Més de 3.000 persones grans s’interconnecten en els primers cinc anys del servei Vincles BCN : Servei de Premsa

Més de 3.000 persones grans s’interconnecten en els primers cinc anys del servei Vincles BCN

07/08/2022



Temps estimat de lectura: 3 minuts

El Servei Vincles BCN permet que les persones usuàries gestionin les seves relacions socials amb una aplicació senzilla que permet la comunicació amb la seva família, les amistats i persones que formen diversos grups d’interès

 El servei permet abordar la soledat no desitjada de les persones grans a través de la tecnologia i alhora treballar la bretxa digital

El Servei Vincles BCN ha assolit els seus cinc anys de vida posant en contacte més de 3.000 persones beneficiàries. Durant aquests cinc anys ha estat un servei innovador a l’abordar la soledat de les persones grans a través de la tecnologia i alhora treballar la bretxa digital. A més, ha facilitat que persones grans de la ciutat de Barcelona que se sentien soles poguessin augmentar, mantenir i enfortir les relacions amb els seus familiars i amics, així com amb persones de la comunitat.

El regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, i president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), Joan Ramon Riera, després de 5 anys de funcionament del programa VinclesBCN, aquest s’ha mostrat com “una eina imprescindible per treballar contra la soledat no volguda” en les persones grans. “Fins i tot en els moments més durs de l’estat d’alarma per la COVID-19 va demostrar la seva capacitat cohesionadora, de dinamització i acompanyament”, ha dit. “Aquest viatge que vam començar fa 5 anys amb Bloomberg Philatropics ens ha portat a noves experiències tecnològiques per a persones grans i ja hem endegat el nou projecte #bcn+65 que ben properament serà una realitat, amb més servei, interacció i plena integració al VinclesBCN”, ha avançat.

El servei, que en aquests 5 anys ha tingut un impacte important en reduir el sentiment de soledat de les persones grans, permet que les persones usuàries gestionin les seves relacions socials utilitzant com a instrument de comunicació una aplicació senzilla instal·lada en una tauleta o un telèfon intel·ligent. L’app permet la comunicació entre la persona usuària, la seva família i el seu cercle d’amistats, així com amb les persones que formen els grups de Vincles BCN. La comunicació es fa en format de missatge de text, fotografia i vídeo. Aquest juliol, més de 500 persones que han estat beneficiàries del servei s’han reunit per celebrar el cinquè aniversari del servei.

 

Dels 65 fins als 103 anys

En el seu cinquè any de posada en marxa, el servei ha arribat a les 3.067 persones. Actualment, estan gaudint del servei 2.552 dones i 515 homes des dels 65 anys fins als 103 anys, que és l’edat de la persona més gran usuària del servei. Pel que fa a la mitjana d’edat en el servei, aquesta és de 81 anys.

Vincles BCN ha fomentat la participació de les persones grans en grups de barri, grups d’amistat i grups d’interès. Aquest any, s’ha pogut arribar a 88 grups de barri, 22 grups d’amistat i 75 grups d’interès dels quals destaquen els de memòria, cuina, jardineria i treballs manuals i creativitat. Tots aquests grups estan dinamitzats per professionals que acompanyen a les persones grans. Diàriament, es fan accions de dinamització a través de l’aplicació i es proposen activitats culturals, intergeneracionals i activitats relacionades amb els grups d’interès, així com trobades presencials i  virtuals. També es fa formació per aprendre a utilitzar l’aplicació. Durant l’any passat, el servei ha fet un total de 25.000 accions de dinamització en línia, 208 trobades presencials i 493 trobades virtuals amb 4.382 participacions.

 

Un servei nascut del premi Mayors Challenge

L’Ajuntament de Barcelona va guanyar el 2014 el premi Mayors Challenge atorgat per Bloomberg Philanthropies, i va representar un acompanyament metodològic i un finançament important per al servei. El 2015 es va dissenyar l’aplicació i el 2018 ja s’havia estès a tota la ciutat, assolint el miler d’usuaris. Durant la pandèmia es va crear el canal sanitari, el canal amb la Guàrdia Urbana i el canal d’acompanyament i es va arribar als 3.000 usuaris. El darrer any s’han incorporat al servei els usuaris amb discapacitat auditiva.

 

IMATGES

https://oliveradellfotograf.pixieset.com/vinclesbcn65auditoriaxa5dejulioldel2022/





Paraules clau

vincles BCN/