Barcelona comptarà amb 161 nous caixers automàtics a finals de 2023 : Servei de Premsa

Barcelona comptarà amb 161 nous caixers automàtics a finals de 2023

04/01/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El desplegament d’aquests nous terminals inclou una prova pilot a 4 mercats de la ciutat, gràcies a un acord entre l’Ajuntament de Barcelona i el Banc de Santander

Durant el primer semestre de 2023 es col·locaran 11 nous caixers automàtics a estacions de la xarxa de metro, que se sumen als 21 ja instal·lats al juliol

125 quioscos de premsa de la ciutat de Barcelona comptaran amb nous terminals per apropar els serveis bancaris a la ciutadania

En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona ha treballat per impulsar canvis legislatius i ha fet assessorament i formació a totes aquelles persones que se sentin desateses pels serveis bancaris

La ciutat de Barcelona comptarà amb 161 nous caixers automàtics repartits pel territori en finalitzar l’any 2023. Aquesta és una de les mesures que està desenvolupant l’Ajuntament de Barcelona en el marc de la nova estratègia d’accés a serveis bancaris i impuls del desplegament de la xarxa de caixers. Aquesta estratègia aborda la situació de manca i dificultat d’accés als serveis bancaris a la ciutat de Barcelona, des del punt de vista de l’afectació a la ciutadania i amb perspectiva sectorial i territorial.

Aquests caixers es trobaran en diferents punts de la ciutat i estan en diferents fases d’implantació. D’una banda, s’ha iniciat una prova pilot a 4 mercats municipals, juntament amb el Banc Santander, per analitzar la viabilitat d’aquestes instal·lacions en aquests equipaments. D’altra banda, TMB té previst sumar 11 caixers més als 21 ja existents a la seva xarxa d’estacions. A mes, els quioscos de la ciutat comptaran amb 125 terminals més gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació de Venedors de Premsa.

Finalment, l’Ajuntament de Barcelona està treballant amb l’objectiu de treure un concurs durant l’any 2023 per tal de dotar tot un seguit d’equipaments municipals de proximitat i d’altres possibles, com els de Barcelona Activa, amb terminals que donin servei a la ciutadania.

Cal destacar que l’any 2018 a la ciutat de Barcelona hi havia un total de 1.214 caixers bancaris a la via pública mentre que l’any passat es comptava només amb 717. Això suposa que en cosa de tres anys, el nombre de terminals a la via pública ha patit un descens del 40% de terminals amb la consegüent afectació que això té a la ciutadania.

 

Prova pilot per instal·lar caixers a 4 mercats municipals

Aquest mes s’ha iniciat una prova pilot que suposa la instal·lació de 4 caixers a mercats municipals de la ciutat. Aquesta iniciativa sorgeix d’un conveni entre l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) i el Banco Santander i dota de nous serveis per a la retirada de diners en efectiu als mercats del Besòs, Sants, La Llibertat i Sant Antoni.

Aquests terminals, a més, tenen una altra particularitat i és que permetran l’ingrés d’efectiu en el mateix, de manera que els comerciants dels mercats no hagin de sortir de l’equipament amb la recaptació per portar-la a una entitat bancària. Aquesta nova funcionalitat serà de gran ajut per al teixit comercial. Finalment, també es preveu la instal·lació de dispensadors que permetin el canvi de bitllets per metàl·lic que facilitaran aquesta necessitat als comerciants.

Aquesta prova pilot tindrà una durada d’un any per avaluar la viabilitat d’instal·lar aquests terminals a mercats municipals. En funció dels resultats, es podrà estendre la iniciativa a d’altres emplaçaments comercials municipals.

 

32 terminals a la xarxa d’estacions de TMB

En la línia d’apropar aquests serveis a les zones on són més necessaris, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té previst desplegar 11 nous caixers durant el primer semestre de 2023 a diverses estacions de la xarxa. Aquestes noves instal·lacions estaran als següents emplaçaments:

Aquests nous caixers se sumaran als que ja estan en funcionament, des del passat mes de juliol, a la xarxa de metro i que són un total de 21 que es troben a les estacions de: Passeig de Gràcia (2 terminals), Sagrada Família (2), Diagonal (2), Sagrera (2), Catalunya, Lesseps, Jaume I, Sants Estació, Espanya, Maria Cristina, Poblesec, Drassanes, Liceu, Arc de Triomf, Ciutadella, Barceloneta i Universitat.

 

 

125 quioscos de Barcelona també oferiran el servei de retirada de diners en metàl·lic

L’Ajuntament de Barcelona i l’Associació de Professionals de Venedors de Premsa col·laboren per tal d’ampliar els serveis que la ciutadania pot rebre dels quioscos que hi ha a la ciutat. Així, en una primera fase, 125 quioscos de Barcelona també comptaran amb un caixer automàtic que permeti operar a la ciutadania.

Durant 2022 s’han posat en marxa 60 d’aquests terminals automàtics i la voluntat és que els 65 restants es despleguin durant tot aquest any. D’aquesta manera, aquests serveis també s’inclouran en una concessió municipal com són els quioscos de venda de premsa.

 

 

Formacions, assessorament i impuls de canvis legals

L’estratègia no contempla només la instal·lació de nous serveis sinó que també s’ha fet una clara aposta per fer assessorament a les persones per queixes relacionades amb serveis bancaris, per oferir educació financera per evitar l’exclusió financera de la gent gran i també per fer formacions a les persones que necessitin trencar amb la bretxa digital o vinculades amb temàtiques de consum.

Així, al març d’aquest any es va posar en marxa el Telèfon contra la desatenció bancària i es va publicar la guia de consells de consum per a la gent gran, ambdues iniciatives dependents de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC). El servei telefònic buscava informar i assessorar sobre els drets de les persones consumidores en relació als serveis bancaris i orientar-les per presentar les seves queixes a les diferents entitats o al Banc d’Espanya. De la guia es van publicar 2.000 exemplars que es van repartir als 59 casals municipals de gent gran i també es pot trobar en format digital.

Pel que fa al servei d’atenció directa a l’OMIC dirigit a persones afectades per l’escletxa digital, es fa atenció presencial i telefònica, a través del 010. Des de l’abril de 2022 s’ha atès presencialment a 854 persones i telefònicament s’han rebut 1.237 trucades.

A més, des del consistori també s’han dut a terme tot un seguit de sessions d’educació financera per a persones grans a tots els districtes de la ciutat i també dirigides al seu entorn de confiança més proper. L’objectiu és donar a conèixer els drets i obligacions dels usuaris, consells per gestionar correctament els diners o saber planificar decisions de futur. En total, hi ha assistit unes 400 persones. La voluntat és fer-ne 15 més durant el primer trimestre de 2023.

Pel que fa a formació digital a la gent gran, durant el curs 2020-21 el nombre de sessions van ser 240, arribant a un total de 3600 persones usuàries. Una prova clara de la prioritat d’aquest objectiu és que per al curs 2022-23 l’increment de sessions i persones destinatàries gairebé s’ha duplicat: 420 sessions i 6300 persones.

També s’ha renovat el conveni amb la Fundació La Caixa per al manteniment i increment de serveis en les 30 aules informàtiques per tal de millorar competències digitals, entre d’altres; i s’ha dut a terme un acord amb la Universitat Blanquerna per fer un estudi sobre competències digitals.

D’altra banda, s’han impulsat canvis legislatius com la presentació d’esmenes al projecte de Llei de Defensa del Client Financer en les que es demanava la certificació de l’accessibilitat al web, eliminar el límit de la capacitat sancionadora de l’autoritat de defensa del client financer per a tots els productes hipotecaris i incloure dins de l’autoritat de defensa una persona gran representant del teixit associatiu.





Paraules clau

caixers/