L’obertura del túnel de Glòries ha permès reduir en un 39% i un 7% la presència de NO2 i PM10 en aquest àmbit de la ciutat : Servei de Premsa

L’obertura del túnel de Glòries ha permès reduir en un 39% i un 7% la presència de NO2 i PM10 en aquest àmbit de la ciutat

19/08/2022



Temps estimat de lectura: 2 minuts

La finalització dels túnels, l’obertura de la infraestructura i el soterrament del trànsit privat ha permès reduir el nivell de contaminants que es registraven en aquest àmbit durant el període d’obres

A dia d’avui els nivells de NO2 i PM10 també són un -40% i un -13% inferiors als que registra l’estació de contaminació atmosfèrica de l’Eixample, que és l’estació de referència de les vies de trànsit intens com la Gran Via

Amb l’obertura completa del túnel també s’ha registrat una reducció de 9 decibels a la zona central de la Gran Via. Aquesta disminució acústicament equival a passar a estar a un àmbit peatonalitzat de la ciutat

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, ha fet una anàlisi de l’evolució dels nivells de contaminants atmosfèrics a l’entorn del túnel de Glòries comparant-los amb l’estació fixa de l’Eixample de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica, que és l’estació de referència de les vies de trànsit intens com la Gran Via. Els contaminants que s’han analitzat són l’NO2, un contaminant molt relacionat amb les emissions del trànsit, i les partícules PM10, relacionades amb l’impacte de les emissions fugitives de les obres.

En base a això s’han estudiat els nivells d’aquests contaminants a l’àmbit de Glòries durant la fase d’obres (període comprès entre el 6 de gener del 2018 i el 5 de novembre de 2021), durant l’obertura del túnel en un sol sentit (període comprès entre el 6 de novembre de 2021 i el 23 de desembre de 2021) i, finalment, amb l’obertura completa dels dos sentits del túnel (període comprès entre el 25 de maig del 2022 i el 7 de juny del 2022).  Les dades registrades durant la declaració de l’Estat d’Alarma per la COVID-19 no s’han tingut en compte, atès que hi ha dies en els quals la Unitat Mòbil va restar aturada.

L’anàlisi conclou que a partir de l’obertura del túnel els nivells de NO2 han disminuït a l’entorn del punt de mesurament de Glòries, tal com es pot veure en el quadre següent on s’inclou una comparativa amb l’estació fixa de l’Eixample. Les dades mostren una reducció del -39% de la presència de NO2 entre el període d’obres i l’obertura completa del túnel. Si les emissions actuals que s’estan registrant en aquest punt es comparen amb les de l’estació de l’Eixample es pot observar que en l’àmbit Glòries són un -40,8% més baixes.

 

 

Respecte a les partícules PM10, els nivells també han disminuït a partir de l’obertura del túnel i la finalització de les obres de construcció. En aquest cas la reducció ha estat del -7,6%. Si es comparen les dades amb les xifres actuals de l’estació de l’Eixample, a l’àmbit de Glòries s’està un -13,2% per sota.

 





Paraules clau

túnel de Glòries/