Barcelona i Catalunya compten amb la millor estratègia d’Europa per captar inversions estrangeres segons el grup ‘Financial Times’ : Servei de Premsa

Barcelona i Catalunya compten amb la millor estratègia d’Europa per captar inversions estrangeres segons el grup ‘Financial Times’

17/02/2023



Temps estimat de lectura: 6 minuts

La revista fDi Magazine, del grup Financial Times, situa per segons any consecutiu Barcelona com la ciutat que desplega la millor estratègia de promoció i captació d’inversió a Europa, per davant de Dublin, Berlin i Munich, d’entre 60 ciutats participants

El rànquing FDI situa al capdavant Barcelona i destaca com actius de la ciutat la seva aposta per la captació de projectes basats en la sostenibilitat i la tecnologia i el seu potent ecosistema tecnològic

La publicació també reconeix ACCIÓ pel balanç d’inversió estrangera captada per la Generalitat l’any 2022 i la seva estratègia per atreure nous projectes d’inversió en l’àmbit de la indústria 4.0 i la sostenibilitat

Aquest és un dels rànquings més prestigiosos a escala internacional que utilitzen les multinacionals per estudiar futurs projectes d’inversió empresarial

Barcelona i Catalunya són la ciutat i el territori d’Europa amb la millor estratègia per captar inversions estrangeres segons la publicació fDI Magazine del grup ‘Financial Times’. Aquest és un dels rànquings més prestigiosos a escala internacional que utilitzen les multinacionals per estudiar futurs projectes d’inversió empresarial i que reconeix diverses iniciatives impulsades per la Generalitat de Catalunya. D’aquesta manera, Catalunya i la seva capital, tornen a liderar aquest rànquing com en l’edició del 2022.

L’informe Ciutats i regions europees del futur 2023/24 (fDI’s European Cities and Regions of the Future 2023/2024- FDI Strategy) considera, un any més, Barcelona com la millor ciutat en promoció i captació d’inversió estrangera d’Europa. La ciutat repeteix el primer lloc en el rànquing que ja va ocupar l’any passat en aquest mateix estudi.  Barcelona es troba per davant de ciutats com Dublín, Berlin o Munich i és l’única ciutat espanyola del rànquing.

El jurat del premi format per experts del sector de la promoció de la inversió i de la inversió estrangera directa han avaluat indicadors de seixanta grans ciutats Europees.

 

 

Entre els actius de Barcelona per encapçalar el rànquing, es destaca textualment que la tecnologia i la sostenibilitat ocupen un lloc central en l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona respecte a la inversió estrangera”. En aquest sentit, la publicació subratlla que “la ciutat avança en tots dos fronts” i apunta com mostra del “puixant ecosistema tecnològic projectes destacats implantats a la ciutat.” Enumera com a exemple destacat la decisió de la multinacional americana Intel d’associar-se amb el Barcelona Supercomputing Center per a crear un laboratori de disseny de microxips. Un equipament pioner destinat a promoure la computació d’alt rendiment, com a part del seu pla per a desenvolupar la cadena de valor dels semiconductors en tota Europa. La nova inversió hauria d’aportar 300 nous llocs de treball altament qualificats a l’ecosistema informàtic de la ciutat i 400 milions d’inversió directa en els pròxims anys.

També subratlla que l’Ajuntament està accelerant la transició energètica a través del seu Mecanisme d’Energia Sostenible de Barcelona (MES Barcelona), una eina per recolzar i accelerar la transició energètica de la ciutat al costat d’inversors privats. L’eina pretén fomentar la inversió en panells solars i la renovació energètica a la ciutat. En aquesta línia, s’afegeix també que l’any passat es va posar en marxa “Hidrogenera”, la primera planta ecològica d’hidrogen per a ús públic d’Espanya, que alimentarà els autobusos de Barcelona.

Finalment, en el marc de l’estratègia de promoció econòmica de la ciutat, que enguany té en global un pressupost de 2 milions d’euros, la revista del grup Financial Times, valora especialment la campanya de marca de promoció internacional de la ciutat “Plaça de Barcelona”. Es tracta d’una instal·lació interactiva que inclourà una experiència de realitat virtual i que explica la ciutat al món.  Mostrarà ens els diferents emplaçaments internacionals on viatjarà Barcelona i la seva àrea metropolitana a ciutadania, agents econòmics, periodístics, culturals, científics, etc. Amb l’objectiu de potenciar l’atracció de nous projectes d’activitat econòmica sostenible per a la ciutat, noves inversions i talent internacional.

fDi Magazine destaca també un altre projecte innovador promogut des de promoció de ciutat en col·laboració amb Barcelona Activa, el programa Workation, que dona recolzament als nòmades digitals que desitgen treballar a distància des de Barcelona. Un programa que es complementa amb la iniciativa Barcelona International Welcome Desk, un servei pioner a l’Estat que va engegar ara fa més d’un any i facilita l’arribada i l’establiment d’inversors, investigadors i talent estranger. Es tracta d’una iniciativa municipal estratègica que aplega de manera coordinada els serveis de Promoció de Ciutat, Barcelona Activa i la Direcció d’Informació i Atenció Ciutadana. L’oficina que té seu física i també ofereix assistència online facilita informació, assessorament i la possibilitat de realitzar diferents tràmits útils a l’arribada a la ciutat.

Barcelona apareix en dues classificacions més de l’estudi el de les millors grans ciutats europees pel que fa a connectivitat per davant de Paris o Oslo, on ocupa la vuitena posició.  En el rànquing general, que contempla aspectes com el potencial econòmic, el capital humà i qualitat de vida, l’atractiu de la ciutat per les grans empreses multinacionals, o la rendibilitat entre altres indicadors, Barcelona se situa en la desena posició, Londres és la primera classificada.

 

 

Per Pau Solanilla, comissionat de Promoció de Ciutat de l’Ajuntament de Barcelona “aquest reconeixement ens dona forces per a continuar impulsant el Green Deal de Barcelona, el full de ruta obert per a un futur en el qual ningú quedi enrere”. Per fer-ho, afegeix,  “el pla que recull les línies prioritàries de la promoció econòmica per la propera dècada en clau agenda 2030, amb  més de seixanta  mesures per convertir Barcelona en una de les millors ciutat del món en l’atracció de talent i per desenvolupar-hi activitat econòmica.”

El reconeixement del rànquing Europeu puntua amb nota l’estratègia que s’impulsa juntament amb Barcelona Activa i en col•laboració público-privada amb diferents agents econòmics de la ciutat.

 

Catalunya

En el cas de Catalunya, la publicació valora l’estratègia de captació d’inversions estrangeres d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball,  i el seu balanç de l’any 2022 en aquest camp. ACCIÓ va captar 94 projectes d’inversió estrangera que van suposar una inversió de 620 milions d’euros i la creació de més de 3.400 llocs de treball.

L’fDi Magazine reconeix l’estratègia d’ACCIÓ focalitzada en atreure nous projectes empresarials a Catalunya vinculats a la transformació digital i l’economia verda, i destaca, concretament, el programa ProACCIÓ Green, que ofereix ajuts i suport a projectes empresarials per impulsar la sostenibilitat. Com a exemple d’èxit d’aquesta estratègia, la publicació destaca el projecte de l’empresa sud-coreana Iljin Materials, que invertirà 600 milions d’euros per obrir a Catalunya la seva primera fàbrica a Europa, on crearà 500 llocs de treball. La publicació també menciona la presència a Catalunya de 12 universitats que estan “creant un pol de talent que accelerarà la transformació de la regió des d’un centre industrial a un líder de la indústria 4.0”.

El guardó, que s’emmarca dins la categoria Large European Regions of the Future – FDI Strategy, situa Catalunya en primera posició, juntament amb Île-de-France (França), i per davant de regions com Escòcia (el Regne Unit), Flandes (Bèlgica) i la Llombardia (Itàlia).

Pel conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, aquest reconeixement posa en valor que “Catalunya és atractiva per a la inversió estrangera i un imant per a projectes d’alt valor afegit que tenen un impacte més enllà de la generació de riquesa i de llocs de treball, perquè són tractors per al conjunt de l’economia catalana”. Segons Torrent, el premi “destaca la feina que fa la Generalitat, des d’ACCIÓ, per atraure i fidelitzar les inversions al nostre país: des que sabem que una empresa estrangera té la intenció d’invertir a escala internacional, procurem situar Catalunya a la llista de països que consideraran, i quan ja s’han decidit, els acompanyem durant tot el procés d’establiment a casa nostra”. El titular d’Empresa i Treball també ha subratllat  que “bona part de les empreses amb matriu estrangera presents a Catalunya hi tornen a invertir i, per tant, tenen confiança en el país i en el Govern”.

 

Reconeixement dels especialistes en posicionament de mercats i fluxos d’inversió

El Financial Times entregarà els premis fDi magazine el mes de març a Cannes en el marc del MIPIM.
L’informe Ciutats i regions europees del futur 2023/24 (fDI’s European Cities and Regions of the Future 2023/2024- FDI Strategy) es basa en l’evolució i dades de l’any 2022. La revista fDi Magazine està especialitzada en el posicionament de mercats i fluxos d’inversió internacionals. Aquest nou rànquing de grup Financial Times difon les millors pràctiques professionals que potencien els fluxos i intercanvis de negocis internacionals.

Els fDi Strategy Awards van néixer el 2017 i són una modalitat de rànquing comparatiu útil per als territoris que permet identificar i exposar públicament les millors estratègies de les agències de promoció de ciutats i territoris del món. En concret, la proposta d’indicadors a tenir en compte per a desenvolupar noves polítiques s’engloben en més de 40 categories, algunes tan diverses com la regeneració del territori, el suport a expatriats, el desenvolupament de centres tecnològics i clústers, els incentius adreçats a la creació d’ocupació i les estratègies de marca, entre d’altres.





Paraules clau

barcelona/ Financial Times/