Barcelona actualitza l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions afegint millores socials i facilitant l’ús ocasional del vehicle : Servei de Premsa

Barcelona actualitza l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions afegint millores socials i facilitant l’ús ocasional del vehicle

04/10/2022



Temps estimat de lectura: 7 minuts

L’actualització de l’ordenança municipal de Barcelona de la ZBE cerca el màxim acompanyament a la ciutadania per nivell de renda afegint mesures per donar cobertura a aquells sectors de població més vulnerables

Per tal de facilitar l’ús ocasional del vehicle s’amplia el nombre d’autoritzacions diàries durant l’any que passa de 10 a 24

S’han afegit noves autoritzacions temporals com per exemple per a aquells professionals amb edat propera a la jubilació que utilitzen el vehicle per treballar

La iniciativa normativa està previst que s’aprovi a la propera Comissió de Govern per posteriorment ser debatuda a la Comissió d’Ecologia Urbana i Mobilitat, entrar en període d’informació pública i al·legacions i ser aprovada en plenari municipal

L’Ajuntament de Barcelona ja té a punt l’actualització de l’ordenança municipal de la Zona de Baixes Emissions de la ciutat, que continua plenament vigent. Els objectius principals de la mesura són millorar la qualitat de l’aire de la ciutat, reduir el impacte climàtic, fomentar l’ús de mètodes de transport més sostenibles, impulsar l’eficiència energètica en l’ús dels mitjans de transport i preservar la salut de la ciutadania amb la reducció de la contaminació ambiental.

L’ordenança s’ha treballat amb entitats, agents i ciutadania per assegurar-ne la implantació i per millorar-la a través d’un procés de participació. L’objectiu ha estat impulsar el  debat ciutadà entorn al desplegament i aplicació d’un instrument normatiu, per obtenir un text consensuat que reculli les necessitats de tothom. El nou text cerca el màxim acompanyament a la ciutadania per nivell de renda i facilitar l’ús ocasional.

La iniciativa normativa està previst que s’aprovi a la propera Comissió de Govern per posteriorment ser debatuda a la Comissió d’Ecologia Urbana i Mobilitat, entrar en període d’informació pública i al•legacions i ser aprovada en plenari municipal .

Igualment, per reforçar la fonamentació de l’objecte i la finalitat de la proposta normativa s’han sol·licitat nous informes tècnics, justificatius i d’impacte de diverses institucions i organismes entre les quals s’inclouen informes de diverses àrees de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Generalitat de Catalunya, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), Barcelona Regional, Gabinet d’Estudis Econòmics o el RACC entre d’altres.

La nova ordenança suposa una actuació positiva pel que fa a l’impacte econòmic per a la ciutat ja que els beneficis ambientals que genera compensen els costos de portar-la a terme. Pel que fa a l’impacte social, els  beneficis en termes de reducció d’emissions que comporta l’aplicació de la norma, juntament amb les mesures complementàries que es fan necessàries aplicar en termes de qualitat del transport públic, milloren les condicions generals de vida de la població i ajuden a reduir les bretxes socials, i a millorar el comportament econòmic.

 

Què regula l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions?

L’ordenança és el marc normatiu que regula la Zona de Baixes Emissions de Barcelona que està dins de la ZBE àmbit Rondes de Barcelona, una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats que inclou els municipis, totalment o parcial, de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besòs. La iniciativa s’emmarca dins l’acord institucional entre la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu amb l’objectiu de reduir les emissions a l’atmosfera de contaminants d’efecte local i complir amb la normativa estatal i europea i tendir a les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

El text manté la restricció dels vehicles més contaminants sense etiqueta ambiental de la DGT els dies laborables de dilluns a divendres feiners entre les 7 hores i les 20 hores i les exempcions:

La iniciativa normativa afegeix ara noves mesures per donar cobertura a aquells sectors de població més vulnerables i s’actualitzen les autoritzacions per poder circular:

 

Unitat de convivència – IPREM

1 persona: 2
2 persones: 2,5
3 persones, 2,9
4 persones o més persones, 3,3

El sistema de control continuarà sent a partir de les càmeres sens perjudici que la Guardia Urbana pugui realitzar controls. De la mateixa manera, el Règim sancionador està establert per la Llei 18/2021 nova versió de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial. Es tracta d’una sanció única de 200 euros. En el cas  d’episodi de contaminació si s’infringeix l’ordenança la sanció serà de 200€ amb un increment del 30% atesa la gravetat del fet infractor. En tot cas, els ingressos obtinguts per les sancions es destinen a finançar actuacions per impulsar la mobilitat sostenible.

Tot això al mateix temps que s’evoluciona en la mitigació de l’emergència mundial del canvi climàtic i s’impulsen canvis en la mobilitat de la ciutat. Cal destacar que les zones de baixes emissions són una mesura ja molt estesa a Europa, per tal de contribuir a la reducció de la contaminació ambiental i, en concret, a la contaminació atmosfèrica produïda majoritàriament pel trànsit rodat a les grans ciutats.

Totes les mesures necessàries per reduir la contribució del trànsit en els nivells de contaminació atmosfèrica d’una ciutat com Barcelona passen per reduir el volum de trànsit i per promoure una renovació del parc circulant a vehicles menys contaminants. En aquest sentit, cal considerar la Zona de Baixes Emissions dins el marc d’actuacions que l’Ajuntament de Barcelona porta anys desenvolupant, on s’hi pot trobar el propi Pla de Mobilitat Urbana (PMU), les mesures per a la reducció de la contaminació acústica, les accions de pacificació i allunyament del trànsit, com el projecte Superilles o el Protegim les escoles, així com el foment de formes de transport més sostenibles, amb l’especial promoció del transport no motoritzat.

 

La metròpolis de Barcelona: model de referència europeu

Si bé les ZBE són una política àmpliament estesa al conjunt de la UE, la metròpolis de Barcelona ha estat pionera a implantar-ne una. La ZBE Rondes BCN engloba cinc municipis metropolitans (Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i ha estat el model de referència per a la implantació de ZBE a la resta d’Espanya.

Els municipis metropolitans i l’AMB han esdevingut les administracions de referència a Catalunya i a l’Estat espanyol en la implementació de ZBE, que abans del 2023 seran obligatòries en municipis de més de 50.000 habitants. L’expertesa metropolitana mostra el camí i el model a seguir. Així, l’organisme metropolità ha editat, juntament amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), una guia per a la implementació de ZBE per a tot Espanya. El desplegament de la ZBE Rondes BCN ha rebut el suport del conjunt d’institucions estatals i europees.

Barcelona és la sisena ciutat europea amb més mortalitat a causa de la contaminació de l’aire i s’hi produeixen més de 1.300 morts prematures. La millora de qualitat de l’aire, per tots els canvis ocorreguts a la ciutat, ha permès reduir al voltant de 125 morts anuals (el 0,8 % de totes les morts) respecte als valors del 2017, el 5 % dels nous casos d’asma infantil (110 casos anuals) i l’1 % dels nous casos de càncer de pulmó (15 casos anuals).

La contaminació de l’aire és el principal risc ambiental que perjudica la salut en les grans aglomeracions urbanes, segons l’OMS. Cal destacar que suposa un problema greu de salut per a tota la població, ja que augmenta la mortalitat prematura i escurça l’esperança de vida. La contaminació de l’aire és especialment greu per a la població més vulnerable, principalment infants, gent gran, dones embarassades i persones amb problemes de salut.

Així, l’exposició al NO2 a llarg termini provoca un desenvolupament pulmonar més lent i augmenta el risc en infants de desenvolupar asma, així com l’aparició de malalties respiratòries cròniques i cerebrovasculars en adults, incloent-hi el càncer de pulmó.

L’Ajuntament de Barcelona preveu continuar actuant i analitzant la possibilitat d’actualitzar la ZBE, alhora que aplica altres mesures a la ciutat i que treballa en un calendari d’evolució més a llarg termini que també lligui la ZBE amb el problema global del canvi climàtic i la transició energètica.





Paraules clau

Zona de Baixes Emissions de Barcelona/