El Plenari aprova l’actualització de l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions : Servei de Premsa

El Plenari aprova l’actualització de l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions

27/01/2023



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El nou text incorpora millores socials per nivell de renda a partir d’uns ingressos anuals inferiors a dues vegades l’IPREM i incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar

També facilita l’ús ocasional del vehicle amb una ampliació del nombre d’autoritzacions anuals per als vehicles sense etiqueta de 10 a 24

La normativa preveu una autorització temporal per als professionals que s’acosten a l’edat de jubilació i que fan servir el vehicle per treballar 

El Ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat l’actualització de l’ordenança municipal que regula la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona i per tant s’han incorporat millores socials per acompanyar la ciutadania per nivell de renda i també es facilita l’ús ocasional dels vehicles sense etiqueta

Barcelona ha actualitzat així el text de l’ordenança d’una normativa que a partir d’aquest 2023 és obligatòria a qualsevol municipi de l’Estat espanyol tal i com regula la Llei del Canvi Climàtic.

El nou text manté l’essència de la normativa però flexibilitza alguns aspectes de determinats col·lectius per acompanyar la ciutadania en l’aplicació de la mesura. Els principals canvis, per tant, són:

 

UNITAT FAMILIAR IPREM
1 persona 2
2 persones 2,5
3 persones 2,9
4 persones 3,3
5 persones 3,7
6 o més persones 4

 

La resta d’exempcions previstes en l’ordenança són les que ja incorpora la norma en l’actualitat, especialment aquells casos de persones amb malalties cròniques, en tractament mèdic o que pateixen alguna discapacitat. El nou text s’ha treballat amb entitats, agents i ciutadania per impulsar el debat ciutadà entorn al desplegament i aplicació de la norma que té com a principal objectiu millorar la qualitat de l’aire de la ciutat per protegir la salut dels veïns i les veïnes.

Des de l’anunci del desplegament de la ZBE l’any 2017, la mesura ha permès eliminar 600.000 desplaçaments amb vehicles contaminants a la ciutat de Barcelona. De fet, la ZBE, conjuntament amb altres actuacions de priorització del transport públic i de transformació urbana (eixos verds, Superilla Barcelona, Protegim Escoles, etc.), ha consolidat una tendència a la baixa dels nivells de contaminació a la ciutat. Els nivells de NO2 han baixat un 31% en les estacions de trànsit respecte a l’any 2015.

L’Ajuntament de Barcelona preveu continuar actuant i analitzant la possibilitat d’actualitzar la ZBE, alhora que aplica altres mesures a la ciutat, actuacions que avancin en la lluita per l’emergència climàtica i la transició energètica.

 

La metròpolis de Barcelona: model de referència europeu

Si bé les ZBE són una política àmpliament estesa al conjunt de la UE, la metròpolis de Barcelona ha estat pionera a implantar-ne una. La ZBE Rondes BCN engloba cinc municipis metropolitans (Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i ha estat el model de referència per a la implantació de ZBE a la resta d’Espanya.

Els municipis metropolitans i l’AMB han esdevingut les administracions de referència a Catalunya i a l’Estat espanyol en la implementació de ZBE, que des d’aquest any 2023 són obligatòries en municipis de més de 50.000 habitants tal i com regula la Llei del Canvi Climàtic. L’expertesa metropolitana mostra el camí i el model a seguir. Així, l’organisme metropolità ha editat, juntament amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), una guia per a la implementació de ZBE per a tot Espanya. El desplegament de la ZBE Rondes BCN ha rebut el suport del conjunt d’institucions estatals i europees.





Paraules clau

Zona de Baixes Emissions/