Barcelona impulsa la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat : Servei de Premsa

Barcelona impulsa la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat

17/01/2023



Temps estimat de lectura: 3 minuts

El Parlament Europeu ha aprovat la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, una proposta presentada per Barcelona Comerç i Vitrines d’Europe amb el suport de totes les institucions i administracions

Barcelona presentarà la candidatura per ser la primera ciutat que ostenta la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat

El Parlament Europeu ha aprovat aquest migdia la proposta presentada per Barcelona Comerç i Vitrines d’Europe de crear la Capital Europea de Comerç de Proximitat. A la votació que ha tingut lloc a Estrasburg han assistit la regidora de Comerç, Montserrat Ballarín, el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell, acompanyat de diversos presidents i presidentes dels eixos comercials de proximitat de Barcelona, així com una delegació de Vitrines d’Europe.

 

 

Durant la presentació de la moció al Parlament, la presidenta del Comitè de Peticions del Parlament Europeu, Dolors Montserrat i els eurodiputats Jordi Solé, Jordi Cañas i Ernest Urtasun han demanat públicament a la Comissió Europea, la primera Capitalitat del Comerç de proximitat per a Barcelona, que iniciarà els tràmits per ser-ho. Barcelona Comerç amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Gobierno de España, s’ha refermat en la seva intenció de presentar la candidatura de Barcelona per assumir la primera Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat.

El tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, ha declarat que ”el comerç de proximitat està avui d’enhorabona. L’aprovació d’aquesta capitalitat esdevindrà un instrument molt important per preservar i alhora impulsar el comerç local, patrimoni de les ciutats europees que com a institucions hem de promoure i protegir davant l’amenaça de la globalització i una transició digital accelerada”.

A més, ha afegit que “Barcelona porta el petit comerç al seu ADN. Per això celebrem una iniciativa sorgida de la nostra ciutat, del seu teixit comercial, i no estalviarem esforços per fer realitat la propera fita, que Barcelona esdevingui la primera capital europea del comerç de proximitat”.

La Capitalitat contribuirà, a assegurar la supervivència d’un model de ciutat europea amb barris revitalitzats capaços de preservar una manera de viure més sostenible, i allunyar-nos de la desertització comercial que amenaça no només la identitat de les ciutats d’Europa, sinó la  cohesió social entre els veïns i veïnes del territori. La Capitalitat dota a més, al comerç de proximitat d’entitat i identitat pròpia davant les administracions europees.

 

Incentius i implicacions pressupostàries europees per al comerç de proximitat

La moció aprovada avui per l’Eurocambra contempla incentius i implicacions pressupostàries europees i l’acord per promoure l’acollida anual per part d’una ciutat europea d’un any d’activitats informatives, divulgatives i formatives dirigides a la ciutadania i als comerciants per posar en valor el comerç local, afavorir la seva competitivitat i ancorar una dinàmica de vida urbana que li és pròpia a la identitat europea de les seves ciutats i els seus ciutadans.

Tanmateix, la moció de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat recull la petició, expressa, del Parlament a la Comissió Europea perquè aquest presenti propostes concretes sobre recursos i implicacions pressupostàries que contribueixin directament als reptes als quals s’enfronta el sector minorista local.

També insta a la Comissió a donar suport i que ajudi activament a l’ecosistema del petit comerç, alleugerant les càrregues administratives relacionades amb la seva activitat i, que potenciï, encara més, la promoció del comerç local amb l’objectiu de reforçar la dimensió urbana de la política de cohesió, ja que és un sector clau per a les economies locals i regionals.

Així mateix, l’Eurocambra demana a la Comissió i als Estats membres que garanteixin la viabilitat del sector en un moment especialment complex i els esperona a posar en marxa l’ajuda addicional i els fons necessaris per a la supervivència del comerç minorista a la UE; subratllant que la crisi actual de l’oferta, així com els augments de preus, estan afectant de manera més intensa a aquests comerciants.

Finalment i entre altres indicacions dirigides a fomentar els objectius de la Capitaltiat Europea del Comerç de Proximitat, el Parlament europeu, anima als Estats membres a promoure incentius fiscals per als petits comerciants que decideixen instal•lar-se en zones poc poblades per utilitzar aquesta eina per combatre el repte demogràfic de la UE.





Paraules clau

comerç/ comerç de proximitat/