Barcelona ha detectat 17 emplaçaments on s’han fet obres que han incomplert l’obligació de destinar a habitatge assequible el 30% dels pisos fets. Des de desembre de 2018, està en vigor el planejament urbanístic que preveu aquesta reserva obligatòria per a promocions de nova construcció o de reforma integral de més de 600 m2 de sostre, amb la voluntat d’incrementar el parc d’habitatge assequible de la ciutat. Ara, s’han identificat infraccions de la normativa, i el consistori ha iniciat les actuacions pertinents per recuperar els pisos de protecció oficial que toquen per llei i per imposar les sancions que corresponguin.
La mesura del 30% va ser pionera a tot l’Estat. Barcelona es va convertir en la primera ciutat a implantar una regulació d’aquestes característiques, de forma similar a com s’ha desenvolupat amb èxit a llocs com Nova York, París o Londres. Va sorgir de les demandes de les entitats socials i del sector de l’habitatge, i el Govern municipal va recollir la proposta i la va desenvolupar per aconseguir un parc d’habitatge assequible més gran i ben distribuït per tots els districtes, i també per regular el mercat immobiliari i exigir als promotors privats que es coresponsabilitzin amb l’entorn urbà que atorga valor a les seves propietats.
Tres anys i mig després de l’aplicació de la norma, l’Ajuntament ha fet una campanya d’inspecció sobre emplaçaments on es concentren varis assabentats, comunicats i llicències per detectar possibles incompliments. En total, s’han analitzat i inspeccionat 1.368 finques amb permisos d’obres entre gener de 2019 i abril d’aquest any. Com a resultat, s’ha trobat 138 casos d’obres no ajustades a la normativa vigent, on s’ha trobat irregularitats importants com segregacions de pisos, canvis d’ús i altres intervencions sense títol habilitat.
Del total de casos d’incompliments, 17 haurien d’haver aplicat la reserva del 30% d’habitatge assequible però se l’han saltat. En total, sumen 222 habitatges, i si haguessin aplicat correctament la regulació vigent la ciutat hauria aconseguit uns 70 pisos assequibles. Les promocions s’ubiquen a Ciutat Vella (1), l’Eixample (8), Sants-Montjuïc (2) i Sarrià-Sant Gervasi (3) i Gràcia (3).
Per evitar l’aplicació de la mesura, en la majoria d’ocasions el promotor no ha sol·licitat una única llicència de gran rehabilitació per fer una actuació global per a tot l’edifici, tal com correspondria segons l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres (ORPIMO). En lloc d’això, ha tramitat diversos permisos per fer diferents actuacions, com ara redistribució d’espais, reformes a pisos concrets, la rehabilitació de la façana, etc.
Aquestes actuacions fetes per separat i de forma independent requeririen únicament la presentació d’un comunicat. Alguns promotors n’han presentat varis per a un mateix edifici com si es tractés de petites obres de reparació o reforma, però sumades equivalen a una intervenció global que requeriria una llicència d’obres majors. D’aquesta manera, es vulneren requeriments vinculats a la seguretat, manteniment, accessibilitat i reserves d’energia solar dels edificis, i s’aconsegueix eludir la reserva del 30% d’habitatge social. A més, un cop finalitzades les obres, els futurs usuaris no tenen garantit el compliment de totes les normatives aplicables.
Resposta municipal
Davant d’aquests fets greus, el Govern municipal ja treballa en diverses línies. En primer lloc, s’exigeix als promotors que restableixin la legalitat urbanística. Per tant, caldrà que sol·licitin la llicència que pertoca i s’adeqüin als requeriments corresponents. En els casos d’incompliment del 30%, se’ls reclamarà que materialitzin els habitatges protegits que han esquivat fer. Si els pisos es poden dedicar directament a habitatge assequible, se’ls donarà aquesta qualificació. I si no és possible, bé sigui perquè ja han estat venuts o per altres motius, es treballarà l’opció prevista pel planejament del 30% de crear els pisos en un altre immoble del mateix barri.
En paral·lel, s’incoaran sancions perquè no es torni a repetir la situació. En els casos d’incompliment del 30%, l’Ajuntament aplicarà la Llei del Dret a l’Habitatge de Catalunya, que preveu sancions per a infraccions molt greus que van des de 90.000€ fins a 900.000€.
Finalment, el Govern municipal fa una crida a la responsabilitat de tots els promotors i tècnics privats per garantir el compliment de la legalitat vigent i implicar-los en el retorn social de la construcció d’habitatge. Alhora, l’Ajuntament mantindrà actiu el dispositiu d’inspecció creat per detectar irregularitats, que permet activar alertes automàtiques si es concentren diferents comunicats en un mateix edifici. Quan passi això, s’incoarà de forma automàtica un expedient disciplinari d’obres perquè els inspectors puguin verificar el compliment de la normativa abans que les obres finalitzin i evitar així irregularitats.
Paraules clauhabitatge/