Les 103 escoles bressol de la xarxa municipal de Barcelona faran formació dual a partir d’aquest curs : Servei de Premsa

Les 103 escoles bressol de la xarxa municipal de Barcelona faran formació dual a partir d’aquest curs

17/10/2022



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La FP Dual, que ja s’impartia en diverses de les escoles bressol municipals de Barcelona, passa a ser un programa present a la totalitat dels centres educatius de 0-3 que gestiona l’Ajuntament de Barcelona

Al llarg d’una dècada, les bressols municipals han format 748 alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior en Educació Infantil, inclent-hi l’alumnat que està fent les pràctiques i les estades aquest curs 2022-2023

Aquest curs 2022-2023, l’Ajuntament de Barcelona ha implantat la formació dual en totes les escoles bressol que gestiona a través de l’Institut Municipal d’Educació (IMEB). Per tant en les 103 EBM de la xarxa municipal barcelonina. D’aquesta manera, Barcelona consolida un model de formació professional que va arrencar fa una dècada i que s’ha anat implantant d’una forma progressiva a les escoles bressol amb gran èxit, i amb una valoració altament positiva des de tots els punts de vista: el de les estudiants que hi fan les pràctiques i les estades formatives, el de les professionals que ja estan treballant a les bressols, i el dels centres educatius de secundària des dels quals s’impulsen aquests cicles de formació. Així doncs, totes les 103 escoles bressol de la xarxa municipal de Barcelona són també a partir d’aquest curs els centres de formació d’un nombre equivalent d’estudiants de Cicle Formatiu de Grau Superior en Educació Infantil d’un total de set centres educatius de secundària: l’Institut Ferran Tallada, l’Institut Salvaldor Seguí, l’Institut Miquel Tarradell, l’Escola Tècnico Professional Xavier, el centre BEMEN 3, el Centre López Vicunya, i l’Escola Solc Nou.

El model de formació professional dual, que consisteix en rebre una part de la formació mitjançant activitats formatives i productives a les empreses, es va iniciar a Catalunya el curs 2012-2013, com un pilot. L’Ajuntament de Barcelona a través de l’Institut Municipal d’Educació i a través del  Consorci d’Educació de Barcelona, va començar aquell mateix curs a treballar el projecte d’implantació de la formació dual en diverses escoles de la xarxa municipal d’educació de 0-3 anys, a les bressols municipals.

La primera etapa d’aquesta iniciativa, va prendre forma el curs 2013-2014, i es va posar en pràctica en 30 escoles bressol municipals, amb la participació de tres centres de secundària. Es van formar un total de 60 alumnes. Des d’aleshores, el projecte no ha deixat de créixer, fins al punt que el curs passat (2021-2022) van ser 79 les escoles bressol municipals que van acollir com a centres formadors 80 estudiants de quatre instituts, en formació dual. D’ençà que va néixer el projecte, fa una dècada, i fins al curs passat, han passat per les bressols barcelonines un total de 645 estudiants, la majoria de les quals han aconseguit feina tot just acabar els estudis. Sumant els 103 alumnes (el 20% dels quals són d’origen divers) que estan fent la formació aquest curs 2022-2023, seran 748 estudiants.

Barcelona consolida aquest curs aquesta aposta perquè les seves escoles bressol municipals siguin alhora centres educatius de mainada de 0-3 anys i de futures professionals de l’educació infantil. Aquest curs, arran del gran salt que es produeix, en aquest projecte, el pressupost que s’hi destinarà també augmenta considerablement. Si en els inicis del projecte voltava els 180.000€ per curs, aquest 2022-2023 el pressupost s’acostarà als 376.000€, és a dir, més del doble.

Aquest pressupost cobreix les beques amb les quals s’acompanya la formació, ja que hi ha una etapa de la formació, la que correspon al segon curs, que és remunerada.

 

Beneficis per a totes les parts implicades

La formació dual a les escoles bressol ha estat valorada com una experiència d’èxit perquè aporta beneficis a totes les parts participants. Tant l’alumnat que s’està formant en el grau d’educació infantil, com les escoles bressol que esdevenen també centres de formació d’aquest alumnat, i els instituts d’educació secundària dels quals provenen en fan bones valoracions.

L’alumnat adquireix seguretat en els coneixements; se sent més preparat; pot observar les diferents educadores i professionals i això li permet aprendre metodologies i abordatges diferents. S’integra en l’equip docent de l’escola i se sent part del mateix. Pot observar de primera mà el desenvolupament de cada infant i establir lligams no només amb ells, sinó també amb les seves famílies.

Les escoles bressol municipals reben un suport que els permet millorar l’organització de l’aula i afavorir el treball en petits grups. L’alumnat en formació aporta la seva mirada, la seva joventut, i això enriqueix el conjunt d’educadores, alhora que els intercanvis amb un altre àmbit educatiu, amb altres professionals (els dels instituts) genera un marc de reflexió a nivell de l’equip d’educadores de les bressol. Tornar a estar en contacte amb la teoria d’una forma més directa fa que s’hagi de repensar la pròpia tasca de les educadores (preparació d’espais, materials, l’actitud vers els infants…) facilitant les dinàmiques de reflexió.

Els instituts de secundària, per últim, col·laboren amb altres professionals del mon educatiu i això enriqueix les dinàmiques de tal manera que alguns professors fan estades en les escoles bressol per actualitzar coneixements i adquirir-ne de nous que permetin traslladar-ho a l’aula de l’institut. Han detectat que els alumnes que realitzen FP Dual del Grau Superior d’Educació Infantil adquireixen més competències personals, laborals i socials, que els facilitaran la incorporació al món laboral.

Per últim, el grau d’inserció en el món laboral de l’alumnat que cursa FP Dual és força elevat. Un 70% troba feina en acabar els estudies de Grau Superior en Educació Infantil i aproximadament el 60% de l’alumnat troba feina en empreses contractades com a suport educatiu a les escoles bressol municipals. Per altra banda, molts dels alumnes entren a formar part de la bossa d’educadores i educadors que gestiona l’Ajuntament i es van incorporant als equips de professionals de les escoles bressol com a funcionaris i funcionàries interines.





Paraules clau

FP Dual/