Servei de Premsa
22/01/2025
L’Estratègia de Màrqueting de la Destinació Barcelona enfoca l’activitat cap a l’economia del visitant implicant a nous sectors i involucrant la ciutadania en la promoció turística
04/10/2022
Temps estimat de lectura: 7 minuts
La presentació de l’EMTDB es va fer en el marc de la convenció de Turespaña
L’EMTDB estableix el relat de la promoció turística de la ciutat d’acord amb 8 atributs identificats: cultura, identitat, benestar, ciutadania, intel•ligència, emprenedoria, globalitat, i capitalitat
El pla pretén reforçar el posicionament i competitivitat de les empreses i posar en valor els principals trets diferencials de la ciutat i el territori
La nova Estratègia proposa accelerar el procés d’un sistema d’intel•ligència integrat que permeti treballar amb dades en temps real
Ahir es va presentar, en el marc de la convenció de Turespaña, l’Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona (EMTDB), el document elaborat conjuntament amb l’Ajuntament, la Cambra de Comerç i la Diputació, que es va iniciar el 2018, en un procés que va quedar aturat per la pandèmia, per treballar en base a una eina que contribueixi a fer un ús eficient dels recursos turístics i així ajudar a seleccionar el tipus de visitant sobre el qual enfocar l’actuació de promoció turística. La finalitat última de l’estratègia és millorar la qualitat de vida de les persones residents així com el posicionament de la ciutat i la competitivitat de les empreses del sector.
El document resultant planteja els principals reptes a assolir en l’anomenada “economia del visitant” i unes propostes de caràcter estratègic. Ho fa a partir dels atributs amb els quals es vol que Barcelona sigui reconeguda internacionalment com a destinació. Trets amb els quals es vol identificar Barcelona com a Destinació diferenciada envers qualsevol altra destinació.
Tant els reptes com les propostes es plantegen un cop incorporades les variables que s’han produït amb la covid-19, com per exemple la revalorització dels actius turístics associats a la natura i les activitats a l’aire lliure, que figuren ara entre les preferències dels viatgers. En aquest context, s’explica tant la voluntat d’enfortir i estrènyer la relació entre Barcelona i el territori com tendir a deixar de parlar de “sector turístic” i més d’ “economia del visitant” ja que així s’amplia la perspectiva turística tradicional i es reconeixen sectors d’activitat que tradicionalment no s’havien considerat com a components de l’activitat turística, i perquè així se n’afegeixin altres, molt importants en el conjunt de l’economia, fins ara molt allunyats del turisme. L’establiment de marcs de col•laboració, partenariats i, fins i tot, patrocinis entre els diferents grups d’interès econòmic de la Destinació és una de les bases estructurals de l’EMTDB.
Pel regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé la descentralització del turisme ha d’anar més enllà de la ciutat. “Amb el concepte de Destinació volem col•laborar a cohesionar social i econòmicament el territori, desenvolupar nous imaginaris turístics i contribuir a qualificar els llocs de treball i la distribució de les rendes que generen”, ja que la Destinació “reforça la col•laboració de les empreses del conjunt del territori, per a la millora de la competitivitat turística.”
Per Abigail Garrido, diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona “L’EMTDB ha de ser aquesta guia que estableixi com es desenvolupen les sinergies entre la ciutat i les comarques de Barcelona. Des de la Diputació de Barcelona estem convençuts de l’atractiu indiscutible de la marca Barcelona per als milers de viatgers que hi arriben d’arreu del món però també som conscients que l’oferta turística de les comarques de Barcelona també enriqueix i potencia la proposta de la ciutat”.
Eduard Torres, president del consorci Turisme de Barcelona, considera “una oportunitat que Barcelona treballi amb el territori, però, cal identificar bé el producte turístic i acompanyar a les empreses perquè aquestes el puguin fer en un esforç compartit entre sector públic i sector privat”. Pel president del Consorci, el document és un bon punt de partida per treballar en la mateixa direcció però “cal pensar en mecanismes per ‘aterrar’ les diferents mesures o recomanacions en la realitat en un entorn on cada municipi té les seves particularitats. Aquesta estratègia només funcionarà si som capaços de plasmar-ho després en un producte o en una experiència perquè promoció i producte turístic vagin de la mà i es corresponguin. Per això, és imprescindible l’esforç del sector privat i que aquest se senti acompanyat de les institucions públiques”.
Reptes
Hi ha 15 reptes que s’han d’abordar a partir de 8 eixos de la governança i gestió a partir dels quals pivoten totes les accions estratègiques: cultura, identitat, benestar, ciutadania, intel•ligència, emprenedoria, globalitat, i capitalitat. Entre els reptes: reforçar l’economia del visitant i consolidar Turisme de Barcelona coma punt de trobada i líder del sector; transmetre la imatge de la Destinació Barcelona com a segura; potenciar la hipersegmentació de l’oferta per atributs; accelerar la funció d’intel•ligència de la destinació; potenciar el posicionament turístic de la destinació com a Sustainable Greater Barcelona; potenciar les aliances i els partenariats, protegir el micro-teixit bàsic de l’oferta turística o potenciar l’aportació de recursos per part del sector privat.
Propostes Estratègiques
L’enfocament de l’activitat turística evoluciona en l’EMTDB del turisme cap a l’economia del visitant. Un dels majors reptes que es planteja en aquest document és crear xarxes i complicitats entre entitats i organitzacions que són molt diferents i no provenen tradicionalment del sector turístic. La clau consisteix en analitzar el producte turístic que forma l’actual oferta i a partir d’aquesta realitat, treballar per construir l’oferta desitjada per a cada un dels segments d’interès detectats. En aquest sentit, l’EMTDB posa alguns exemples i veu el producte com a generador de valor en els seus entorns immediats i amb ofertes integradores de tot allò que es pot fer al voltant del producte mateix, sigui hotel, monument, museu o comerç. Igualment, la Destinació Barcelona contempla realitats no urbanes, que han de considerar-se en el procés de definició i priorització de productes. Barcelona ciutat, la seva àrea metropolitana immediata i el conjunt de la província són part de la destinació, però també components rellevants de mercat intern amb capacitat i potencialitat d’atracció en totes les direccions.
Un dels punts on l’EMTDB posa més l’accent és en el fet d’estructurar la demanda i l’oferta en funció dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Es planteja pensar els productes amb el compromís de complir amb els ODS i apunta en aquest aspecte a promoure i propiciar que els visitants de la Destinació siguin cada vegada més conscients del compromís de la Destinació amb els ODS, i treballar per a atreure especialment els segments que millor poden posar en valor els atributs identificats de la Destinació.
Algunes accions a desplegar
El Pla apunta un seguit d’accions a realitzar com ara:
1.- Pla de Marketing Anual: Involucrar i fer partícips als ciutadans de la promoció de la Destinació Barcelona. Després de mostrar quin és l’impacte, en tot els seu espectre, de l’activitat del turisme a la destinació amb l’objectiu de facilitar el diàleg i la presa de decisions al respecte.
2.- Un sistema d’Intel•ligència Integrat, amb dades en temps real. Crear una única plataforma d’intel•ligència turística, que aglutini el conjunt d’informació, de tots els espais i actius de la destinació. Establir la funció de l’Observatori de Turisme de Barcelona: ciutat i regió per convertir-se en el canal de referència per a la comunicació de dades en temps real útils per a la presa de decisions més immediata.
3.- Impulsar la digitalització de les empreses i entitats del sector. S’apunta cap a nous sistemes de comercialització i promoció que passen per la digitalització.
3.- Fomentar la sostenibilitat de les empreses i entitats del sector amb la creació d’un Manual de Producte Sostenible
4.- Cercar patrocinadors, locals o forans, però arrelats o vinculats al territori, per afavorir la visió local de l’activitat i en relació a actius d’interès pel visitant i de valor per a la ciutadania. Un dels àmbits principals de patrocini o mecenatge que apunta el document gira al voltant dels esdeveniments culturals i festius per tal que des de la destinació s’estructurin i tinguin una clara vocació d’atracció de visitants.
5.- Involucrar els ciutadans. A partir del concepte ‘Històries de les Barcelones’ s’apunta la idea de bastir tot un projecte d’amfitrions. Un Programa d’amfitrions com ambaixadors de la destinació amb un programa específic als comerços emblemàtics amb la implicació de determinats comerços com a punts de referència sobre els valors de la destinació.
Primera estratègia compartida per tota la província de Barcelona
Aquesta és la primera vegada, des de 1993, que Barcelona, Turisme de Barcelona i el territori, a través de la Diputació de Barcelona, decideixen d’una forma conjunta desenvolupar una estratègia de màrqueting turístic que permeti planificar com es vol presentar i posicionar Barcelona com a destinació i a quins públics es vol adreçar. En aquest sentit, és la primera vegada que es parla en termes institucionals de Destinació Barcelona, en el sentit d’abastar tot el territori de la província, inclosa la ciutat, com a una unitat per al màrqueting turístic. És també la primera vegada que la Cambra de Comerç de Barcelona, és a dir, la representació de la iniciativa privada turística, participa de forma activa en l’elaboració d’una estratègia d’aquestes característiques. I és també la primera vegada que es menciona i s’introdueix a l’organisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) com a un agent actiu d’una estratègia de màrqueting turístic.
La nova EMTDB, que subscriu i es fa seva el consorci Turisme de Barcelona com a òrgan encarregat de la promoció i màrqueting de la destinació Barcelona, incorpora les variables que s’han produït com per exemple la revalorització dels actius turístics associats a la voluntat d’enfortir i estrènyer la relació entre Barcelona i el territori com la província de Barcelona mitjançant la qual permet potenciar nous valors i referents a la seva oferta habitual mentre es promou alhora la descentralització i desestacionalització.
L’EMTDB centra en aquest sentit l’actuació en totes les “Barcelones” de l’economia del visitant, per avançar cap a la tipologia de destinació turística que es vol que sigui Barcelona. Un objectiu que s’ha d’abordar des d’una organització de màrqueting enfocada a donar suport al sector, efectiva i eficient, servint-se d’instruments de gestió que permetin l’ estratègia promocional a partir dels recursos de coneixement com un sistema d’intel•ligència integrat que és l’Observatori de Turisme de Barcelona: ciutat i regió.
Segmentació dels visitants segons estil de vida
L’ estratègia apunta a la segmentació dels visitants a partir de criteris associats als estils de vida, que és el que facilitarà la selecció de perfils per a una promoció de la destinació i recepció del turisme adequada. En aquest marc, la destinació treballarà en base a l’anàlisi a través del Big Data per a dissenyar una arquitectura de gestió de dades.
Paraules clauturisme/