[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona completa els tràmits per ampliar l’oferta de productes i serveis dels quioscos de BCN : Servei de Premsa

[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona completa els tràmits per ampliar l’oferta de productes i serveis dels quioscos de BCN

11/02/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Després de consensuar amb el sector el nou model i la reconversió dels quioscos, l’Ajuntament modifica el plec que en regula la concessió per desplegar les millores i els canvis pactats a l’estiu

Es manté la venda de premsa com activitat principal però s’incorporen nous productes, com cafè o menjar per emportar envasat i es flexibilitzen els horaris d’obertura

Des de finals de setembre ja es va autoritzar la incorporació de nous serveis que no requerien modificar el plec, com els caixers automàtics, la instal·lació antenes 5G o la guixeta per la distribució d’última milla de paqueteria

Declaracions de Jordi Martí: Vídeo (mp4) | Àudio (mp3)

L’Ajuntament de Barcelona tramitarà aquesta setmana la modificació de la normativa que permetrà ampliar l’oferta de productes i serveis dels quioscos de Barcelona. Es dona compliment a l’acord assolit, abans de l’estiu, amb les entitats del sector (l’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província (APVPBP), el Col•legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Quioscos de la Rambla.

Aquest acord buscava evolucionar l’actual model de quiosc cap a un model més sostenible i viable econòmicament que incorpori en la seva oferta nous productes i serveis, mantenint la venda de publicacions com activitat principal. Un primer bloc de propostes ja es va autoritzar al setembre, com els caixers automàtics, i ara es tramita un segon bloc amb la resta de canvis.

En concret, la comissió d’Economia i Hisenda de dimecres aprovarà la modificació de diverses clàusules del plec regulador de la concessió d’ús privatiu de domini públic dels quioscos situats a la via pública, un plec aprovat el 2013 i que és vigent fins el 2030 i que regula tots els quioscos excepte els de la Rambla que estan regulats per llicència.

En síntesi les modificacions que ara s’aproven ara son 5 propostes acordades amb el sector que necessàriament requerien aquesta modificació del plec.

 

1. Modificació dels percentatges d’exposició de productes. Fins ara el 80% de l’espai havia d’estar destinat a exposar diaris, revistes, i altres publicacions i hi havia la possibilitat de destinar el 20% de la superfície d’exhibició restant a la venda d’altres productes, com loteries, “souvenirs”, regals, targetes de transport, entrades o recàrregues de mòbils, etc. En concret, es modifica aquests percentatges d’exposició mantenint un mínim del 51% de premsa per contribuir a la viabilitat del sector de la premsa escrita i s’amplia fins al 49% l’espai autoritzat per vendre altres productes. Dins aquest 49% se situa el percentatge màxim permès (20%) per la venda de “souvenirs”.

2. Flexibilització dels horaris d’obertura/tancament. Es redueix l’obligació d’obertura diària de 8 a 15h, a una franja de 9 a 14h.

3. Possibilitat (individual) de vendre cafè per emportar. S’incorpora la venda de cafè per emportar fins ara no autoritzat.

4. Possibilitat (individual) de vendre menjar envasat per emportar. S’incorpora la venda de menjar per emportar envasat, fins ara no permès, sense possibilitat de manipulació ni de consum al quiosc.

5. Possibilitat d’oferir serveis promoguts per l’Ajuntament, d’atenció social de proximitat. S’obre la porta a que els quioscos participin en projectes impulsats per l’Ajuntament que, pel seu interès social o comunitari, sigui oportú utilitzar o puguin prestar serveis de suport, com per exemple la xarxa de seguiment del programa Vincles, destinat a reforçar les relacions socials de les persones grans que se senten soles i millorar el seu benestar.

 

S’aprofita també la modificació del plec per introduir mecanismes que facin més àgils tràmits com ara les transmissions, l’acceptació de renúncies o la reubicació de quioscos per obres, determinant que l’òrgan competent per aprovar-los serà l’alcaldia. Finalment s’incorpora també la possibilitat d’aprovar un procediment obert i fer convocatòries per cobrir alguns quioscos vacants.

L’acord no serà vigent fins que passi un període d’exposició pública de 20 dies i es publiqui al BOPB. En el cas dels quioscos de la Rambla, 11 en total, estan regulats per llicència i en aquest cas es tramitarà properament i s’adequarà el text a la normativa específica que regeix per la Rambla.

L’altre bloc de propostes acordades a l’estiu amb les entitats, i que no requerien modificar el plec, ja estan autoritzades per decret d’alcaldia des de finals de setembre. Es tracta de la instal·lació de caixers automàtics; armaris de distribució de la “darrera milla” (lockers) i servir de base per instal·lar antenes pel desplegament de xarxes 5G (contenidores 4/5 línies).

La gestió d’aquest primer paquet de millores, ja en marxa, va a càrrec dels quiosquers. L’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província (APVPBP) és qui ha fet un Acord Marc amb les diferents empreses de serveis, que un cop ha rebut el vist i plau de l’Ajuntament, permet a tots els quiosquers adherir-s’hi, si ho volen, i oferir en el seu establiment aquest nou producte o servei.

 

Un acord per posar al dia la regulació dels quioscos i adaptar-los a les noves necessitats ciutadanes i del sector

El nou model de quiosc consensuat amb les associacions atén les demandes del sector de poder oferir nous serveis o productes fer viable econòmicament el seu negoci. Els quioscos de premsa venen patint de fa anys la crisi de la premsa escrita, a la que se li ha sumat les conseqüències i efectes de la pandèmia o la crisi global que vivim. Donats tots aquests condicionants, la revisió i evolució del model actual per adaptar els quioscos de Barcelona a les noves necessitats del segle XXI era un pas important per protegir la figura del quiosquer i millorar les possibilitats de negoci i d’ingressos a mig termini.

A la vegada, aquets acord molt treballat tècnicament durant mesos serveix per empoderar les associacions de venedors de premsa, unint esforços i maximitzant la socialització de beneficis o millores entre associats. I per últim, però no menys important, també suposa una oportunitat per Barcelona per aprofitar el potencial que representa disposar d’aquesta xarxa d’espais de propietat municipal repartides per tots els barris de la ciutat per prestar serveis d’utilitat social o d’interès ciutadà.

Actualment, dels 296 quioscos que hi ha a la ciutat, n’hi ha 259 adjudicats i 9 més cedits a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), per la seva explotació via una cooperativa. Actualment hi ha 28 quioscos vacants dels quals està previst retirar-ne 6 durant l’any 2023. Des del 2014 s’han tramitat 190 transmissions de titularitat de quioscos i una quarantena de renúncies.

 

Declaracions de Jordi Martí: Vídeo (mp4) | Àudio (mp3)





Paraules clau

quioscos/